ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιχειρηματικές ευκαιρίες στην Ουγγαρία

Επιχειρηματικές ευκαιρίες στην Ουγγαρία
Η Ουγγαρία είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ε.Ε. REUTERS/Bernadett Szabo

Δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου από ελληνικές επιχειρήσεις εμφανίζει η αγορά της Ουγγαρίας και ειδικότερα οι κλάδοι των βιομηχανικών και φαρμακευτικών προϊόντων, των κατασκευών και ο αγροδιατροφικός.

Της Βίκυς Μακρυγιάννη*

Η Ουγγαρία είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ε.Ε., διαθέτει μία ιδιαίτερα στρατηγική θέση στην Ευρώπη, με εύκολη πρόσβαση στις υπόλοιπες αγορές της Ε.Ε., μία ισχυρή και ανταγωνιστική παραγωγική βάση, ένα εργατικό δυναμικό υψηλής ειδίκευσης και εκπαίδευσης, το χαμηλότερο εταιρικό φόρο της Ε.Ε. και ισχυρές υποδομές, που οδήγησαν ένα μεγάλο αριθμό πολυεθνικών εταιρειών να εγκαταστήσουν εκεί τις παραγωγικές τους μονάδες ή τις εγκαταστάσεις για την παροχή υπηρεσιών.

Οι φιλο-επενδυτικές πολιτικές της χώρας με τις πολλές επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια, σε βασικούς τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η πληροφορική, τα ηλεκτρονικά είδη, τα logistics και η επεξεργασία τροφίμων, βοήθησαν τη χώρα να εκσυγχρονίσει τη βιομηχανία της, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να τονώσει τις εξαγωγές και την οικονομική της ανάπτυξη. Η ανερχόμενη μεσαία τάξη της χώρας, έχει αυξανόμενες καταναλωτικές και αναπτυξιακές ανάγκες.

Παρόλο που τα επίπεδα του εισοδήματος δεν έχουν ακόμη φτάσει άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, το καταναλωτικό κοινό της Ουγγαρίας έχει στραφεί σε προϊόντα και υπηρεσίες, όλο και περισσότερο μοντέρνα και ποιοτικά.

Σημαντική βάση για τη θετική εξέλιξη των διμερών σχέσεων αποτελεί το γεγονός, ότι οι οικονομίες των δύο χωρών, είναι σε γενικές γραμμές συμπληρωματικές. Το διμερές εμπόριο μεταξύ Ελλάδας και Ουγγαρίας ανήλθε το 2020 σε σχεδόν 773 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 5% σε σύγκριση με το 2019. Οι εισαγωγές της Ελλάδας από την Ουγγαρία αφορούν κυρίως προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, δηλαδή επιβατικά αυτοκίνητα, οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, οπτικοακουστικές συσκευές και ηλεκτρονικές συσκευές.

Η σύνθεση των ελληνικών εξαγωγών στην Ουγγαρία περιλαμβάνει προϊόντα αλουμινίου (ράβδοι, πλάκες και φύλλα), φαρμακευτικά προϊόντα, αγροτικά προϊόντα, τηλεφωνικές συσκευές, πλαστικά, λιπάσματα, εντομοκτόνα, συσκευές ψύξης, κ.ά. Η χώρα μας παρουσιάζει εμπορικό έλλειμμα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε και πρέπει να αναζητήσουμε περισσότερες ευκαιρίες σε αρκετούς τομείς της ουγγρικής αγοράς όπως οι υποδομές, τα φαρμακευτικά προϊόντα, η ενέργεια, οι ΤΠΕ, οι κατασκευές και δομικά υλικά, καθώς και τα τρόφιμα και ποτά.

Ωστόσο, μία ελληνική επιχείρηση που θέλει να συνεργαστεί με μία ουγγρική, δεν χρειάζεται να περιοριστεί στις εξαγωγές. Η Ουγγαρία μπορεί να χρηματοδοτήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις, μέσω της τράπεζας Eximbank και του Οργανισμού Ασφαλιστικών Πιστώσεων της Ουγγαρίας, με την προϋπόθεση ότι είτε θα αγοράζουν προϊόντα, υπηρεσίες και τεχνολογίες από ουγγρικές επιχειρήσεις, είτε θα συνάψουν joint-ventures με αυτές, για την ανάπτυξη κοινών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα αλλά και σε τρίτες χώρες, οπουδήποτε ανά την υφήλιο και στους περισσότερους κλάδους της οικονομίας.

Γιατί ενδιαφέρουν οι αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ε.Ε.

Στον ΣΕΒ, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ε.Ε., γιατί βάσει των αναλύσεων του ExportReady βλέπουμε ότι χαρακτηρίζονται από ισχυρή καταναλωτική ζήτηση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις στους περισσότερους από τους κλάδους της οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε δημιουργήσει το ExportReady, ένα ευρύ πλέγμα εξατομικευμένων υπηρεσιών, βασισμένο σε αντίστοιχες καλές πρακτικές του εξωτερικού και σε επιτυχημένα παραδείγματα επιχειρήσεων μελών μας.

Όλα τα παραπάνω προέκυψαν μέσα από το εργαστήριο που διοργανώσαμε από κοινού με το ΕΒΕΑ, την Enterprise Greece και τον ΣΕΒΕ, με θέμα: «Discover Hungary», την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Ουγγαρία και την Πρεσβεία της Ουγγαρίας στην Ελλάδα και υπό την αιγίδα του Εθνικού Οργανισμού Εμπορίου της Ουγγαρίας (HEPA) και της ουγγρικής Τράπεζας Προώθησης Εξαγωγών-Εισαγωγών EximBank. Η ημερίδα, εξέτασε σε βάθος τη συγκεκριμένη αγορά, πού εντοπίζονται δυνατότητες για μεγαλύτερη διείσδυση των ελληνικών προϊόντων και ποια είναι τα εμπόδια εισόδου. Η συμμετοχή από τις ελληνικές εταιρείες και θεσμικούς φορείς από την Ελλάδα ξεπέρασε τις 300 συμμετοχές.

Προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες να εισέλθουν με επιτυχία στην ουγγρική αγορά, οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να ακολουθήσουν μια μεθοδική και συστηματική προσέγγιση της αγοράς, ώστε να υπάρξει η σχετική εξοικείωση με τις ουγγρικές επιχειρήσεις και να δημιουργηθεί η απαραίτητη εμπορική εμπιστοσύνη. Κοινή διαπίστωση των ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιούνται ήδη στη χώρα είναι ότι δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα και εμπόδια στις μεταξύ των δύο χωρών εμπορικές συναλλαγές. Ακόμη όμως και τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί, όπως η τοπικότητα της αγοράς, η δυσκολία στην ανεύρεση συνεργατών, η περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα των κατοίκων και η πλειοψηφία μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων, δεν είναι απροσπέλαστα, παρότι μπορεί να επιβάλουν αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής και ανάγκη για προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών σε ανταγωνιστικές τιμές.

* H Βίκυ Μακρυγιάννη είναι Senior Advisor ExportReady, ΣΕΒ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ