ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Έμφραγμα» στην αγορά προκαλεί η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα

«Έμφραγμα» στην αγορά προκαλεί η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα
Μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και δυσθεώρητο μεταφορικό κόστος για τις επιχειρήσεις ΙΝΤΙΜΕ

Δυσοίωνο είναι το σκηνικό που έχει δημιουργηθεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με τις επιχειρήσεις να βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και δυσθεώρητο μεταφορικό κόστος.

Η διαταραχή είχε ήδη ξεκινήσει μετά τη άρση των lockdown διεθνώς το περασμένο καλοκαίρι, τα προβλήματα ωστόσο διογκώθηκαν μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και στη συνέχεια ακόμη περισσότερο, από το νέο αυστηρό lockdown που επιβλήθηκε στη Σανγκάη. Από το λιμάνι της κινεζικής πόλης εξάλλου διακινούνται συνολικά 43,5 εκατ. containers ετησίως.

Όπως σημειώνει στο CNN Greece o πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, «σύμφωνα με μέχρι στιγμής γνωστά στοιχεία επί του παρόντος τα πλοία χρειάζονται κατά μέσο όρο 101 ημέρες για να ολοκληρώσουν ένα πλήρες ταξίδι μετ' επιστροφής γεγονός που ωθεί σε επιλογές blank sailings.

Η κατάσταση όπως αποτυπώνεται μάλλον προδιαθέτει για τα χειρότερα καθώς «στερεύουν» οι χώροι εναπόθεσης στα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία οι καθυστερήσεις στα λιμάνια να κυμαίνονται μεταξύ μίας ημέρας και 36 ημερών».

Ο ίδιος επισημαίνει την ανησυχία για το ενδεχόμενο χαοτικών καταστάσεων προσεχώς σε ευρωπαϊκά λιμάνια στην περίπτωση που η Κίνα «απελευθερώσει» δυναμικό που τώρα είναι καθηλωμένο στα λιμάνια λόγω των αυστηρών lockdown.

«Πάντως οι πρώτες ενδείξεις που δικαιολογούν τις ανησυχίες αφορούν στις «λούπες» που εκτελούν τα πλοία σε διαδρομές από Κίνα προς Ευρώπη και αντιστρόφως» τονίζει ο κ. Κορκίδης.

Στα ύψη το κόστος των μεταφορικών

Την ίδια στιγμή το κόστος των μεταφορικών παραμένει στα ύψη και συνδυαστικά με την άνοδο του ενεργειακού κόστους αλλά και των πρώτων υλών εκτοξεύει την επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις.

Μάλιστα όπως σημειώνει ο κ. Κορκίδης «συγκλίνουσες είναι οι εκτιμήσεις αναλυτών ότι οι τιμές διαμετακόμισης θα παραμείνουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα και το 2023, γεγονός που θα επηρεάσει, θα συνεχίσει να επηρεάζει καθώς και την χρονιά που τρέχουμε τα κόστη είναι υψηλά, το παγκόσμιο εμπόριο.

Αν επιχειρήσουμε μια πρώτη θεώρηση των στοιχείων που δικαιολογούν αυτές τις δυσοίωνες «προβλέψεις» θα δούμε ότι οι λιανικές πωλήσεις διατηρούν, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, την αύξουσα σε σχέση με τις συγκρίσιμες περιόδους του 2021 γεγονός που προδικάζει την συνέχιση του «ελλείματος» στο ισοζύγιο προσφοράς ζήτησης άρα και την διατήρηση των υψηλών τιμών.

Στην «εξίσωση» της διαμόρφωσης των τιμών διαμετακόμισης τέλος μπαίνουν και οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις που αφορούν στη ναυτιλία και επηρεάζουν το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων με ότι αυτό συνεπάγεται».

Πόσο «στοιχίζει» στις επιχειρήσεις

Ενδεικτικό της πίεσης που δέχονται οι επιχειρήσεις από την συνεχιζόμενη και κλιμακούμενη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι όσα ανέφερε για τα καταστήματα ΙΚΕΑ, ο πρόεδρος του Ομίλου Fourlis.

Παρότι, όπως εξήγησε ο Βασίλης Φουρλής, η ΙΚΕΑ βρίσκεται πάνω, τόσο από την περσινή χρονιά όσο και από το 2019 σε πωλήσεις, εκτιμάται ότι χάνει περίπου 15-20% από όσες θα έκανε εάν δεν αντιμετώπιζε τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Aπόστολος Πεταλάς επεσήμανε πως ενώ στο τέλος του 2021 οι ελλείψεις στα ΙΚΕΑ έφταναν το 5-6% πλέον κυμαίνονται στο 12%-15%.

Την απαισιοδοξία του για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά με τις ανατιμήσεις, το κόστος ενέργειας αλλά και την εφοδιαστική αλυσίδα όπου τα μεταφορικά κόστη είναι 8 έως 12 φορές πάνω από πέρσι, επανέλαβε, μερικές μέρες νωρίτερα, και ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης σημειώνοντας ότι «όπως έχουν τα πράγματα σήμερα οδεύουμε μαθηματικά στην τέλεια καταιγίδα».

Από την πλευρά του και ο διευθύνων σύμβουλος της Praktiker Hellas Δημήτρης Γαλάνης μιλώντας πρόσφατα σε εκδήλωση της εταιρείας επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι οι επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν πλέον πότε θα παραλάβουν τα φορτία που έχουν παραγγείλει, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στα εποχικά ειδή.

Κι αυτό γιατί οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να αναζητούν προμηθευτές σε εναλλακτικές, πιο κοντινές, αγορές, ώστε να εξασφαλίσουν ότι θα έρθουν με τη μικρότερη δυνατή καθυστέρηση. Παράλληλα πρέπει έχουν και διαθέσιμους χώρους ώστε να αποθηκεύσουν όσα προϊόντα φτάνουν τελικά με καθυστέρηση και έχουν βγει «εκτός σεζόν».

«Στην ελληνική αγορά παρατηρούνται δυσκολίες και αυξήσεις, αλλά όχι ελλείψεις, στην προμήθεια πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, από τα μπουκάλια, τα πλαστικά για τρόφιμα και αναψυκτικά μέχρι τη χάρτινη συσκευασία» τονίζει ο κ. Κορκίδης και καταλήγει:

«Ας ελπίσουμε ότι δεν θα δούμε χαοτικές καταστάσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια στα οποία λόγω της αρρυθμίας της εφοδιαστικής έχουν αρχίσει να «στερεύουν» οι χώροι εναπόθεσης. Η εφοδιαστική αλυσίδα «πάση θυσία» δεν πρέπει να διαρραγεί».