ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Φάμελλος: Υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική ευθύνη για το πρόβλημα υδροδότησης Θεσσαλονίκης

Φάμελλος: Υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική ευθύνη για το πρόβλημα υδροδότησης Θεσσαλονίκης
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Κληθείς να σχολιάσει το σοβαρό πρόβλημα υδροδότησης στη Θεσσαλονίκη, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλοςυπογράμμισε πως «υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική ευθύνη».

Συγκεκριμένα, σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, κ. Φάμελλος σημείωσε πως «υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική ευθύνη, όμως έπρεπε πρώτα να λύσουμε το πρόβλημα και μετά να ασχοληθούμε με το τι έγινε στο παρελθόν».

Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση της βλάβης και των προβλημάτων υδροδότησης της πόλης, ο αν. υπουργός διευκρίνισε: «Όλη την εβδομάδα ασχολούμασταν με το πώς θα διορθωθεί η βλάβη. Είμαστε σε μία πολύ καλή στιγμή που έχουν γεμίσει οι δεξαμενές [...] Η βλάβη ήταν αρκετά μεγάλη τεχνικά και ήταν στον έναν από τους δύο κεντρικούς αγωγούς τροφοδοσίας της πόλης --ο ένας είναι ο Αλιάκμονας, ο άλλος η Αραβησσός. Η δέσμευση των συνεργείων -των εργαζομένων δηλαδή- και της διοίκησης ήταν ότι η βλάβη θα είχε αποκατασταθεί μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής. Και πράγματι 12.30 περίπου το μεσημέρι της Παρασκευής δόθηκε νερό στον αγωγό. Το πρόβλημα που μας ταλαιπώρησε το πρωί του Σαββάτου ήταν η ποιότητα του νερού που έφτανε στην πόλη - έπρεπε να καθαριστεί και ο αγωγός από πιθανές επικαθήσεις εξαιτίας της διακοπής τριών ημερών. Αυτό ολοκληρώθηκε στις 6 η ώρα το απόγευμα του Σαββάτου και από τότε οι δεξαμενές και το δίκτυο δουλεύουν πλήρως - δουλεύει και με αυξημένη παροχή».

Αναφερόμενος στις πολιτικές ευθύνες πίσω από την κακή κατάσταση των υποδομών της ΕΥΑΘ, ο κ. Φάμελλος εξήγησε: «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν την μονοδιάστατη επιλογή να πουλήσουν την ΕΥΑΘ και το νερό της Θεσσαλονίκης και κάναν ό,τι ήταν δυνατόν για να απαξιώσουν - όπως και άλλους τομείς του δημοσίου - και την ΕΥΑΘ. Το πλάνο της Θεσσαλονίκης ήταν να υδρευτεί από επέκταση του διυλιστηρίου που παίρνει νερό από τον Αλιάκμονα και έτσι θα είχαμε τις πηγές Αραβησσού - αυτή την πολύ σημαντική επένδυση της δεκαετίας του '70 - ως σχέδιο ασφαλείας. Το έργο της επέκτασης του διυλιστηρίου εντάχθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου του 2011 σε χρηματοδότηση και είχε προκηρυχθεί από την υπηρεσία ΕΥΔΕ (Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων) Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης. Όμως, αμφισβητήθηκε το έργο αυτό από την τότε υπεύθυνη υπηρεσία και του υπουργείου Υποδομών και του Υπουργείου Εσωτερικών, με αποτέλεσμα στις 28 Ιουλίου 2014 να ακυρωθεί η ένταξη. Πρακτικά η Θεσσαλονίκη είχε εξασφαλισμένους πόρους για το έργο και η προηγούμενη κυβέρνηση ακύρωσε τη χρηματοδότηση για τη Θεσσαλονίκη».

«Αυτό που πρέπει να πούμε», συνέχισε ο αν. υπουργός, «είναι ότι χρειαζόμαστε σε αυτές τις συνθήκες να επιταχύνουμε την κατασκευή του έργου τώρα και για τον λόγο αυτό η επέκταση του διυλιστηρίου, προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ, έχει υποβληθεί προς χρηματοδότηση στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας και είναι σημαντική η ευθύνη και της διοίκησης της ΕΥΑΘ, που το επικαιροποίησε και το κατέθεσε - γιατί το έχει εκσυγχρονίσει κιόλας το έργο αυτό, αλλά και του ΠΕΠ, να ολοκληρώσουν όλη τη συζήτηση, για να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί το έργο».

Κληθείς να σχολιάσει δήλωση του υπεύθυνου στρατηγικού σχεδιασμού της ΝΔ Τάκη Θεοδωρικάκου, ο οποίος μίλησε για βαρύτατες πολιτικές ευθύνες των υπουργών που εποπτεύουν την ΕΥΑΘ, σημειώνοντας ότι αν είχε ιδιωτικοποιηθεί η ΕΥΑΘ δεν θα υπήρχαν τα προβλήματα που βίωσαν οι Θεσσαλονικείς, ο κ. Φάμελλος παρατήρησε πως «οι πολιτικές επιδιώξεις αυτών που θέλανε να ιδιωτικοποιήσουν την ΕΥΑΘ ήταν η βασική αιτία που θέλανε να απαξιώσουν και τα έργα υποδομής της. Η βασική αιτία του προβλήματος ήταν η διάθεσή τους να ιδιωτικοποιήσουν την ΕΥΑΘ. Μου κάνει εντύπωση το πόσο αδιόρθωτη είναι αυτή η πολιτική άποψη. Δηλαδή επέλεγαν και ζητούσαν να πουλήσουν την ΕΥΑΘ και το νερό της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, επικαλούμενοι το χρέος της χώρας και το μνημόνιο και την κρίση. Τώρα που βγαίνουμε από το μνημόνιο και την κρίση και τώρα που δεν απαιτούν οι δανειστές να πουλήσουμε - γιατί σώσαμε στη διαπραγμάτευση το 50+1% και της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ - εξακολουθούν αδιόρθωτοι πολιτικά να θέλουν να ξεπουλήσουν ένα δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Είναι απαράδεκτη αυτή η δήλωση».

Ερωτηθείς εάν δεδομένης της παλαιότητας του αγωγού της Αραβησσού μπορεί να σημειωθούν και νέες βλάβες στο προσεχές μέλλον, ο ίδιος εκτίμησε.

«Δεν θεωρώ ότι είναι τόσο κρίσιμο, δηλαδή ότι είναι ζήτημα μηνών να έχουμε νέα βλάβη». Πρόσθεσε, δε, ότι «είναι ανεπίτρεπτο αυτό που συνέβη και δεν πρέπει να ξανασυμβεί και στο επίπεδο διαχείρισης της κρίσης, παραδείγματος χάρη, για το σχέδιο ασφαλείας που θα έπρεπε να έχει και κάθε δήμος, για τις υδροφόρες του, τις δεξαμενές της περιοχής του».

«Νομίζω ότι μπορούμε να συντάξουμε ένα σχέδιο πολύ γρήγορα στην πόλη, για να διδαχθούμε κιόλας από αυτό που συνέβη» τόνισε.

Κληθείς, εξάλλου, να σχολιάσει τις εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις στον απόηχο και της χθεσινής αιχμηρής απάντησης από το Μέγαρο Μαξίμου στον Τούρκο πρόεδρο Ερντογάν, ο κ. Φάμελλος σημείωσε πως «ο κ. Ερντογάν συνεχίζει ένα γαϊτανάκι απρόκλητων, αλλά προκλητικών επιθέσεων και δηλώσεων κατά τη χώρας μας και κατά του πλαισίου ειρήνης στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο [...] Προσπάθησε να συσχετίσει τους 8 στρατιωτικούς, που ζητήσανε πολιτικό άσυλο στην Τουρκία, με τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς, οι οποίοι σε μία απλή διαδικασία ρουτίνας βρέθηκαν εντός τουρκικού εδάφους [...] Δεν ακολούθησε η Τουρκία τους κανόνες και τις διαδικασίες καλής θέλησης μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών, εμείς όμως θα πρέπει να διατυπώσουμε με πολιτικούς όρους το αίτημα μας να επιστρέψουν οι δύο στρατιωτικοί».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ