ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ οι χρηματοδοτήσεις σε ελληνικά startups το 2021

Ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ οι χρηματοδοτήσεις σε ελληνικά startups το 2021
Σχεδόν το 80% των χρηματοδοτήσεων (397 εκατ. ευρώ) πήγαν στις 10 «κορυφαίες» επιχειρήσεις Unsplash

Ένα ακόμη βήμα ώστε να πλησιάσει τις «επιδόσεις» όσον αφορά χρηματοδοτήσεις και «εξόδους» πολλών ευρωπαϊκών χωρών έκανε κατά τη διάρκεια του 2021 το ελληνικό οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων (startups) με τις επενδύσεις σε εταιρείες αυτής της κατηγορίας να υπερτριπλασιάζονται σε σχέση με το 2020 και γενικότερα να εμφανίζονται σημάδια ωρίμανσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη φετινή μελέτη που πραγματοποίησε για 5η συνεχή χρονιά το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital και την υποστήριξη -για πρώτη φορά- της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων (EATE), ο συνολικός αριθμός των startups που χρηματοδοτήθηκαν φέτος είναι μεγαλύτερος από 70, κατά 30% περισσότερες σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι συνολικές επενδύσεις που εξασφαλίστηκαν από αυτές ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ. Το αντίστοιχο ποσό το 2020 εκτιμόταν στα 150 εκατ. ευρώ, το 2019 στα 120 εκατ. ευρώ και το 2018 στα 50 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι πρακτικά το 2021 ήταν μία χρονιά που είχαμε «άλμα» στις χρηματοδοτήσεις startups ελληνικού ενδιαφέροντος.

Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι σχεδόν το 80% των χρηματοδοτήσεων (397 εκατ. ευρώ) πήγαν στις 10 «κορυφαίες» επιχειρήσεις. Στην κορυφή της σχετικής λίστας συναντάμε την Blueground (154 εκατ. ευρώ) και ακολουθούν οι Viva Wallet (66,3 εκατ. ευρώ), Flexcar (50 εκατ. ευρώ), Hellas Direct (32 εκατ. ευρώ), LearnWorlds (27,6 εκατ. ευρώ), Plum (20,5 εκατ. ευρώ), Byrd (16 εκατ. ευρώ), Causaly (14 εκατ. ευρώ), Intelligencia (10,24 εκατ. ευρώ) και Hack The Box (6,7 εκατ. ευρώ). Το ποσό που συγκέντρωσαν οι 10 «κορυφαίες» ήταν πάντως υπερδιπλάσιο σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό πέρσι.

Οι τρεις κορυφαίοι τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται οι νεοφυείς επιχειρήσεις παραμένουν οι επιστήμες ζωή (life sciences), λιανεμπόριο και AgriTech, με τις startups που δραστηριοποιούνται στο χώρο των τεχνολογιών ναυτιλίας και του αποκαλούμενου deep tech να συνεχίζουν να βρίσκονται σε ανοδική πορεία, που αναμένεται να διατηρήσουν και εντός του 2022. Όσον αφορά την εστίασή τους στην αγορά, σχεδόν το 70% από αυτές εστιάζει στο B2B.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι επίσης η αυξημένη συμμετοχή μη Ελλήνων επενδυτών σε επενδυτικούς γύρους ελληνικών εταιρειών που έχει φθάσει στο εντυπωσιακό ποσοστό του 84,9%, δείχνοντας ότι το οικοσύστημα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων funds.

Από την άλλη πλευρά, παραμένει χαμηλό το ποσοστό των εταιρειών με γυναίκα συν-ιδρυτή που είναι μόλις 2 στις 10, ενώ είναι άξιο επισήμανσης ότι από τις εταιρείες που έλαβαν χρηματοδότηση μόλις 4 στις 10 έχουν έδρα στην Ελλάδα. Οι υπόλοιπες έχουν μεν παρουσία στην Ελλάδα και Έλληνες ιδρυτές αλλά πρόκειται για μία τάση τα ελληνικά funds να επενδύουν πλέον και εκτός των ελληνικών συνόρων.

Όσον αφορά στα ποσά που οι εταιρείες ζητούν από τα funds, παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση στην περιοχή των 100.000 ευρώ έως 200.000 ευρώ, καθώς και στα 400.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ. Αυτό, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, σηματοδοτεί τη δημιουργία ενός νέου κύματος νεοφυών επιχειρήσεων που θα ξεχωρίσουν και θα αφήσουν το στίγμα τους το 2022.

Εξαγορές

Η φετινή χρονιά ήταν πάντως ιδιαίτερα δυναμική όσον αφορά τις «εξόδους» ήτοι τις εξαγορές startups από διεθνείς επιχειρήσεις. Μάλιστα, υπήρξαν τρεις εξαγορές που μπήκαν απευθείας στη λίστα των 10 κορυφαίων όλων των εποχών, σε όρους αξίας. Πρόκειται για τις εξαγορές της Niometrics από την Mobileum, της Lenses.io από την Celonis (70 εκατ. ευρώ) και της Moosend από την αμερικανική Sitecore.

Η μεγαλύτερη «έξοδος» στο ελληνικό οικοσύστημα, σύμφωνα με την μελέτη, είναι αυτή της εξαγοράς της Instashop έναντι 307 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ την ίδια χρονιά είχαμε και την εξαγορά της Softomotive από τη Microsoft.

Πάντως, δεν αποκλείεται το 2022 να δούμε ακόμη μεγαλύτερες «εξόδους» είτε μέσω εξαγοράς είτε μέσω δημόσιας εγγραφής σε χρηματιστήριο. Η μελέτη επισημαίνει ότι το 2021 είναι η πρώτη χρονιά που μπορεί κανείς να κατονομάσει τα πρώτα ελληνικά unicorns, ήτοι εταιρείες με αποτίμηση άνω του 1 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η μελέτη αναφέρει τις PeopleCert, Blueground και Viva Wallet ως τις εταιρείες που έχουν φθάσει σε αυτό το επίπεδο, αν και εκτιμάται ότι σύντομα θα υπάρξουν και άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις.