ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γεραπετρίτης: Την Τετάρτη το πλαίσιο για την εκκίνηση των σιδηρόδρομων

Γεραπετρίτης: Την Τετάρτη το πλαίσιο για την εκκίνηση των σιδηρόδρομων
ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / Eurokinissi

Την Τετάρτη θα ανακοινωθεί το πλαίσιο για την επανεκκίνηση των σιδηρόδρομων, όπως ανακοίνωσε το Σάββατο 18/3 ο Γιώργος Γεραπετρίτης

Ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών προχώρησε στη δήλωση αυτή μετά από την πρώτη σύσκεψη του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, που ήταν προγραμματισμένη για σήμερα το πρωί στις 10:30.

«Κρίναμε σκόπιμο ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να υπάρξει ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο το οποίο και θα περιλαμβάνει όλους τους δημόσιους εκείνους φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση κρίσης –δηλαδή την ελληνική αστυνομία, την πυροσβεστική υπηρεσία και το ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και τον λειτουργό του δικτύου, δηλαδή την Hellenic Train» είπε ο κ. Γεραπετρίτης.

Και συμπλήρωσε:

«Με τον τρόπο αυτό θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε, αφενός να επιτηρήσουμε καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας, και αφετέρου να προχωρήσουμε με πολύ γοργά βήματα στην αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου έτσι ώστε να βελτιώσουμε σημαντικά την εμπιστοσύνη του κοινού, απέναντι σε όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα».

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος, είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρξει επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου.

«Θα πρέπει, όμως, η επανεκκίνηση αυτή να γίνει με όρους απόλυτης ασφάλειας. Την επόμενη Τετάρτη εκκινεί το νέο σταδιακό πλαίσιο για τη λειτουργία των τρένων, ανά πενθήμερο θα προστίθενται γραμμές, έτσι ώστε να έχουμε μια πλήρη ανάπτυξη σε περίπου 25 ημέρες, πριν από το Πάσχα» τόνισε ο ίδιος.

Παράλληλα, υπογράμμισε πως έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες για θέματα ασφαλείας –όπως είναι η πυρασφάλεια, η πυρανίχνευση και η πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας.

Επεσήμανε δε, πως ήδη υπάρχει ένα εγκεκριμένο σχέδιο για τη διαχείριση κρίσεων, το οποίο έχει προκύψει μετά από διαβούλευση με τους φορείς και με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

«Και αυτό θα πρέπει να τηρηθεί με απόλυτο σεβασμό» είπε ο κ. Γεραπετρίτης, που παράλληλα δήλωσε πως κατά τη διάρκεια της σύσκεψης έκανε ειδική αναφορά στην ασφάλεια στις σήραγγες.

Κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του, ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε και στο ζήτημα της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.

«Το σύστημα της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Προκύπτει από όλα τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας. Η τοπική τηλεδιοίκηση στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμη και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις. Δυστυχώς, θα μου επιτρέψετε να πω, με περισσή υποκρισία και καθόλου αίσθημα ευθύνης, ορισμένοι διακινούν ότι δεν υπάρχει καθόλου τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Το κέντρο ελέγχου της Λάρισας είναι ένα κέντρο ελέγχου, το οποίο αφορά περίπου 8,5 χλμ της διαδρομής, είναι λειτουργικός πίνακας, τον οποίο και εγώ είδα σε αυτοψία είδα και χρησιμοποίησα και λειτουργούσε και την κρίσιμη νύχτα»

Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΟΣΕ, του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας, του ΕΚΑΒ και της Hellenic Τrain.

«Οι αρμοδιότητες του κάθε δημόσιου φορέα προδιαγράφονται από το νόμο, όπως και οι ευθύνες του καθενός και η λογοδοσία την οποία έχει. Είναι προφανές ότι εάν υπάρχουν τα οποιαδήποτε κενά στα ζητήματα προσωπικού, αυτά θα εξεταστούν. Ήμουν πάρα πολύ σαφής στο ότι θα υπάρχει άμεση ενίσχυση προσωπικού. Η απαίτηση για αναβάθμιση του επίπεδου της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των κρίσιμων υπαλλήλων του ΟΣΕ είναι στο πλαίσιο της δικής μας λειτουργικότητας. Σε κάθε περίπτωση και για τους σταθμάρχες και για τους κλειδούχους και για το τεχνικό προσωπικό υπάρχει η εκπαίδευση, η οποία έχει γίνει και η οποία ήταν η πάγια εκπαίδευση που γινόταν, η οποία καταλαμβάνει και όσους λειτουργούσαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Εάν υπάρξει ζήτημα αναβάθμισης του προγράμματος σπουδών, αυτό θα το αξιολογήσουμε. Καλό όμως είναι να μην ανακύπτουν τα ζητήματα αυτά μόνο εκ των υστέρων, αλλά επίκαιρα» είπε επίσης ο κ. Γεραπετρίτης, απαντώντας σε ερώτημα δημοσιογράφου για το εάν θα υπάρχουν σταθμάρχες, καθώς η ΡΑΣ ζήτησε να «ξηλωθούν» περίπου 72 μπλοκάκια και δύο άτομα με μετάταξη.

«Χαρτοπόλεμος» ΡΑΣ - ΟΣΕ

Την ώρα που οι δύο σταθμάρχες Λάρισας και ο προϊστάμενός τους έλαβαν προθεσμία για να απολογηθούν το προσεχές διάστημα, ο χθεσινός (17/3) «χαρτοπόλεμος» μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τις σοβαρές δυσλειτουργίες στους ελληνικούς σιδηρόδρομους.

Η συζήτηση για την εκπαίδευση των σταθμαρχών, που προκάλεσε την Παρασκευή και πολιτική κόντρα, έχει φουντώσει πλέον για τα καλά, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι η εκπαίδευσή τους είναι επαρκής αλλά απαιτείται να καθίσουν δίπλα σε πιο έμπειρα πρόσωπα για να αποκτήσουν εμπειρία και άλλους να αναφέρουν πως πρέπει να ανασχεδιαστεί το πρόγραμμα.

Αιτία ήταν το πόρισμα της ΡΑΣ με το οποίο διαπιστώνεται ελλιπής και ανεπαρκής κύκλος εκπαίδευσης του μοιραίου σταθμάρχη Λάρισας, κεντρικό πρόσωπο της τραγωδίας στα Τέμπη, και προχώρησε στην ανάκληση όλων όσοι συμμετείχαν στον ίδιο κύκλο εκπαίδευσης.

Από την πλευρά του, ο ΟΣΕ σε ανακοίνωσή του απάντησε πως ακολουθεί το πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο έχει εγκριθεί από τη ΡΑΣ.

Αιχμηρή απάντηση του ΟΣΕ στη ΡΑΣ

Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), με αναλυτική ανακοίνωσή του απάντησε στα περί «ελλιπούς και ανεπαρκούς» εκπαίδευσης του σταθμάρχη Λάρισας:

«Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο εν μέσω μιας πολύ δύσκολης και οδυνηρής συγκυρίας για την ελληνική κοινωνία και τον ελληνικό σιδηρόδρομο, επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται.

Σε ό,τι αφορά λοιπόν στο Δελτίο Τύπου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σήμερα Παρασκευή 17.3.2023, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σημειώνει τα ακόλουθα:

• Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών. Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.

• Σε αυτή δε την εγκύκλιο αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση. Επιπλέον με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου, προσκομίζοντας:

Α) Τα φύλλα παρουσίας - πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.

Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.

Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023) βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας.

Ο Οργανισμός λειτουργώντας απολύτως μέσα στα θεσμοθετημένα πλαίσια και αντιλαμβανόμενος την ευαισθησία του θέματος απέναντι και στην κοινή γνώμη, θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει (βασιζόμενη καταρχάς σε «ισχυρές ενδείξεις»).

Έως τότε καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών».

Το πόρισμα της ΡΑΣ για «ελλιπή εκπαίδευση» σταθμαρχών

Με τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων αντέδρασε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στη διαπίστωση ότι από την έρευνα που διεξήγαγε προέκυψαν σοβαρές ενδείξεις παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, εμένοντας ιδιαίτερα στην εκπαίδευση του προφυλακισμένου σταθμάρχη Λάρισας για το δυστύχημα στα Τέμπη, την οποία χαρακτηρίζει ελλιπή.

Στην εν λόγω ανακοίνωση, τονίζεται σχετικά:

«Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες - κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής».

Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι:

«Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με σειρά ελέγχων διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών».

Η απόφαση για λήψη έκτακτων μέτρων

Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομοφώνως τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια.

Με τα έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει, μεταξύ άλλων, το Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ Α.Ε να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στο διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης.

Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ