ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: Ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω αλλά οι ίδιες δυνατότητες σε ίδιους ανθρώπους

Μητσοτάκης: Ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω αλλά οι ίδιες δυνατότητες σε ίδιους ανθρώπους
O πρωθυπουργός θεωρεί το νομοσχέδιο υψίστης σημασίας ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ / INTIME

Για τις αλλαγές που φέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας μίλησε στη Βουλή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ έστρεψε και τα «πυρά» του κατά του Αλέξη Τσίπρα. 

Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του αναφερόμενος στην εμπρηστική επίθεση στην Real.

«Η πολιτεία θα κάνει ότι χρειαστεί για να εντοπίσει τους δράστες και να λογοδοτήσουν στην ελληνική δικαιοσύνη», ξεκαθάρισε και τόνισε πως:

«Η ελευθερία του Τύπου στην πατρίδα μας, ούτε δεν φιμώνεται ούτε περιορίζεται από τέτοιες τρομοκρατικές ενέργειες».

Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για το νέο νομοσχέδιο το οποίο θα γίνει τις προσεχείς ημέρες νόμος του κράτους, όπως τόνισε.

Ο πρωθυπουργός συνέχισε διηγούμενος μια ιστορία:

«Μια κοπέλα 18 χρονών από την Αθήνα περνά στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Ξάνθης. Εκεί μαθαίνει πως η Πολυτεχνική Σχολή του Δημοκρίτειου έχει ένα κοινό πρόγραμμα με το τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης και το επιλέγει. Στο τρίτο της χρόνο γράφεται στο εσωτερικό Εράσμους και παρακολουθεί ένα θερινό 6μηνο στην Κέρκυρα, στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Επιστρέφει στη Θράκη και παίρνει το πτυχίο της. Το πανεπιστήμιό της όμως συνεργάζεται με γαλλικό εκπαιδευτικό ίδρυμα. Έτσι αποφασίζει να συνεχίσει τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Παρίσι. Λίγο αργότερα επιλέγει ένα τριετές βιομηχανικό διδακτορικό που μόλις έχει εγκαινιαστεί. Ξεκινά τη διατριβή και ταυτόχρονα μισθοδοτείται και μόλις την ολοκληρώσει στέλνει το βιογραφικό της και προσλαμβάνεται σε μεγάλη επιχείρηση με έδρα την Ελλάδα. Γιατί στα 26 της χρόνια είναι πια ένα περιζήτητο στέλεχος. Αυτό είναι το παράδειγμα μιας προσωπικής ιστορίας που δεν έχει γραφτεί ακόμα, όμως το νομοσχέδιο που σήμερα ψηφίζουμε φιλοδοξεί να την κάνει συνηθισμένη εικόνα στα χρόνια που έρχονται».

«Η ανάδειξη της εκπαίδευσης σε μοχλό κινητικής ανάπτυξης ήταν ένας από τους 6 στόχους που έθετα τέτοια εποχή το 2019 στις προγραμματικές δηλώσεις, με οριζόντια προτεραιότητα που υπηρετεί και τους άλλους 5 στόχους. Την οικονομική ανάταξη με λιγότερους φόρους, λιγότερες εισφορές, τις περισσότερες δουλειές, μεγαλύτερο εισόδημα, την βελτίωση της ποιότητας της δημοκρατίας μας με ασφάλεια για όλους και με ισχυρή εθνική άμυνα και διπλωματία.


Σήμερα, ύστερα από 36 μήνες το σύνολο αυτών των στοχεύσεων για την Παιδεία προωθείται και ολοκληρώνεται με το νομοσχέδιο αυτό. Το 8ο νομοθέτημα του υπουργείου Παιδείας συμπληρώνεται τον τόξο αλλαγών που είχαμε δεσμευτεί προεκλογικά», σημείωσε, ενώ μίλησε μεταξύ άλλων και για τις προσλήψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και την ανοικοδόμηση των πανεπιστημίων.

«Η επιλογή μας να δώσουμε προτεραιότητα στη δημόσια παιδεία δεν ήταν τυχαία. Στο πεδίο αυτό εκδηλώνεται και ο κοινωνικός προσανατολισμός αλλά και τελικά η συνολική θεώρηση των πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Σε ότι μας αφορά, οι προτεραιότητές μας είναι αδιαπραγμάτευτες. Η κατάρτιση θα βοηθά τα παιδιά να χτίζουν με δική τους αξία το δικό τους μέλλον», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης.

«Ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω αλλά οι ίδιες δυνατότητες στους ίδιους ανθρώπους με τις ίδιες φιλοδοξίες», σημείωσε και τόνισε «πως νοιάζομαι για τους νέους δεν σημαίνει χαϊδεύω τα αυτιά για να τους στρέψω σε σχολές με ανύπαρκτο αύριο. Διαφορετικά οι ψεύτικες υποσχέσεις κατασκευάζουν ψεύτικες ζωές».

«Κάποιοι μπορεί να έχουν ακόμα επιφυλάξεις για τα ζητήματα που άπτονται της διοίκησης των πανεπιστημίων αλλά αυτό είναι 10 άρθρα σε ένα νομοσχέδιο των 450 άρθρων. Η μεγάλη πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν έχει επιφυλάξεις, αντίθετα στηρίζει τον κεντρικό πυρήνα του νομοσχεδίου», είπε και σημείωσε πως: «Το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο επιστρέφει για να ανταποκριθεί στο διπλό καθήκον του να μορφώσει τους νέους Έλληνες αλλά και να διαμορφώσει τη νέα Ελλάδα» διεμήνυσε.

«Το δημόσιο πανεπιστήμιο μπαίνει πλέον σε μία παγκόσμια τροχιά, δημιουργεί πιο ολοκληρωμένους επιστήμονες» είπε συνεχίζοντας την ομιλία του στη Βουλή ο πρωθυπουργός. «Πρακτικά οι φοιτητές μας δεν πρέπει να βλέπουν τη σχολή τους ως μία τετραετή παράταση των σχολικών τους χρόνων, όχι σαν μία μηχανή απονομής πτυχίων χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας» συμπλήρωσε.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε πως «τις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας απηχούν τα άρθρα του νομοσχεδίου, εξ ου και η απήχηση τους υπερβαίνει τα κομματικά όρια» ενώ επισήμανε ότι «το μεγαλύτερο κομμάτι της πανεπιστημιακής κοινότητας έχει αγκαλιάσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ακόμη και ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ, 3 στους 4 συμφωνούν με το ελληνικό «Εράσμους», 4 στους 5 με την καθιέρωση της πρακτικής άσκησης. Είναι η κατάλληλη πρωτοβουλία στην κατάλληλη στιγμή, είναι η ώρα και η αξιωματική αντιπολίτευση να ακούσει τις απόψεις των φίλων της» συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Τα νέα προγράμματα θα ιδρύονται από τα ίδια τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ύστερα από δεκαετίες αυτή η κυβέρνηση έρχεται να απελευθερώσει την δράση των πανεπιστημίων από την εκτελεστική εξουσία, παύει δηλαδή ο κρατικός πατερναλισμός», υπογράμμισε επίσης ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Υπογράμμισε «πως δύο συγγενή τμήματα θα μπορούν να καταρτίζουν κοινά μαθήματα που να οδηγούν σε κοινό πτυχίο. Για παράδειγμα δύο τμήματα ιστορίας και ανθρωπολογίας θα έχουν τη δυνατότητα πλεόν να συμπράτουν απονέμοντας διπλό τίτλο. Ένα πτυχίο που αντανακλά μεγαλύτερο εύρος γνώσεων.

Παράλληλα, εισάγονται και τα διπλά προγράμματα σπουδών που θα οργανώνουν τμήμα οποιουδήποτε πανεπιστημίου στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, απονέμοντας διπλό τίτλο σπουδών. Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο συνεργάζεται ήδη με το Columbia. Σε διαφορετικές ειδικότητες μηχανικών οι οποίοι αποφοιτούν με 2 πτυχία, με γνώσεις σε ποιλλά επιστημονικά πεδία.

Τον ίδιο στόχο θα υπηρετεί και το ελληνικό Erasmυs που θα διαρκεί ένα 6μηνο. Σημαντικό είναι πως οι ανταλλαγές φοιτητών θα μπορούν να γίνονται και με μη συγγενών τμημάτων και έτσι οι νέες και οι νέοι θα μπορούν να ανιχνεύσουν ένα διαφορετικό ακαδημαϊκό αντικείμενο σε μια άλλη σχολή, σε μια άλλη πόλη.

Είμαι σίγουρος πως οι νέοι φοιτητές θα αγκαλιάσουν το πρόγραμμα, θα μπορέσουν και να γνωρίσουν τη ζωή και σε άλλες γωνιές της πατρίδας μας όπου εδρεύουν πανεπιστήμια».

Στο νομοσχέδιο συνέχισε κατοχυρώνονται ακόμα δύο καινοτομίες οι οποίες θα οδηγούν σε εξιδανικευμένο τίτλο σπουδών τα προγράμματα εφαρμοσμένων επιστημόνων και τεχνολογίας με διάρκεια 3,5 έτη και υποχρεωτική πρακτική άσκηση. Πρόκειται για 2 εκπαιδευτικές γέφυρες προς το επάγγελμα που θα επιλέξει αργότερα ο κάθε πτυχιούχος, ώστε μετά τις σπουδές να είναι πραγματικά έτοιμος να ξεκινήσει τη σταδιοδρομία του, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Παράλληλα, επισήμανε πως το δημόσιο πανεπιστήμιο μπαίνει σε μια παγκόσμια εκπαιδευτική τροχιά, παύει να είναι προσανατολισμένο στα στενά όρια ενός γνωστικού αντικειμένου και οικοδομεί ολοκληρωμένους επιστήμονες και προσωπικότητες.

Για την διοίκηση των πανεπιστημιών σημείωσε πως θα υπάρχει 15μελες συμβούλιο που θα έχει διοικητικές και οικονομικές αρμοδιότητες. Η Σύγκλητος διατηρεί πάντα τον πρώτο λόγο σε θέματα εκπαίδευσης, το συμβούλιο όμως θα εκλέγει τον Πρύτανη μεταξύ των έξι εσωτερικών μελών του. Έτσι η διοίκηση θα μοιράζεται ορθολογικά ανάμεσα στον Πρύτανη και το συμβούλιο.

Δημοκρατική, συνέχισε γίνεται και η συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα των πανεπιστημίων ώστε να μπορούν να έχουν πραγματικό λόγο για τα θέματα που τους αφορούν. Οι εκπρόσωποι τους θα αναδεικνύονται πλέον μέσω ενιαίου ψηφοδελτίου και θα απαρτίζουν ένα νέο σώμα. Το συμβούλιο φοιτητών. Θα είναι ανεξάρτητο από τα φοιτητικά συμβούλια των συλλόγων τα οποία θα εξακολουθούν να λειτουργούν όπως και σήμερα. Το συμβούλιο αυτό θα εισηγείται στη διοίκηση θέματα που τους αφορούν.

Παράλληλα, μίλησε και τις νέες μονάδες που είναι το πανεπιστημιακό ίδρυμα έρευνας και καινοτομίας και η επιτροπή ηθικής και δεοντολογίας της έρευνας.

«Πυρά» κατά του ΣΥΡΙΖΑ

«Εθνική παιδεία στην υπηρεσία της Εθνικής Οικονομίας» συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του, ενώ απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, είπε πως «θα αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον πώς θα τοποθετείτε όλοι στην κατ’ άρθρων ψηφοφορία, γιατί είναι εύκολη η γενική κριτική από την αντιπολίτευση. Μη βρεθούμε στην κατάσταση ενώ διαφωνείτε επί της αρχής θα έχετε ψηφίσει περισσότερα από τα μισά άρθρα για να πέσουν οι μάσκες της υποκρισίας και σε αυτήν την αίθουσα», είπε.

«Δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδειγμα αδιαφορίας για την εκπαίδευση και εκμαυλισμού της κοινωνίας από την μαζική ίδρυση πανεπιστημιακών ιδρυμάτων από την προηγούμενη κυβέρνηση λίγο πριν φύγει», συνέχισε ο πρωθυπουργός, κατηγορώντας τον ΣΥΡΙΖΑ για την πολιτική του στον χώρο των ΑΕΙ.

«Τμήματα από το τίποτε για το τίποτε, χωρίς κανέναν σκοπό» τόνισε για να συμπληρώσει πως:


«Είχαμε το θάρρος να αναστείλουμε τη συγκεκριμένη πολιτική».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην απουσία του Αλέξη Τσίπρα λέγοντας:

«Δεν είναι εδώ γιατί θα έπρεπε να τοποθετηθεί ο ίδιος για τις απίστευτες αθλιότητες του κυρίου Βερναρδάκη. Θα έρθει, όμως, δεν μπορεί να μην έρθει, ε; Και είμαι περίεργος αν θα έχει το πολιτικό θάρρος να ζητήσει ο ίδιος για τον χώρο που εκπροσωπεί προσωπική συγγνώμη από την υπουργό Παιδείας. Αλλά φοβάμαι ότι δεν θα το έχει γιατί αυτός ο βερναρδακισμός είναι ένας πολακισμός, είναι συριζαϊκός φαρισαϊσμός είναι αυτό που έχει χαρακτηριστεί ο εκτσογλανισμός της κοινωνικής ζωής».

«Το δημόσιο Πανεπιστήμιο επιστρέφει»

«Ο άλλοτε μεγάλος απών, το δημόσιο πανεπιστήμιο επιστρέφει για να μορφώσει τους Έλληνες και να διαμορφώσει τη νέα Ελλάδα» τόνισε. «Ακόμα μία γέφυρα μεταξύ της μόρφωσης και της εργασίας η αναβάθμιση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών και θα συνοδεύεται από καταβολή αποζημίωσης, που θα είναι μία πρόβα για την επόμενη ημέρα».

«Όλα αλλάζουν αλλά και ο τρόπος διακυβέρνησης των Πανεπιστημίων, για να εκλείψουν τα κρούσματα ευνοιοκρατίας. Και οι καθηγητές μας να είναι ζωντανά παραδείγματα για τους φοιτητές μας. Και οι ίδιοι οι εκλέκτορες θα ορίζονται ηλεκτρονικά και με τη συμμετοχή καθηγητών άλλων ιδρυμάτων» συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Συνεχίζοντας σημείωσε πως «η διοίκηση μοιράζεται ορθολογικά ανάμεσα στον πρύτανη και το συμβούλιο, ένα συμμετοχικό μοντέλο, που λειτουργεί σε πολλά κράτη του κόσμου. Τα εκατοντάδες άρθρα του νομοσχεδίου αντιμετωπίζουν πολλές από τις πραγματικές ανάγκες των πανεπιστημίων, συμπληρώνουν, όμως, και ζητούμενα άλλων βαθμίδων όπως και η ανάπτυξη του ολοήμερου σχολείου έως τις 5:30 το απόγευμα».

«Η βασική στόχευση είναι η αποδέσμευση του δημόσιου πανεπιστημίου από γραφειοκρατικά βαρίδια και κρατική χειραγώγηση, ώστε η τριτοβάθμια εκπαίδευση να ξαναγίνει ιμάντας κοινωνικής ανέλιξης, με βάση ρεαλιστικά κριτήρια. Το νομοσχέδιο φιλοδοξεί να κάνει πράξη το ίσο δικαίωμα στην ευκαιρία» συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ