ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων

Η Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων
Το εμπορικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης - INTIME

Σε κορυφαίο άξονα μεταφορών σε όλα τα Βαλκάνια αναδεικνύεται η Θεσσαλονίκη, με τον ρόλο της να αναβαθμίζεται, λόγω και των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Η επέκταση του λιμανιού, η σύνδεσή του με το δίκτυο του τρένου, μεγάλα έργα εντός της πόλης καθώς και η αναβάθμιση κομβικών οδικών αρτηριών, αλλάζουν το status της πόλης στον χάρτη των logistics.

Έτσι, η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται πλέον σε κορυφαίο διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων, συνδυάζοντας χερσαίες και θαλάσσιες μεταφορές, λειτουργώντας ως πόλος έλξης για όλες τις γειτονικές χώρες και όχι μόνο.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Βασικός πυλώνας ανάπτυξης για την πόλη ως διαμετακομιστικό κέντρο είναι, παραδοσιακά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο βρίσκεται σε σταθερή τροχιά αναβάθμισης τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, μια σειρά από νέα έργα βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης και μόλις ολοκληρωθούν θα αναβαθμίσουν κατακόρυφα τη λειτουργία του. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι η επέκταση του 6ου προβλήτα, η οποία θα διπλασιάσει την ικανότητα μεταφοράς εμπορευμάτων και θα κάνει την πόλη κόμβο εμπορευμάτων προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για έργο ύψους 170 εκατ. ευρώ το οποίο θα διπλασιάσει την ικανότητα υποδοχής και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η κοινοπραξία MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος στον σχετικό διαγωνισμό και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το προσεχές χρονικό διάστημα.

Την ίδια στιγμή, δύο ακόμα έργα έρχονται να αναβαθμίσουν την εικόνα αλλά και τη λειτουργία του λιμανιού. Το πρώτο από αυτά αφορά την σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Το έργο αυτό πραγματοποιείται στο πλαίσιο της αναβάθμισης της Εγνατίας Οδού και με την ολοκλήρωσή του θα «ξεκλειδώσει» επιπλέον δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών, τόσο εντός της Ελλάδας όσο και σε γειτονικές χώρες, πολλαπλασιάζοντας τον όγκο των μεταφορών που θα μπορούν να γίνουν με βάση τη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχο αντίκτυπο θα έχει και η σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ, με τις γραμμές των τρένων να φτάνουν πλέον μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το σχετικό έργο έχει ήδη προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ και με την ολοκλήρωσή του θα επεκταθεί σημαντικά το επιχειρηματικό αποτύπωμα του λιμανιού, τόσο εντός της Ελλάδος όσο και στις γειτονικές χώρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο πακέτο δημοπράτησης περιλαμβάνεται και ο προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης, ένα έργο το οποίο επανενεργοποιεί σιδηροδρομικές γραμμές στο δυτικό τμήμα της πόλη και ταυτόχρονα δημιουργεί νέες, ώστε να εξυπηρετηθεί καλύτερα και αυτό το γεωγραφικό διαμέρισμα.

Τα dry ports

Η εξέλιξη αυτή συνδυάζεται απόλυτα με τη δημιουργία των λεγόμενων “dry ports” δηλαδή κέντρων logistics με απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση σε γειτονικές χώρες. Ήδη αυτή τη στιγμή λειτουργεί το πρώτο εξ’ αυτών στη Σόφια με απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη, ενώ προτεραιότητα της διοίκησης του ΟΛΘ είναι να δημιουργηθούν άλλα δύο, σε Βόρεια Μακεδονία και Σερβία.

Η επένδυση αυτή θα επιτρέψει την ανάπτυξη δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, μετατρέποντας το λιμάνι τη Θεσσαλονίκης σε θαλάσσια πύλη για ολόκληρη τη νοτιανατολική Ευρώπη. Εξάλλου, όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, στρατηγικός στόχος της ΟΛΘ Α.Ε. είναι, μέσω του λιμανιού και των dry ports, να μετατραπεί σε ένα logistics hub για ολόκληρη την περιοχή.

Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στην 86η ΔΕΘ εδώ