ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

«Πράσινη» οδήγηση: Λιγότερα καύσιμα, λιγότερη ρύπανση

«Πράσινη» οδήγηση: Λιγότερα καύσιμα, λιγότερη ρύπανση

Το κόστος των καυσίμων, στο πλαίσιο της γεωπολιτικής αστάθειας που ταλανίζει τον πλανήτη το 2022 έχει εκτοξευθεί, ενώ ο κόσμος εδώ και πολύ καιρό έχει «χτυπήσει» συναγερμό για τις εκπομπές καυσαερίων που μολύνουν την ατμόσφαιρα και συμβάλλουν στην αύξηση της θερμοκρασίας.

Με τον όρο «πράσινη» οδήγηση εννοούμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να βγαίνουμε στους δρόμους με τα οχήματά μας, με όσο πιο φιλική στο περιβάλλον διάθεση γίνεται. Ουσιαστικά δηλαδή καταναλώνοντας κατά το δυνατόν λιγότερα καύσιμα. Αξίζει να σημειώσουμε πάντως πως η «πράσινη» οδήγηση έχει πολλές επιμέρους παραμέτρους, που αφορούν κυρίως τον εξοπλισμό και την τεχνολογία των εξαρτημάτων του οχήματος και οι οποίες δεν ταυτίζονται πάντα με αυτό που ονομάζουμε «οικονομική» οδήγηση.

Ταχύτητα και σωστές αλλαγές

Για να κάνουμε «πράσινη» την οδήγησή μας λοιπόν, αρχικά θα πρέπει να φροντίζουμε την ταχύτητα με την οποία κινούμαστε και το πότε πρέπει να την αλλάζουμε. Εφόσον το όχημά μας είναι τύπου diesel ή βενζινοκίνητο turbo, αλλάζουμε ταχύτητα όταν ο δείκτης δείξει 2.000 στροφές, ενώ στα υπόλοιπα, παλαιότερης τεχνολογίας περίπου στις 3.000 στροφές. Η εμπειρία μας μπορεί να μας βοηθήσει στο πότε είναι η καταλληλότερη στιγμή, γενικά όμως ισχύει το ότι όσο ανεβαίνουν οι στροφές, τόσο αυξάνεται και η κατανάλωση καυσίμου από τον κινητήρα που συμπεριφέρεται ως να «ζορίζεται».

Συνεπής συντήρηση με τακτικά σέρβις

Ένα όχημα που είναι καλοσυντηρημένο είναι βέβαιο πως δεν επιβαρύνει το περιβάλλον πέρα από το αναμενόμενο. Οι τακτικές επισκέψεις στο συνεργείο, ειδικά για τα προκαθορισμένα σέρβις μπορεί να μας φαίνονται «υπερβολικές» κάποιες φορές, είναι όμως εξαιρετικά χρήσιμες για το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου μας. Η πρόληψη άλλωστε πάντα είναι καλύτερη και πιο συμφέρουσα από τη θεραπεία: Τυχόν καμένα λάδια στον κινητήρα ή ένα «μπουκωμένο» φίλτρο αέρα θα εντοπιστούν εγκαίρως και θα αποφύγουμε έτσι την εκτόξευση των καυσαερίων χωρίς λόγο και αιτία.

Προσοχή στον κλιματισμό

Ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που κινούμαστε με το αυτοκίνητο εντός πόλης, τείνουμε να χρησιμοποιούμε υπερβολικά τον κλιματισμό και με λάθος τρόπο. Ρυθμίζοντας τον θερμοστάτη σε μία λογική, μέση θερμοκρασία – στους 23°C – επιτυγχάνουμε αντίστοιχα «λογική» κατανάλωση και «εφικτή» δροσιά στο εσωτερικό του οχήματος. Τα ανοιχτά παράθυρα βοηθούν και να εναλλάσσεται ο αέρας και να μην υπερβάλλουμε σε σχέση με τις θερμοκρασίες.

Τα κατάλληλα ελαστικά

Ένα από τα πιο επιβαρυντικά προϊόντα για το περιβάλλον είναι τα ελαστικά των αυτοκινήτων μας, που ειδικά παλαιότερα απορρίπτονταν με μεγάλη ευκολία, ακόμα και στη θάλασσα! Πέραν του ότι πλέον έχουν ορισθεί διαδικασίες φιλικές στο περιβάλλον για την αντικατάστασή τους, πολλές εταιρείες έχουν στραφεί και στην παραγωγή ελαστικών με φιλική στο περιβάλλον σύνθεση. Με τα κατάλληλα ελαστικά, επίσης, μπορούμε να περιορίσουμε, σε ένα ποσοστό, την κατανάλωση καυσίμων κατά την οδήγηση.

«Πράσινη» οδήγηση με απαραίτητες μετακινήσεις

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα σε σχέση με την επιβάρυνση που προκαλούν στο περιβάλλον οι μεταφορές είναι και η… κατάχρηση του αυτοκινήτου. Η έκφραση «πάει μέχρι το περίπτερο με το αυτοκίνητο» δεν προέκυψε τυχαία για να υποδείξει αυτούς που δεν αξιοποιούν κανέναν άλλο τρόπο για τις μετακινήσεις τους. Σήμερα, εν τούτοις, έχουμε πολλές επιλογές που μπορούμε να ενσωματώσουμε στη ζωή και την καθημερινότητά μας, από τη χρήση ποδηλάτου μέχρι τα ηλεκτρικά πατίνια, που είναι σαφώς φιλικότερα στο περιβάλλον. Τα μέσα μεταφοράς αποτελούν επίσης μία οικολογική εναλλακτική για τις μετακινήσεις μας, ειδικά στο κέντρο της πόλης, που είναι τις περισσότερες φορές κυκλοφοριακά επιβαρυμένο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ