ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φοροκεντρικό το προσχέδιο, λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής

Φοροκεντρικό το προσχέδιο, λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής
Ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας ΑΠΕ -ΜΠΕ

Φοροκεντρικό, υφεσιακό και διφορούμενο χαρακτηρίζει το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2017 έκθεση που συνέταξε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής.

Η έκθεση που προκάλεσε σήμερα την ενόχληση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και η οποία υπογράφεται από του πανεπιστημιακούς καθηγητές κ.κ. Παναγιώτη Λιαργκόβα, Πάνο Καζάκο, Σπύρο Λαπατσιώρα, Ναπολέοντα Μαραβέγια και Μιχάλη Ρηγίνο, αναφέρει πως κρίσιμες προβλέψεις του προσχεδίου Προϋπολογισμού όπως π.χ. για τους ρυθμούς μεγέθυνσης, τις ιδιωτικοποιήσεις, τη λύση του προβλήματος των κόκκινων δανείων και τις δομικές αλλαγές, είναι «συζητήσιμες».

Όπως τονίζεται, οι μειώσεις δαπανών και οι αυξήσεις φόρων αναπόφευκτα λειτουργούν υφεσιακά. «Μια ειδικότερη πτυχή σε σχέση με τις υφεσιακές επιπτώσεις του προσχεδίου είναι το «μείγμα οικονομικής πολιτικής» - η σχέση κρατικών δαπανών και φόρων. Το προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2017 χαρακτηρίζεται από φοροκεντρική λιτότητα για την επίτευξη του στόχου ως προς ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ σύμφωνα με το τρέχον πρόγραμμα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται για το 2017 οριακή μείωση δαπανών κατά € 78,8 εκατ. και εκτεταμένη αύξηση εσόδων κατά € 2,513 δισ.», τονίζεται στην έκθεση.

Όπως υπογραμμίζεται, το 2016 η αναλογία των νέων παρεμβάσεων στα έσοδα σε σχέση με αυτών στις δαπάνες ήταν 0,7, ενώ το 2017 η αναλογία αυτή αυξήθηκε δραματικά στο 3,19. Σωρευτικά στη διετία 2016-2017 ο λόγος εσόδων προς δαπάνες διαμορφώνεται στο 3,55. Το συνολικό ύψος των νέων αυξήσεων στα έσοδα το 2017 θα είναι σημαντικά μεγαλύτερο, κατά 324,5% σε σχέση με αυτές του 2016. Το συνολικό ύψος των νέων μειώσεων στις Δαπάνες το 2017 θα είναι μικρότερο κατά 90,1% σε σχέση με αυτές του 2016.

Για τις δαπάνες το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αναφέρει πως τα περιθώρια για οριζόντιες περικοπές δαπανών έχουν εξαντληθεί και πως το κέντρο βάρους πρέπει να μετατεθεί στην ανακατανομή των δαπανών. «Γεγονός είναι ότι οι δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ κατατάσσονται στις υψηλότερες στην Ευρωζώνη και με 55% πάνω από τον μέσον όρο της (49%).Μόνον σε Φινλανδία και Γαλλία το ποσοστό είναι υψηλότερο», αναφέρει η έκθεση. Στο σημείο αυτό υπογραμμίζεται πως το μέγεθος των δαπανών είναι ένας πρόσθετος λόγος για να εξετασθεί σοβαρά και σε βάθος πώς μπορούν όχι απλά να περικοπούν, αλλά να γίνουν αποτελεσματικότερες για να δημιουργηθεί χώρος για περικοπές.

Στην έκθεση αναφέρεται πως οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη 2,7% το 2017, αλλά και οι προβλέψεις για την ιδιωτική κατανάλωση, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές είναι αρκετά αισιόδοξες και η προσέγγισή τους θα γίνει υπό προϋποθέσεις. «Υπάρχουν κίνδυνοι –εσωτερικοί και εξωτερικοί- που απειλούν την πραγματοποίησή τους. Με δεδομένη την εφαρμογή επιπλέον μέτρων από 1/1/2017, (αυξήσεις σε έμμεσους όρους, περιορισμός των δικαιούχων του ΕΚΑΣ, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών κ.α.) η προβλεπόμενη αύξηση της Ιδιωτικής Κατανάλωσης κατά 1,8% κρίνεται επίσης αρκετά αισιόδοξη. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το χαμηλό επίπεδο της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος», τονίζεται στην έκθεση.

Η έκθεση καταλήγει με τον εξής δηκτικό τρόπο: «Όπως έχουμε επισημάνει σε κάθε ευκαιρία, υπάρχουν καθυστερήσεις σε σειρά δομικών αλλαγών με εμφανέστερες τις τριβές γύρω από τις ιδιωτικοποιήσεις και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Οι δυσκολίες υλοποίησης των δομικών μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται στο Μνημόνιο αντικατοπτρίζονται εν μέρει στην καθυστέρηση της πρώτης αξιολόγησης η οποία οδεύει προς ολοκλήρωση. Αυτό το επαναλαμβανόμενο έργο παρατεταμένης διαπραγμάτευσης και συμφωνίας την τελευταία στιγμή, οφείλεται μεν σε πραγματικές διαφορές απόψεων και φιλοσοφίας τόσο με τους εταίρους όσο και στο εσωτερικό του κυβερνητικού μηχανισμού, αλλά απειλεί κάθε φορά να εξουδετερώσει τις θετικές επιπτώσεις της συμφωνίας που επιτυγχάνεται τελικά! Ένα ακόμα ανεπιθύμητο αποτέλεσμα θα είναι να βρεθεί τελικά η Ελλάδα χωρίς «μαξιλάρια» για την περίπτωση που σημειώνονται απότομες εξωτερικές διαταραχές όπως η ανατροπή της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας για την προσφυγική κρίση, παράταση ή χειροτέρευση της κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή ή/και μια απότομη επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ