ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ξιφαράς (γγ υπουργείου Μεταφορών): Τέλη Απριλίου 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ηλεκτρικό λεωφορείο Γραφείο Τύπου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Περί τα τέλη Απριλίου αναμένεται να κυκλοφορήσουν τους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως τόνισε μιλώντας στο CNN Greece ο Γιάννη Ξιφαράς, γενικός γραμματέας Μεταφορών.

Βασική προτεραιότητα του υπουργείου σύμφωνα με τον κ. Ξιφαρά, είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των αστικών συγκοινωνιών και γι’ αυτό το λόγο σχεδιάζεται η προμήθεια 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας.

Ερωτηθείς για το κυκλοφοριακό που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι κάτοικοι των μεγαλουπόλεων, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών εξήγησε πως η διάχυση αρμοδιοτήτων έχει ως αποτέλεσμα άλλος φορέας να είναι υπεύθυνος για τον Δακτύλιο, άλλος για τα φανάρια και για τη στάθμευση και γι’ αυτό προχωρά η δημιουργία Μητροπολιτικών Φορέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που θα επιλύσει αυτό το ζήτημα.

«Θα μου επιτρέψετε να σημειώσω βεβαίως ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για να λύσουμε χρόνια προβλήματα σαν το κυκλοφοριακό. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως οι οδικοί άξονες των μεγαλουπόλεων δέχονται τον τριπλάσιο όγκο οχημάτων από εκείνων που προβλέπει ο σχεδιασμός τους. Ωστόσο, είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών

Ολόκληρη η συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά

Πρόσφατα επισκεφτήκατε την Κίνα για να επιθεωρήσετε τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα έρθουν στην Ελλάδα. Πως προχωράει η διαδικασία προμήθειας και πότε επιτέλους θα δούμε τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης;

Πράγματι, πριν από λίγες ημέρες, μαζί με την υπεύθυνη ομάδα των έμπειρων τεχνικών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο της Yutong Bus Company, στην Κίνα, με σκοπό να επιθεωρήσουμε το πρότυπο λεωφορείο που κατασκευάζεται για τη χώρα μας, ώστε να ελέγξουμε αν συμβαδίζει πλήρως με τις συμβατικές προδιαγραφές. Eίμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι καθώς διαπιστώσαμε ότι το πρότυπο λεωφορείο όχι μόνο πληροί τις προδιαγραφές της σύμβασης, αλλά και τις ξεπερνά, περιλαμβάνοντας επιπλέον εξοπλισμό που θα αποδειχθεί πολύ χρήσιμος τόσο για τους οδηγούς όσο βεβαίως και για τους επιβάτες. Τα νέα οχήματα που σύντομα θα παραλάβουμε θα αναβαθμίσουν σημαντικά την εμπειρία του επιβατικού κοινού, ενώ παράλληλα πρόκειται να συμβάλλουν καθοριστικά στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των αστικών συγκοινωνιών.

Διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι ότι το λεωφορείο παράγεται σε μια υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής που εξασφαλίζει την ποιοτική κατασκευή όλων των οχημάτων που πρόκειται να προστεθούν στους στόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Αυτή την στιγμή έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία παραγωγής των 250 νέων λεωφορείων, με στόχο να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό και να κυκλοφορήσουν στους δρόμους των ανωτέρω πόλεων στα τέλη Απριλίου. Παράλληλα, προχωράμε στην ολοκλήρωση των υπολοίπων τμημάτων του τρέχοντος διαγωνισμού, εργαζόμαστε για την προετοιμασία του επόμενου και ταυτόχρονα υποστηρίζουμε τους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης στην προετοιμασία τους για την υποδοχή των νέων λεωφορείων.

Αναφερθήκατε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αστικών συγκοινωνιών. Σχεδιάζεται να εντάξετε κι άλλα «πράσινα» οχήματα στο στόλο;

Βασική προτεραιότητά μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να πετύχουμε την συνολική ανανέωση των αστικών συγκοινωνιών, με σαφή στόχευση στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του στόλου. Για αυτό δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, αλλά και στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Εκτός από την προμήθεια των 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλοι διαγωνισμοί για την προμήθεια μη ρυπογόνων λεωφορείων. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει την προμήθεια συνολικά 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας. Η υιοθέτηση «πράσινων» λύσεων και πρακτικών και η υλοποίηση φιλικότερων προς το περιβάλλον πολιτικών αποτελεί τον πυρήνα της στρατηγικής μας στόχευσης για «καθαρές» αστικές συγκοινωνίες και μεταφορές συνολικά, ώστε να μπορέσουμε στο μέλλον να μετριάσουμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Εξηγείστε μας σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαγωνισμοί για την ανανέωση του στόλου και πως προχωράει ο σχεδιασμός σας;

Τις επόμενες ημέρες στέλνουμε προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο τα σχέδια δύο ακόμα συμβάσεων για την προμήθεια συνολικά 300 λεωφορείων φυσικού αερίου, ενώ παράλληλα αναμένουμε το τελικό πόρισμα της επιτροπής αξιολόγησης για τα υπόλοιπα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία του υφιστάμενου διαγωνισμού. Παράλληλα, ωριμάζουμε τα τεύχη του επόμενου διαγωνισμού για άλλα 650 λεωφορεία. Η εκτίμησή μας είναι ότι τα τεύχη του διαγωνισμού θα είναι έτοιμα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024. Σε αυτά περιλαμβάνονται κυρίως ηλεκτρικά λεωφορεία, αλλά εξετάζουμε και το ενδεχόμενο να εντάξουμε και ορισμένα λεωφορεία υδρογόνου, τα οποία αποτελούν την επόμενη μέρα στις πράσινες μεταφορές για τα βαρέα οχήματα. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα νέο ενεργειακό μείγμα που θα κινεί τις αστικές συγκοινωνίες στη χώρα μας, συνδυάζοντας ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο και υδρογόνο. Με αυτόν τον τρόπο θα πετύχουμε έναν σημαντικό διττό σκοπό: Αφενός θα αναβαθμίσουμε συνολικά την εμπειρία των επιβατών που χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες, ώστε να καταστούν ελκυστικές σε ακόμη περισσότερους επιβάτες και -αφετέρου- κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς την πράσινη μετάβασή τους, που επίσης αποτελεί ένα μεγάλο ζητούμενο. Βασική επιδίωξή μας είναι -με την ανανέωση του στόλου- να καταφέρουμε οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης να φτάσουν στο επίπεδο των σύγχρονων ευρωπαϊκών μεγάλων πόλεων.

Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των μεγάλουπόλεων είναι το μποτιλιάρισμα στους δρόμους. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προαναγγείλει την δημιουργία Μητροπολιτικών Φορέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για το θέμα αυτό. Εξηγείστε μας πως θα βοηθήσει αυτός ο φορέας στην αντιμετώπιση του προβλήματος;

Είναι γνωστό ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα βασικό πρόβλημα σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, όπως συμβαίνει στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη. Μελετώντας το πως θα προσεγγίσουμε την επίλυσή του, διαπιστώσαμε πως ένας βασικός παράγοντας που εμποδίζει την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η διάχυση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Για παράδειγμα, άλλος φορέας είναι αρμόδιος για τον δακτύλιο, άλλος για τα φανάρια, άλλος για την στάθμευση, άλλος για το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων κλπ. Αυτό δημιουργεί σύγχυση, καθυστερήσεις και εν τέλει είναι αναποτελεσματικό. Αναζητώντας βιώσιμη λύση, αξιοποιήσαμε την πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων για τη σύσταση ενός ενιαίου φορέα σε κάθε πόλη, αποστολή του οποίου θα είναι ο συντονισμός όλων των συναρμόδιων. Θα μου επιτρέψετε να σημειώσω βεβαίως ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για να λύσουμε χρόνια προβλήματα σαν το κυκλοφοριακό. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως οι οδικοί άξονες των μεγαλουπόλεων δέχονται τον τριπλάσιο όγκο οχημάτων από εκείνων που προβλέπει ο σχεδιασμός τους. Ωστόσο, είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα και είμαστε πεπεισμένοι ότι η δημιουργία Ενιαίων Μητροπολιτικών Φορέων αποτελεί το πρώτο, κομβικής σημασίας βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς πρόκειται να αποτελέσει ουσιαστικά την «ομπρέλα» των εμπλεκόμενων φορέων -ή αν θέλετε- την «πλατφόρμα» μέσα από την οποία θα μελετηθεί ενδελεχώς το ζήτημα και θα προταθούν στρατηγικές λύσεις για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης