ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι δραματικές ώρες της συντριβής και η απάντηση στην τουρκική «μπαμπεσιά»

Οι δραματικές ώρες της συντριβής και η απάντηση στην τουρκική «μπαμπεσιά»
Την ώρα που η οικογένεια της Πολεμικής Αεροπορίας αναζητούσε δύο από τα παιδιά της, η Τουρκία έστειλε 18 μαχητικά αεροσκάφη, F-16 και F-4, για να παραβιάσουν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο Eurokinissi

«Κανείς Απών! Άλλοι στη γη, άλλοι στον ουρανό». Με αυτά τα λόγια στο μυαλό τους, οι συνάδελφοι των δύο χειριστών του μοιραίου F-4 Phantom II που κατέπεσε στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας λίγα μίλια έξω από το Κατάκολο, έτρεχαν προς τα αεροσκάφη επιφυλακής.

Την ώρα που η οικογένεια της Πολεμικής Αεροπορίας αναζητούσε δύο από τα παιδιά της, η Τουρκία έστειλε 18 μαχητικά αεροσκάφη, F-16 και F-4, για να παραβιάσουν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο. Τα τουρκικά, όμως, δεν έμειναν στις 20 παραβιάσεις. Έχοντας ξεκάθαρες εντολές από την Άγκυρα, έδειξαν το πραγματικό πρόσωπο της τουρκικής ηγεσίας και την πιο δύσκολη ώρα για την Πολεμική Αεροπορία, ώρα αγωνίας για δύο νέους πιλότους 28 και 31 ετών, τα φορτωμένα με όπλα τουρκικά μαχητικά πραγματοποίησαν υπερπτήσεις πάνω από κατοικημένα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Εκπαιδεύονται όπως θα πολεμήσουν

Στην 338 Μοίρα Διώξεως – Βομβαρδισμού «ΑΡΗΣ», τη «φωλιά» του μοιραίου Phantom, η αγωνία για την τύχη των δύο χειριστών είχε φτάσει στο κόκκινο. Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, Σμηναγός Ιπτάμενος Ευστάθιος Τσιτλακίδης και ο συγκυβερνήτης, Υποσμηναγός Ιπτάμενος Μάριος – Μιχαήλ Τουτούτσικας, εκπαιδεύονταν σε άκρως ρεαλιστικές συνθήκες. Όπως ακριβώς θα πολεμούσαν. Με αυτοθυσία, χωρίς να διστάσουν μπροστά στον κίνδυνο μιας πτήσης λίγες δεκάδες μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.

Το F-4 κατέπεσε εκτελώντας ένα σενάριο το οποίο θα κληθούν να αναλάβουν οι Έλληνες πιλότοι σε περίπτωση κρίσης με την Τουρκία. Χαμηλή πτήση κάτω από τα εχθρικά ραντάρ και κρούση χερσαίων στόχων χωρίς να γίνουν αντιληπτά. Αυτή είναι η καθημερινότητα των «φρουρών του Αιγαίου».

Απάντηση στην πρόκληση

Παρά το βαρύ κλίμα και την ψυχολογική φόρτιση, οι συνάδελφοι των δύο αεροπόρων, έκαναν αυτό για το οποίο έχουν ορκιστεί. Απογειώθηκαν με τα μαχητικά τους για να υπερασπιστούν τους ελληνικούς ουρανούς.

Το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας έδωσε σήμα για να σηκωθούν μαχητικά από όλες τις Σμηναρχίες Μάχης αλλά και από τις μητρικές Μονάδες. Mirage 2000-5 της 331 από τα Readiness της Σκύρου, F-16 της 341 και της 330 από τη Λήμνο, F-16 της 335 και της 336 από το Καστέλι και μαχητικά ίδιου τύπου από την 343 και την 340 της Σούδας και την 341 και 347 του Βόλου.

Στον αέρα βρέθηκαν περισσότερα από 20 ελληνικά μαχητικά και έσπευσαν να αναχαιτίσουν τους «εισβολείς» που δεν σεβάστηκαν τις αγωνιώδεις προσπάθειες εντοπισμού των δύο πιλότων που κατέπεσαν νωρίτερα.

Οκτώ «Kills»

Αυτό που ακολούθησε στον ουρανό του Αιγαίου «δεν έχει προηγούμενο» λένε ανώτατες πηγές στο CNN Greece. Τα γαλάζια «φτερά» δεν άφησαν κανένα περιθώριο κινήσεων στα τουρκικά μαχητικά ενώ στις οκτώ εικονικές αερομαχίες, το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. «Kill» με τα ελληνικά αεροσκάφη να βρίσκονται «κολλημένα» στην 6η ώρα των τουρκικών, δηλαδή σε θέση βολής.

Η ημέρα βέβαια, είχε διπλό συμβολισμό. Από τη μία η συντριβή του Phantom και από την άλλη, η επέτειος της κρίσης των Ιμίων που στοίχισε τη ζωή τριών Αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού. Του Χριστόδουλου Καραθανάση, του Παναγιώτη Βλαχάκου και του Έκτορα Γιαλοψού που έπεσαν εν ώρα υπηρεσίας την 31η Ιανουαρίου 1996. Αυτό, βέβαια, δεν εμπόδισε την Άγκυρα να ξεδιπλώσει για μία ακόμη φορά την επιθετικότητα της, επιβεβαιώνοντας όλους εκείνους που στέκονται απέναντι στην πώληση νέων μαχητικών αεροσκαφών στην Τουρκία.