ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταγγελίες για μεροληψία της ΕΕΤ υπέρ των συστημικών τραπεζών – Η υπόθεση του «Συστηθείτε»

Καταγγελίες για μεροληψία της ΕΕΤ υπέρ των συστημικών τραπεζών – Η υπόθεση του «Συστηθείτε»

«Δύο μέτρα και δύο σταθμά» καταγγέλλεται ότι εφαρμόζει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ) σε κρίσιμα ζητήματα του κλάδου, επιφυλάσσοντας προνομιακή μεταχείριση στις συστημικές τράπεζες, έναντι των υπολοίπων.

Με αφορμή την πρακτική που ακολούθησε η ΕΕΤ κατά την ενημέρωση των μελών της για την υπηρεσία «Συστηθείτε» (eGov - KYC) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπήρξαν καταγγελίες από μικρές τράπεζες, πως παρά το ότι το εν λόγω έργο τρέχει ήδη εδώ και 15 μήνες -και σε αυτό μετέχουν από την πρώτη ημέρα οι συστημικές τράπεζες-, ωστόσο η Ελληνική Ένωση Τραπεζών καθυστέρησε να ενημερώσει τις μικρότερες τράπεζες για αυτό.

Είναι ενδεικτικό πως η Viva Wallet δεν περίμενε καν τις οδηγίες της ΕΕΤ για την υπηρεσία «Συστηθείτε» και ξεκίνησε πρώτη να παρέχει την δυνατότητα στους καταναλωτές να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό, χωρίς την προσκόμιση εγγράφων, απλά χρησιμοποιώντας το eGov-KYC.

Παρόλα αυτά, η Viva συμμετείχε στην παρουσίαση που έκανε την παρελθούσα Παρασκευή η ΕΕΤ για την υπηρεσία eGov-KYC και η οποία απευθυνόταν μόνο στις μικρές τράπεζες, καθώς όπως προαναφέρθηκε οι συστημικές τράπεζες είχαν ενημερωθεί εδώ και καιρό για το project και συμμετείχαν στο έργο από την έναρξη της υλοποίησής του.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην παρουσίαση της ΕΕΤ κορυφαία στελέχη της Viva «άστραψαν και βρόντηξαν» κατά της πρακτικής της Ένωσης να λειτουργεί, όπως είπαν, ως «Ένωση Συστημικών Τραπεζών» δεδομένου ότι η ΕΕΤ τόσο στις επικοινωνίες της με τις αρμόδιες αρχές, όσο και απευθυνόμενη προς τα μέλη της, υιοθετεί λογική «δύο ταχυτήτων». Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν, από τη Διοίκηση της ΕΕΤ γίνονται «αυθαίρετες διακρίσεις» μεταξύ των μελών της, προωθώντας τελικά τις θέσεις και τα συμφέροντα των συστημικών τραπεζών, εις βάρος των υπολοίπων. Μάλιστα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα μέλη της Viva κατέληξαν λέγοντας πως οι χειρισμοί της ΕΕΤ επηρεάζουν το σύνολο των πολιτών που συναλλάσσονται με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Δεδομένου ότι η τεχνολογική καινοτομία είναι ένα πεδίο στο οποίο το μέγεθος μιας τράπεζας δεν παίζει ρόλο και αυτό που ξεχωρίζει είναι η ποιότητα των εφαρμοζόμενων λύσεων και η φιλικότητά προς τον χρήστη, σε αυτόν τον τομέα οι διαφορές μεταξύ των τραπεζών εξανεμίζονται και το προβάδισμα το παίρνει ο τεχνολογικά αρτιότερος.

Στη βάση αυτή, όταν τίθενται εμπόδια σε υπηρεσίες με σαφή τεχνολογική διάσταση, όπως η ηλεκτρονική διασύνδεση eGov-KYC που εγκαινίασε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προκειμένου να απαλλάξει τους πολίτες από το «χαρτοβασίλειο» και την ταλαιπωρία, προκύπτει εύλογα η απορία κατά πόσον αυτά τα εμπόδια τίθενται, ώστε να μην απωλέσουν οι συστημικοί παίκτες τη θέση τους, συγκρινόμενοι με τους νεότερους παίκτες της αγοράς, που κουβαλάνε τεχνολογικά καινοτόμες λύσεις.

Το κατά πόσον η Ελληνική Ένωση Τραπεζών θα συνεχίσει να τηρεί «δύο μέτρα και δύο σταθμά» ή θα υιοθετήσει στάση ίσων αποστάσεων, θα δοκιμαστεί στο αμέσως προσεχές διάστημα με αφορμή τη νέα υπηρεσία ηλεκτρονικής διασύνδεσης με το ΓΕΜΗ για την άντληση στοιχείων για τις επιχειρήσεις (Know Your Business - KYB). Εκεί θα φανεί κατά πόσο η ΕΕΤ θα λειτουργήσει προς όφελος της αγοράς ή θα προβάλει καθυστερήσεις για να «προστατεύσει» τις συστημικές τράπεζας από τον ανταγωνισμό των υπολοίπων μελών της ΕΕΤ.