ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γεραπετρίτης: Δεν αποδεχόμαστε ιδιοκτησία ή δανεισμό για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Γεραπετρίτης: Δεν αποδεχόμαστε ιδιοκτησία ή δανεισμό για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
ΙΝΤΙΜΕ NEWS (ΑΡΧΕΙΟ)

Τις απαγορευτικές γραμμές που συνιστούν εθνική στάση στο θέμα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα, επανέλαβε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, τονίζοντας ότι η Αθήνα δεν αποδέχεται ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, ούτε δανεισμό οποιασδήποτε μορφής.

«Είναι προφανές ότι υπάρχουν πολύ ριζικές απαγορευτικές γραμμές, οι οποίες συνιστούν και την εθνική στάση. Δεν μπορούμε να αποδεχτούμε σε καμία περίπτωση την ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, δεν υφίσταται μια τέτοια διάσταση, την ιδιοκτησία, προφανώς την απολαύει ο τόπος ο οποίος γέννησε τα μάρμαρα αυτά. Από την άλλη πλευρά, η ελληνική πολιτεία δεν μπορεί να αποδεχθεί με οποιαδήποτε μορφή έναν δανεισμό, ο οποίος θα γίνει προς την Ελλάδα. Και τούτο διότι αυτό θα υπαινισσόταν ζήτημα ιδιοκτησίας», τόνισε στην ΕΡΤ ο υπουργός Επκρατείας.

Συνέχισε λέγοντας ότι αυτό το οποίο μπορεί η Αθήνα να συζητήσει είναι «η επιστροφή των Γλυπτών, υπό ένα νομικό ένδυμα, το οποίο θα συζητήσουμε και συζητούμε, στο πλαίσιο μιας δημιουργικής λογικής». Πρόσθεσε πως όντως έχει συζητηθεί να αποστέλλονται περιοδικές εκθέσεις με ελληνικές αρχαιότητες ή ακόμη και από άλλες περιόδους του ελληνισμού, όπως τη Βυζαντινή, στο Βρετανικό Μουσείο.
«Εκείνο το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε στο πλαίσιο μιας αμοιβαίας κατανόησης με το Βρετανικό Μουσείο, είναι η επιστροφή των Γλυπτών, υπό ένα νομικό ένδυμα, το οποίο θα συζητήσουμε και συζητούμε, στο πλαίσιο μιας δημιουργικής λογικής. Έχουμε όντως θέσει ένα θέμα να μπορούμε να στέλνουμε και ορισμένα από τα από τις ελληνικές αρχαιότητες ή ακόμη και από άλλες περιόδους του Ελληνισμού, τη Βυζαντινή περίοδο στο Βρετανικό Μουσείο για περιοδικές εκθέσεις. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρόκειται ποτέ να απεμπολήσουμε το οποιοδήποτε δικαίωμα έχουμε απέναντι στα Γλυπτά, τα οποία αποτελούν την ταυτότητά μας», σημείωσε.
Σχετικά με την πολιτική διαμάχη γύρω από το θέμα των Γλυπτών, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε πως πρόκειται για ένα ζήτημα που «αγγίζει τις πιο ευαίσθητες χορδές όλων των Ελλήνων πολιτών και νομίζω ότι αξίζει να του αποδώσουμε τη σημασία την οποία του οφείλουμε».
«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος από την πρώτη ημέρα που ορκίστηκε η νέα κυβέρνηση τον Ιούλιο του 2019, ο πρωθυπουργός έθεσε ως βασική προτεραιότητα να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός για να μπορέσουμε να ζήσουμε την επανένωση των σπουδαίων Γλυπτών του Παρθενώνα. Και αυτό σε επιχειρησιακό επίπεδο, όχι θεωρητικά, όχι αφηρημένα, θεωρητικά και αφηρημένα όλοι συμφωνούμε ότι θα πρέπει να επανενωθούν τα μάρμαρα, να έρθουν στη γενέθλια γη και να μείνουν εδώ για πάντα. Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό είναι μία πολύ δύσκολη επιχείρηση».
«Θέλω να πω τι συνέβη σε αυτά τα τριάμισι χρόνια, μιας και μου δίνεται το φιλόξενο βήμα. Έγιναν πάρα πολλά πράγματα για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το πρώτο και πιο σημαντικό, το υπαινιχθήκατε: Σεπτέμβριο του 2021 η Διακυβερνητική Επιτροπή της Ουνέσκο για πρώτη φορά εκδίδει απόφαση με βάση την οποία καλεί τη βρετανική κυβέρνηση να αναθεωρήσει τη στάση της, σε σχέση με την επανένωση των Γλυπτών. Από το 1984 η Διακυβερνητική εκδίδει σύσταση, για πρώτη φορά το 2021 προς τούτο, μετά από μια πάρα πολύ μεγάλη σωστή διπλωματική στάση που τηρήσαμε και αυτό είναι επιτυχία πρωτίστως του Υπουργείου Πολιτισμού. Δεύτερον, έχουμε ήδη ξεκινήσει μια μερική επιστροφή ορισμένων από τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Θέλω να τονίσω την πολύ μεγάλη σημασία της επιστροφής του θραύσματος Fagan, σε συμφωνία με την αυτόνομη Σικελική κυβέρνηση, που είναι ένα θραύσμα από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, καθώς επίσης πολύ πρόσφατα και τρία θραύσματα θραύσματα τα οποία επιστρέφουν από το Βατικανό, από την Αγία Σκέπη, με την συμφωνία του Πάπα. Και τέλος να προσθέσω και το πολύ σημαντικό: Την πολύ ριζική μεταστροφή της κοινής γνώμης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Θέλω να τονίσω ότι αυτό δεν ήρθε από μόνο του. Έχουν γίνει πάρα πολύ συντονισμένες ενέργειες εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης. Πράγματι, το επιβεβαιώνουμε ότι είμαστε σε επαφές με το Βρετανικό Μουσείο σε δημιουργική συζήτηση».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ