ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Δουλειές Ξανά»: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείο Εργασίας

«Δουλειές Ξανά»: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείο Εργασίας
Παροχή επιδόματος εργασίας στους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο ΙΝΤΙΜΕ

Με κύριο στόχο να βοηθηθούν οι άνεργοι και ιδίως οι μακροχρόνια άνεργοι, με νέα ψηφιακά εργαλεία, να βρουν δουλειά και να επιβραβευθούν όσοι αναζητούν ενεργά ή βρίσκουν εργασία , κατατέθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείο Εργασίας με τίτλο «Δουλειές Ξανά».

«Η προσπάθειά μας δεν αφορά απλώς στη μεταρρύθμιση του ΟΑΕΔ. Είναι μια προσπάθεια, μέσω της νέας Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, ο αρμόδιος κρατικός οργανισμός να μετατραπεί από παγίδα ανεργίας και μηχανισμό που δίνει χρήσιμα μεν, αλλά όχι αρκετά επιδόματα ανεργίας, σε μοχλό, ώστε και η ανεργία να περιοριστεί και οι άνεργοι να βρίσκουν την εργασία που θα επιθυμούσαν. Αυτό θα γίνει, μέσω μιας σειράς παρεμβάσεων, που ξεκινούν από την ίδια τη λειτουργία του Οργανισμού, περνούν μέσα από τον τρόπο λειτουργίας του Μητρώου των ανέργων και φτάνουν μέχρι το σύστημα της κατάρτισης και των δεξιοτήτων».

Με τον τρόπο αυτό σκιαγράφησε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, το νομοσχέδιο, με τίτλο «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, μεταρρύθμιση του συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις», που παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου, παρουσία του Διοικητή του ΟΑΕΔ Σπύρου Πρωτοψάλτη και της Γενικής Γραμματέως Ενίσχυσης της Απασχόλησης Ελένης Γιώτη, ενόψει της κατάθεσής του αύριο σε δημόσια διαβούλευση.

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, οι βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

1. Να βοηθηθούν οι άνεργοι και ιδίως οι μακροχρόνια, με νέα ψηφιακά εργαλεία, να βρουν δουλειά και να επιβραβευθούν όσοι αναζητούν ενεργά ή βρίσκουν εργασία.

2. Να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα κατάχρησης, που έχουν εντοπιστεί, ώστε τα επιδόματα και οι παροχές να κατευθύνονται σε εκείνους που τα έχουν πραγματικά ανάγκη.

3. Να διασφαλιστεί ότι θα πιάνουν τόπο τα χρήματα των φορολογουμένων για τα επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης, καθώς η Ελλάδα έχει μεγάλο πρόβλημα στον τομέα των δεξιοτήτων.

Στις ρυθμίσεις, που προβλέπει το νομοσχέδιο, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

- Η παροχή επιδόματος εργασίας στους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά.

- Η στήριξη των ανέργων με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους και νέα ψηφιακά εργαλεία για την επανένταξή τους στην αγορά εργασίας.

- Η καταβολή μπόνους στους μακροχρόνια ανέργους για την κατάρτιση ψηφιακού ατομικού σχεδίου δράσης.

- Η αντιμετώπιση του φαινομένου κατάχρησης των παροχών του ΟΑΕΔ, που μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης.

- Η μεταρρύθμιση της κατάρτισης, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της οικονομίας.

- Η σύνδεση των αμοιβών παρόχων και καταρτιζόμενων με τα αποτελέσματα της κατάρτισης.

Αναλύοντας τις βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου για την υποστήριξη των ανέργων και την ενίσχυση της απασχόλησης, ο κ. Χατζηδάκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων - αυτών που προβλέπονται για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης - για την παραμονή στο Μητρώο ανέργων, μετά το πρώτο 12μηνο και τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών, κλπ, τονίζοντας ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ανέργων που παραμένουν εγγεγραμμένοι στο Μητρώο επί σειρά ετών, ενώ δηλώνουν υψηλά ετήσια εισοδήματα και διαμένουν σε ακριβές περιοχές.

«Η καταπολέμηση της απάτης και των καταχρήσεων είναι κάτι που θα πρέπει να μας ενώνει όλους, καθώς είναι προφανές ότι άνθρωποι που δεν έχουν ανάγκη, εκμεταλλεύθηκαν τις τρύπες της νομοθεσίας, για να εξασφαλίσουν σειρά παροχών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη εκατοντάδες χιλιάδες συμπολιτών μας με χαμηλότερα εισοδήματα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με την πρόβλεψη για ενεργοποίηση της διαγραφής από το μητρώο ανέργων, μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, (θέσεων δηλαδή που έχουν λάβει υπόψη, μεταξύ άλλων, το εργασιακό προφίλ του ανέργου, τον προηγούμενο μισθό του και τον τόπο κατοικίας του) ή άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σημείωσε ότι αντίστοιχες ρυθμίσεις εφαρμόζονται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, προσθέτοντας ότι οι προτεινόμενες διατάξεις βασίζονται σε νομοθεσία του 1985.

«Οι ρυθμίσεις που αφορούν στο Μητρώο των ανέργων είναι ισορροπημένες, γιατί στην πρώτη περίπτωση σχετίζονται με το εισόδημα του ανέργου - και πάμε σε μεγάλα εισοδήματα - και στη δεύτερη περίπτωση στην άρνησή του να δεχθεί θέσεις που ευθυγραμμίζονται με αυτά που ο ίδιος ζήτησε. Ακόμα και έτσι όμως, ο άνεργος δεν στερείται βασικών κοινωνικών παροχών, όπως είναι το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, οι ρυθμίσεις για τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης. Επιδιώξαμε μια δίκαιη αντιμετώπιση που προστατεύει αυτούς που έχουν ανάγκη, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη ότι υπάρχουν φορολογούμενοι, αλλά και κανόνες δικαιοσύνης», είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Και κατέληξε, λέγοντας: «Με το νομοσχέδιο αυτό, εναρμονιζόμαστε με αυτά που συμβαίνουν σε προηγμένες χώρες της ΕΕ, αντιμετωπίζουμε χρόνιες παθογένειες του ΟΑΕΔ - που συμπεριλαμβάνουν καταχρήσεις και απάτες - και δίνουμε περισσότερα όπλα για το μέλλον σε εργαζόμενους και ανέργους, θέτοντας σε ακόμα πιο γερές βάσεις την κοινωνική πολιτική της χώρας».

Από την πλευρά του, ο Διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης, δηλώνει:

«Στόχος της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού του ΟΑΕΔ είναι η μετεξέλιξή του σε μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, που θα στηρίζει άμεσα όσους την έχουν ανάγκη, θα υλοποιεί αποτελεσματικές ενεργητικές πολιτικές που ανταποκρίνονται στις νέες και διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της οικονομίας, θα διαδραματίζει έναν ακόμα πιο κομβικό ρόλο στην αγορά εργασίας και θα παρέχει περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες ταχύτερα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις. Με αυτόν τον τρόπο, θα καταστεί ένας φορέας-συνώνυμο της απασχόλησης και της αναβάθμισης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Ο κόσμος αλλάζει, η αγορά εργασίας αλλάζει και είναι υποχρέωσή μας να αλλάξουμε και εμείς και να προσφέρουμε "Δουλειές Ξανά"».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ