ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η αύξηση του ΕΦΚ στο diesel κίνησης «πριμοδοτεί» το λαθρεμπόριο καυσίμων

Η αύξηση του ΕΦΚ στο diesel κίνησης «πριμοδοτεί» το λαθρεμπόριο καυσίμων

Ενδεχόμενη αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο κίνησης και εναρμόνιση της με αυτή της βενζίνης θα οδηγούσε εκ νέου σε πτώση της κατανάλωσης του καυσίμου και κυρίως σε δραματική αύξηση του λαθρεμπορίου.

Στην Ελλάδα, ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης είναι σήμερα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο και στη βενζίνη 670 ευρώ/ χιλιόλιτρο. Στα πρατήρια, η λιανική τιμή της βενζίνης είναι περίπου 1,35 ευρώ/λίτρο και στο πετρέλαιο περίπου 1 ευρώ/λίτρο. Μια εξίσωση του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης – βενζίνης θα οδηγούσε στο 1,35 ευρώ/λίτρο και το πετρέλαιο.

Έρευνα του ΙΟΒΕ έχει δείξει πως αύξηση της μέσης τιμής του πετρελαίου κίνησης κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζητούμενης ποσότητας κατά 2,6%, όταν η μείωση του ΑΕΠ κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζήτησης κατά 7,7%. Πιθανή αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 35% από το 1 ευρώ στο 1,35 ευρώ θα οδηγούσε σε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 8% περίπου !

Έτσι, αντί να κερδίσει πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ το Δημόσιο (ο στόχος του μέτρου), θα έχανε 400 εκατ. ευρώ.

Κίνητρα στο λαθρεμπόριο

Κυβερνητικά στελέχη για να δικαιολογήσουν την επικείμενη αύξηση αναφέρουν πως όταν τον Οκτώβριο του 2012 τέθηκε σε εφαρμογή το μέτρο της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, η εξίσωση δεν πραγματοποιήθηκε στο επίπεδο του συντελεστή ΕΦΚ κατανάλωσης που ίσχυε για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο που επέτρεπε η σχετική κοινοτική οδηγία (2003/96/ΕΚ). Έτσι, όπως αναφέρουν μπορεί ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης να αυξήθηκε κατά 450%, από τα 60 στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο, αλλά ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης μειώθηκε κατά 20% από τα 412 στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο.

Με τη συλλογιστική αυτή θέτουν άθελα τους στο προσκήνιο το ζήτημα του λαθρεμπορίου καυσίμων, δεδομένου ότι πιθανή αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης στα 670 ευρώ/ χιλιόλιτρο θα έδινε τεράστια κίνητρα στους λαθρέμπορους, από τη στιγμή που το πετρέλαιο θέρμανσης θα εξακολουθούσε να έχει ΕΦΚ 330 ευρώ/χιλιόλιτρο.

Σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης το 2013 ήταν αυξημένη σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012, δείγμα του ότι ο στόχος περιορισμού του λαθρεμπορίου επιτεύχθηκε. Πιθανός διπλασιασμός του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης σε σχέση με το θέρμανσης θα οδηγούσε σε εκτίναξη του λαθρεμπορίου.

Μειωμένα έσοδα

Το πόσο επιτυχημένη θα είναι εισπρακτικά μια νέα αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα προκύπτει ήδη από την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2016. Το υπουργείο Οικονομικών είχε προϋπολογίσει πως στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2016 θα εισέπραττε 682 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚ στα καύσιμα, ωστόσο τελικά εισέπραξε 74 εκατ. ευρώ λιγότερα, ήτοι 608 εκατ. ευρώ.

Ο ετήσιος στόχος του 2016 για τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα αναφέρεται σε εισπράξεις 4,12 δισ. ευρώ, όταν πέρυσι εισπράχθηκαν 4,17 δισ. ευρώ. Ωστόσο, εάν συνεχιστεί η απόκλιση του διμήνου τότε στο σύνολο του έτους θα εισπραχτούν 3,6 δισ. ευρώ, ήτοι 500 εκατ. ευρώ λιγότερα από τα αρχικώς υπολογιζόμενα.

Πρέπει να σημειωθεί πως ο αρχικός στόχος του 2015 αναφερόταν σε έσοδα 4,26 δισ. ευρώ από τον ΕΦΚ στα καύσιμα, και τελικά υπήρξε απόκλιση 110 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός της πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου κατά 60% και της μείωσης των τιμών των καυσίμων κατά 25%.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ