ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Αραβώσης: Με τον κλιματικό νόμο θα ωφεληθούν όλοι

Αραβώσης: Με τον κλιματικό νόμο θα ωφεληθούν όλοι
η επιδιωκόμενη επιτάχυνση της απανθρακοποίησης αναμένεται να δημιουργήσει ένα κλίμα σταθερότητας στην αγορά. Intime

Την πεποίθηση ότι ο κλιματικός νόμος οδηγεί τη χώρα σε μία νέα βιώσιμη εποχή, όπου θα ωφεληθεί το σύνολο του πληθυσμού της χώρας εξέφρασε, , ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης.

Ο κ. Αραβώσης επεσήμανε παράλληλα, ότι η επιδιωκόμενη επιτάχυνση της απανθρακοποίησης αναμένεται να δημιουργήσει ένα κλίμα σταθερότητας στην αγορά.

Τί είναι ο εθνικός κλιματικός νόμος, που κατατέθηκε προς δημόσια διαβούλευση την περασμένη εβδομάδα;

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα: «Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη μετάβαση της χώρας στην κλιματική ουδετερότητα και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή με τον πλέον περιβαλλοντικά βιώσιμο, κοινωνικά δίκαιο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο», είπε ο κ. Αραβώσης μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ

Όπως εξηγεί ο κ. Αραβώσης: «Αποτελεί μία ιστορική νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, σύμφωνα με τις επιταγές των διεθνών συμφωνιών και την Ευρωπαϊκή πολιτική για το κλίμα.

Παράλληλα, σηματοδοτεί την αποφασιστική στροφή της χώρας προς ένα νέο μοντέλο βιώσιμης, κοινωνικά δίκαιης, κυκλικής και πράσινης ανάπτυξης, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, του πλανήτη και την ευημερία του ανθρώπου».

Ειδικότερα: «Με το νόμο θεσπίζονται οι ενδιάμεσοι κλιματικοί στόχοι για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% και 80% τα έτη 2030 και 2040 αντίστοιχα σε σύγκριση με τα επίπεδα του έτους 1990 και ο τελικός στόχος για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου το 2050».

Παράλληλα, «προσδιορίζεται το πλαίσιο και οι διαδικασίες κλιματικής διακυβέρνησης, ενσωματώνεται η κλιματική διάσταση στις τομεακές πολιτικές, επιδιώκεται ηπιότερη προσαρμογή, δικαιότερη κατανομή των βαρών μεταξύ των οικονομικών κλάδων αλλά και των πολιτών και δημιουργούνται σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης με την προσέλκυση επενδύσεων με ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών σε τομείς όπως οι ΑΠΕ, η εξοικονόμηση και η αποθήκευση ενέργειας, η διείσδυση του πράσινου υδρογόνου κλπ, καθώς και επενδύσεις για μετάβαση σε μία ‘κυκλική' οικονομία».

Όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας: «Η επιδιωκόμενη επιτάχυνση της απανθρακοποίησης αναμένεται να δημιουργήσει ένα κλίμα σταθερότητας στην αγορά, με τη μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα και να οδηγήσει μεσοπρόθεσμα σε μείωση του ενεργειακού κόστους.

Στο πλαίσιο αυτό θεσμοθετείται το κλείσιμο όλων το λιγνιτικών μονάδων το αργότερο έως το 2028».

«Από την εφαρμογή όσων προβλέπονται στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο αναμένεται η χώρα να οδηγηθεί σε μία νέα περιβαλλοντικά βιώσιμη εποχή και να ωφεληθεί το σύνολο του πληθυσμού της χώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αραβώσης.

Ειδικότερα, με τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο από το 2023, οι Δήμοι αναλαμβάνουν την εκπόνηση Δημοτικών Σχεδίων Μείωσης Εκπομπών Διοξειδίου του 'Ανθρακα (ΔηΣΜΕΔΑ), με στόχο μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 10% για το έτος 2025 και 30% για το έτος 2030, σε σύγκριση με το έτος βάσης 2019.

Την ίδια χρονιά προβλέπεται η απαγόρευση καυστήρων πετρελαίου όπου υπάρχει δίκτυο Φυσικού Αερίου σε νέες οικοδομές, ενώ από το 2025 απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, με ορίζοντα το 2030 όπου θα ισχύσει γενική απαγόρευση χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.

Όπως ανέφερε κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου ο κ. Σκρέκας στα ήδη υπάρχοντα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι το Εξοικονομώ, η πλατφόρμα του οποίου για την κατάθεση των δικαιολογητικών αναμένεται να ανοίξει στις 13 Δεκεμβρίου, το ΥΠΕΝ σχεδιάζει και νέα, προκειμένου να ενισχύσει τα νοικοκυριά στην ενεργειακή μετάβαση, για την αντικατάσταση των ενεργοβόρων συσκευών θέρμανσης.

Επίσης, από το 2023, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50γρ CO2/χλμ.

Ενώ από το 2030, τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.

Από το 2025 υποχρεωτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλα τα νέα ταξί καθώς και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Από το 2023, συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλλουν ετήσια έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το προηγούμενο έτος. Ενώ προβλέπονται επίσης και συγκεκριμένα μέτρα προσαρμογής στην κλιματική κρίση.

Τέλος, ο κλιματικός νόμος προβλέπει την ενσωμάτωση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή στις τομεακές πολιτικές, καθώς επίσης και την ανάληψη δράσεων για την προστασία της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή, στο πλαίσιο της Διεθνούς Πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει η Ελλάδα σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών και τον Διεθνή Οργανισμό Μετεωρολογίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ