ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα αλλάζει όλα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων

Τα αλλάζει όλα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων

Μεγάλος βάρος δίνουν οι θεσμοί στην επιτυχημένη μετάβαση από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων από την 1η Ιανουαρίου 2017 και προς τον σκοπό αυτό παρέχουν τεχνική υποστήριξη στην κυβέρνηση ώστε να ανταποκριθεί στο δύσκολο εγχείρημα.

Με τις σχέσεις της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με την κεντρική κυβέρνηση να είναι πλήρως «χαρτογραφημένες» και με την Ελληνική Βουλή να είναι το όργανο στο οποίο ουσιαστικά θα λογοδοτεί η νέα Αρχή, οι προκλήσεις για τον ανεξάρτητο οργανισμό που θα αναλάβει την είσπραξη των φορολογικών εσόδων και των ασφαλιστικών εισφορών από το νέο έτος είναι μεγάλες.

Δεδομένου ότι οι δομές της νέας Αρχής θα είναι πλήρως αυτονομημένες από την Κεντρική Διοίκηση και το υπουργείο Οικονομικών, η Αρχή Δημοσίων Εσόδων καλείται με τον προϋπολογισμό της να καλύψει όλο το πλήθος των αναγκών που σήμερα καλύπτει η φορολογική διοίκηση μέσω των λοιπών υπηρεσιών του Δημοσίου. Αυτή είναι μία από τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο Γιώργος Πιτσιλής ως επικεφαλής της νέας Αρχής.

Η ΑΑΔΕ θα ασκεί όλες τις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, που προβλέπονται, κατά την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της, σε οποιαδήποτε διάταξη της κείμενης νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένων και των κανονιστικών πράξεων του υπουργού Οικονομικών, του αναπληρωτή υπουργού και του υφυπουργού Οικονομικών, καθώς και τις αρμοδιότητες που της ανατίθενται με τον παρόντα νόμο και με οποιαδήποτε άλλη γενική ή ειδική διάταξη. Η Αρχή θα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

  • Τον προσδιορισμό, τη βεβαίωση και την είσπραξη των φορολογικών και τελωνειακών εσόδων, καθώς και την είσπραξη λοιπών δημοσίων εσόδων.
  • Την παρακολούθηση και τον έλεγχο της πορείας της βεβαίωσης και της είσπραξης των δημοσίων εσόδων και της εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας για την είσπραξη δημοσίων εσόδων.
  • Τη λήψη και την εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων για την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών υπηρεσιών της, στους τομείς της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, του λαθρεμπορίου, της φορολογικής απάτης και της παραοικονομίας, της εφαρμογής των διατάξεων της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας, της βεβαίωσης και είσπραξης και της βελτίωσης της εισπραξιμότητας των δημοσίων εσόδων.
  • Την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων, εγκυκλίων, οδηγιών και λοιπών διοικητικών εγγράφων που αφορούν εν γένει στην ερμηνεία και στην εφαρμογή των διατάξεων της φορολογικής, τελωνειακής και λοιπής νομοθεσίας που σχετίζεται με τους τομείς αρμοδιότητας της.
  • Την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων, εγκυκλίων, οδηγιών, ατομικών διοικητικών πράξεων και λοιπών διοικητικών εγγράφων που αφορούν σε θέματα οργάνωσης υπηρεσιών και διαχείρισης των πάσης φύσεως πόρων της.
  • Την λήψη και την εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος και των συμφερόντων των καταναλωτών, καθώς και για την συμβολή στην υγιή λειτουργία της αγοράς, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και καινοτομίας της χημικής βιομηχανίας, και την παροχή σχετικής επιστημονικής υποστήριξης σε δικαστικές, αστυνομικές και λοιπές κρατικές Αρχές και υπηρεσίες.
  • Το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδίασμά των δράσεων όλων των υπηρεσιών της και την κατάρτιση στοχοθεσίας και δεικτών απόδοσης.
  • Την κατάρτιση των επιμέρους επιχειρησιακών σχεδίων φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών ελέγχων αρμοδιότητάς της και τον προγραμματισμό ελέγχων για τη διαπίστωση της εφαρμογής της φορολογικής, τελωνειακής και λοιπής νομοθεσίας αρμοδιότητάς της. Επίσης, την αξιολόγηση και την ιεράρχηση των αιτημάτων ελέγχου που υποβάλλονται από άλλους φορείς.
  • Τον εντοπισμό φαινομένων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου, φορολογικής απάτης, παραεμπορίου και παραοικονομίας και τον καταλογισμό της διαφεύγουσας φορολογητέας ύλης.
  • Τον εντοπισμό φαινομένων διαφθοράς, αδιαφανών διαδικασιών, αναποτελεσματικότητας, χαμηλής παραγωγικότητας και ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και μη τήρησης της νομιμότητας που τυχόν παρατηρούνται στη λειτουργία και στη δράση των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών υπηρεσιών της.
  • Την εποπτεία και το συντονισμό των ελεγκτικών φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτήν, καθώς και την αξιολόγηση και τον έλεγχο των αποτελεσμάτων της δράσης τους σε σχέση με την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί με βάση τον επιχειρησιακό σχεδίασμά ελέγχων και τα προγράμματα επιχειρησιακής δράσης που έχει καταρτίσει η Αρχή.
  • Την εισήγηση νομοθετικών διατάξεων και μέτρων για την ενίσχυση της φορολογικής και τελωνειακής συμμόρφωσης και την υποβολή προτάσεων για τη βελτίωση και την επιτάχυνση της εισπραξιμότητας των δημοσίων εσόδων.
  • Την διατύπωση απλής γνώμης για σχέδια νόμων που ρυθμίζουν ζητήματα εμπίπτοντα στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της.
  • Τον συντονισμό και τη συνεργασία με άλλους φορείς και αρχές στα πλαίσια της άσκησης των ανωτέρω αρμοδιοτήτων.
  • Την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού των δαπανών της.
  • Την κατάρτιση και εκτέλεση προγράμματος προμηθειών για την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών της, εξαιρουμένης της προμήθειας εξοπλισμού και λογισμικού πληροφορικής (κεντρικού ή και περιφερειακού), που; εκτελείται από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Οικονομικών.
  • Την κατάρτιση συμβάσεων για τα έργα της Αρχής, εξαιρουμένων των συγχρηματοδοτούμενων ή μη έργων πληροφορικής.
  • Την εποπτεία .των φορέων που λειτουργούν στην Αρχή και τη διαχείριση, παρακολούθηση και αξιοποίηση των ειδικών λογαριασμών που αφορούν την Αρχή ή λειτουργίες αυτής.
  • Τη χρήση,ανάπτυξη, συντήρηση και λειτουργία, των πληροφοριακών συστημάτων που είναι απαραίτητα για την απρόσκοπτη και αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων της και τη διαχείριση των δεδομένων που προέρχονται από τις δραστηριότητες της.
  • Τον καθορισμό της τεχνολογικής στρατηγικής της.

Τέλος, σημαντικό ρόλο στη διακυβέρνηση της Αρχής θα έχει το Συμβούλιο Διοίκησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων που αποτελείται από τη Νικολίνα Κωστελέτου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), τον Χρήστο Κωτσόγιαννη, καθηγητής Οικονομικών του Πανεπιστημίου Εξετερ (Exeter) του Ηνωμένου Βασιλείου, την Εμμανουέλα Τρούλη, λέκτορα της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τον Πρόδρομο Βλάμη, ερευνητή στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) και τον Γιώργο Θεοδωρακόπουλο, πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ