ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από το φθινόπωρο αναμένεται η αποκλιμάκωση των τιμών

Από το φθινόπωρο αναμένεται η αποκλιμάκωση των τιμών
O Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, στο CNN Greece

Αποκλιμάκωση των τιμών από το φθινόπωρο αναμένει, με βάση την τωρινά δεδομένα και εφόσον δεν υπάρξει κάποια νέα έκτακτη κατάσταση, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στο CNN Greece.

«Οι τιμές προφανώς ανεβαίνουν αλλά κάποια στιγμή θα υπάρξει ένα "πλαφόν", όχι που θα το ορίσουμε εμείς αλλά που ορίζει η πραγματικότητα. Δεν μπορούν αιωνίως να ανεβαίνουν οι τιμές. Έχει ήδη αποτιμηθεί από την αγορά η κατάσταση στην Ουκρανία, οι τιμές έχουν αυξηθεί και παραμένουν σταθερά υψηλές, αλλά δεν ανεβαίνουν έτι περαιτέρω» τονίζει ο κ. Αναγνωστόπουλος αναφερόμενος στο ζήτημα των ανατιμήσεων.

Ο ίδιος εξηγεί πως «το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις τιμές των καυσίμων είναι η προβληματική ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, ακριβώς επειδή οι ΗΠΑ έχουν αυξήσει τα επιτόκια, το οποίο δεν έχει κάνει η ΕΕ. Κάτι που αναμένεται να κάνει η ΕΕ στο μέλλον και όσο ο πληθωρισμός παραμένει ψηλά».

«Συνεπώς θα δούμε σίγουρα, προϊόντος των μέτρων νομισματικής πολιτικής που θα λάβει η ΕΕ, μία αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Δεν θα είναι άμεση, ενδεχομένως είναι κάτι που θα παρατηρήσουμε από το φθινόπωρο, εάν δεν υπάρξει κάποια άλλη έκτακτη κατάσταση. Θεωρώ, με αυτά που βλέπουμε στην παρούσα φάση, ότι εκεί θα έχουμε μία αποκλιμάκωση των τιμών».

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου εξηγεί πως αυτή εκτίμηση «έχει να κάνει με τη νομισματική πολιτική της ΕΕ, δεν μπορούμε όμως ποτέ να ξέρουμε ποιες θα είναι οι τιμές των καυσίμων και εάν θα χειροτερέψουν περαιτέρω. Φαίνεται ότι το χειρότερο κομμάτι δεν είναι μπροστά μας, είναι πίσω μας, με την άνοδο των τιμών. Τώρα είμαστε σε υψηλά επίπεδα αλλά σταθερά».

Άλλωστε, σύμφωνα με τον ίδιο, η τάση των ανατιμήσεων ακόμη και στα προϊόντα διατροφής οφείλεται κατά κύριο στην άνοδο της ενέργειας.

«Είναι πολύ στενά συνδεδεμένη η πρωτογενής παραγωγή, και σε επίπεδο παραγωγής πχ πώς λειτουργούν τα μηχανήματα αλλά παράλληλα πολύ σημαντικό στοιχείο κόστους είναι τα λιπάσματα τα οποία εξαρτώνται πάρα πολύ από την τιμή της ενέργειας. Όλη αυτή η τάση ανατιμήσεων που έχουμε, δεν οφείλεται τόσο στη διαταραχή της τροφικής αλυσίδας που προκλήθηκε από τον πόλεμο, τα σιτηρά για παράδειγμα. Αυτό είναι μικρό κομμάτι της παγκόσμιας κατανάλωσης. Εκείνο που επηρεάζει καθοριστικά την εφοδιαστική αλυσίδα είναι η μετακύληση του ενεργειακού κόστους σε όλη την τροφική αλυσίδα».

Οι προσδοκίες από την άνοδο του τουρισμού

Η αύξηση του τουρισμού το φετινό καλοκαίρι και μάλιστα έπειτα από δύο χρονιές που λόγω πανδημίας, σε ολόκληρο τον κόσμο η τουριστική κίνηση ήταν μειωμένη, δημιουργεί εξάλλου την αισιοδοξία για έσοδα στη χώρα μας.

«Στην Ελλάδα αναμένεται πολύ μεγάλη αύξηση του τουρισμού. Το γεγονός ότι η οικονομική κρίση είναι παγκόσμια σημαίνει ότι οι τιμές έχουν επηρεαστεί σε όλες τις χώρες, οπότε δεν δημιουργείται πνεύμα ανισόρροπης ανταγωνιστικότητας, ότι δηλαδή η Ελλάδα είναι πιο ακριβή ή έχει μεγαλύτερες ανατιμήσεις.

Άρα, καταρχάς θα έχουμε ένα υψηλότερο τουριστικό ρεύμα που σημαίνει έσοδα για το ελληνικό κράτος και επομένως μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο για να λάβουμε και επιπλέον μέτρα εάν χρειαστεί, προκειμένου να προστατεύσουμε τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος εκτιμά μάλιστα πως παρά την άνοδο των τιμών η τουριστική κατανάλωση δεν θα πληγεί.

«Τα μέτρα ενισχύσεων κατά τη διάρκεια του Covid έχουν μεταφραστεί σε όλο τον κόσμο – και αυτό είναι επίσης μία δευτερογενής αιτία της πληθωριστικής έκρηξης– σε αύξηση των καταθέσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του Covid υπήρξε αύξηση των καταθέσεων στην ελληνική οικονομία - σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις- περίπου 40 δισ. ευρώ. Όταν την περίοδο 2015-2019 είχαμε μία μείωση περίπου 11 δισ. συνολικά. Αυτό δείχνει ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή χρήματα στην τράπεζα. Το παρατηρεί κανείς και σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μία έκρηξη σε διάφορους τομείς της ελληνικής παραγωγής, κυρίως στην οικοδομή. Άλλωστε η αύξηση της οικοδομική δραστηριότητας σε όρους όγκου είναι 46,7%, μέσα σε έναν χρόνο.

Φαίνεται λοιπόν ότι υπάρχουν καταθέσεις που ψάχνουν να βρουν διέξοδο σε επενδύσεις οι οποίες δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από τον πληθωρισμό. Έχουμε επίσης σημαντική αύξηση των εξαγωγών που δείχνει ότι η οικονομία μας έχει ανακάμψει γιατί είναι πιο ανταγωνιστική σε σχέση με το παρελθόν, έχουμε μείωση της ανεργίας κάτι που είναι αναμενόμενο και σημαντική ανάπτυξη που ξεπέρασε το 2021 το 8%.

Αυτή η κατάσταση μας δίνει την αίσθηση ότι υπάρχουν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο διαθέσιμα που θα χρησιμοποιηθούν στην κατανάλωση. Και ένα πολύ σημαντικό στοιχείο κατανάλωσης μετά από δύο χρόνια πανδημίας είναι ο τουρισμός. Άρα η Ελλάδα πιστεύω ότι θα επωφεληθεί ιδιαίτερα».

Οι έλεγχοι στα πρατήρια και τα πρόστιμα

Αναφερόμενος τέλος στους ελέγχους που γίνονται στα πρατήρια καυσίμων από τα αρμόδια κλιμάκια του υπουργείου Ανάπτυξης για φαινόμενα κερδοσκοπίας και στα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ο κ. Αναγνωστόπουλος εξηγεί πως εστιάζονται σε πρατήρια και περιοχές που παρατηρούνται υψηλές τιμές ή αυξημένη ζήτηση. Αναλυτικά επισημαίνει πως έχουν γίνει περίπου 200 έλεγχοι σε συνολικό αριθμό 4.000 πρατηρίων στη χώρα μας.

«Έχουμε επιβάλλει 17 πρόστιμα από τους περίπου 70 ελέγχους που έχουν τελεσφορήσει. Άρα σε ένα ποσοστό περίπου 25%. Βέβαια είναι γενίκευση να πούμε ότι 1 στα 4 πρατήρια παρανομεί, γιατί οι έλεγχοι αυτοί έχουν μία στόχευση.

Δεν πηγαίνουμε τυχαία να κάνουμε ελέγχους, αλλά παρατηρούμε τα πρατήρια που έχουν υψηλές τιμές, ή εκείνα που έχουν πολύ υψηλή ζήτηση κι άρα θα μπορούσαν να μπουν σε μία διαδικασία να κερδοσκοπήσουν έστω και για λίγο προκειμένου να αποκτήσουν μεγάλα ωφελήματα. Έχουμε εστιάσει τους ελέγχους μας και γι' αυτό τον λόγο βλέπουμε αυτό το μεγάλο ποσοστό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή η παραβατικότητα» εξηγεί.

Ενόψει δε του καλοκαιριού τα πρατήρια στα νησιά φαίνεται πως θα είναι στην πρώτη γραμμή των ελέγχων του υπουργείου Ανάπτυξης με τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή να τονίζει πως εκεί το επόμενο διάστημα «θα έχουμε ισχυρή παρουσία».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ