ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΟΗΕ: Τέλος για τη χρήση βενζίνης με μόλυβδο στον πλανήτη

ΟΗΕ: Τέλος για τη χρήση βενζίνης με μόλυβδο στον πλανήτη
AP Photo / Anis Belghoul, file

Το οριστικό τέλος για τη βενζίνη με μόλυβδο σε ολόκληρο τον πλανήτη, ανακοινώθηκε σήμερα από το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ, καθώς και η τελευταία χώρα στον κόσμο σταμάτησε την πώληση του εξαιρετικά τοξικού καυσίμου.

Η Αλγερία σταμάτησε να παρέχει βενζίνη με μόλυβδο τον περασμένο μήνα, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός Περιβάλλοντος του ΟΗΕ να κηρύξει το «επίσημο τέλος» της χρήσης του σε αυτοκίνητα, αφού έχει κατηγορηθεί για ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων υγείας.

«Η επιτυχής εφαρμογή της απαγόρευσης της βενζίνης με μόλυβδο είναι ένα τεράστιο ορόσημο για την παγκόσμια υγεία και το περιβάλλον μας», δήλωσε η εκτελεστική διευθύντρια του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP), Ίνγκερ Άντερσεν.

Το πετρέλαιο που περιείχε τετρααιθυλίδιο, μια μορφή μολύβδου, πουλήθηκε για πρώτη φορά πριν από σχεδόν 100 χρόνια για να αυξήσει την απόδοση του κινητήρα. Χρησιμοποιήθηκε ευρέως για δεκαετίες μέχρι που οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι μπορεί να προκαλέσει καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικά επεισόδια και εγκεφαλική βλάβη.

Σύμφωνα με το UNEP οι μελέτες έδειξαν ότι η βενζίνη με μόλυβδο προκάλεσε μετρήσιμη διανοητική ανεπάρκεια σε παιδιά και εκατομμύρια πρόωρους θανάτους.

«Το κόστος της περιβαλλοντικής υποβάθμισης είναι πραγματικό», δήλωσε η Άντερσεν, επικαλούμενη ζημιά ύψους 2,45 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία, η οποία τώρα αποτρέπεται.

Η Janet McCabe, αναπληρώτρια διαχειριστής της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (ΕPA), είπε ότι οι μετρήσεις έδειξαν ότι τα επίπεδα μολύβδου στο αίμα «κυριολεκτικά έπεσαν» μετά την απαγόρευση αυτού του είδους καυσίμων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τα περισσότερα πλούσια κράτη άρχισαν να καταργούν σταδιακά το καύσιμο στη δεκαετία του 1970 και του 1980, αλλά εξακολουθούσε να χρησιμοποιείται ευρέως σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος μέχρι το 2002, όταν ο ΟΗΕ ξεκίνησε μια παγκόσμια εκστρατεία για την κατάργησή του.

Η βενζίνη με μόλυβδο εξακολουθεί να χρησιμοποιείται στα καύσιμα της αεροπορίας για μικρά αεροπλάνα, ένα θέμα για το οποίο η McCabe είπε ότι η EPA συνεργάζεται με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας για την αντιμετώπισή του.

Ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε ότι η επιτυχής κατάργηση της βενζίνης με μόλυβδο, όπως η απαγόρευση των χημικών ουσιών που καταστρέφουν το όζον, έδειξε τον αντίκτυπο που θα μπορούσαν να έχουν οι διεθνείς συνθήκες στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ζητημάτων.

«Πρέπει τώρα να δείξουμε την ίδια δέσμευση για τον τερματισμό της κλιματικής κρίσης, της απώλειας βιοποικιλότητας και της ρύπανσης», πρόσθεσε.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ