ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης για ενδοσχολική βία: Να σπάσουμε τη σιωπή - Η βία δεν είναι μαγκιά

Μητσοτάκης για ενδοσχολική βία: Να σπάσουμε τη σιωπή - Η βία δεν είναι μαγκιά
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρουσίαση του σχεδίου για την ενδοσχολική βία ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI

Σαφές μήνυμα ότι η βία στο σχολικό περιβάλλον δεν πρόκειται να γίνει ανεκτή στο σχολικό περιβάλλον έστειλε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην εκδήλωση παρουσίασης των μέτρων αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας, που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως πρέπει να σπάσουμε τη σιωπή και πως «η βία δεν είναι μαγκιά».

«Τα φαινόμενα τα οποία βλέπουμε υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε ένα παιδί» τόνισε.

Η ποιοτική διαφορά σήμερα έγκειται στο γεγονός πως «το φαινόμενο είναι σε έξαρση και παρατηρείται η έντασή τους» σύμφωνα με τον πρωθυπουργό.

«Η μη ανοχή του διαφορετικού δημιουργεί το πρόβλημα».

Μιλώντας για την νέα πλατφόρμα, στην οποία θα καταγγέλλεται ένα περιστατικό ενδοσχολικής βίας, ο πρωθυπουργός σημείωσε πως «η επιτυχία της προσπάθειας θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα διαχείρισης των συμβάντων που θα καταγγελθούν».

Είναι σημαντικό, όμως, όπως εξήγησε ο κ. Μητσοτάκης ότι, όταν βλέπουμε ένα περιστατικό «να μπαίνουν σε αυτή την πλατφόρμα και άλλα παιδιά, για να νοιώθει ο θύτης ότι δεν είναι αποδεκτή η συμπεριφορά του».

Αναφερόμενος στην χρήση κινητών, για την οποία υπάρχει ειδική μέριμνα στα νέα μέτρα, σημείωσε πως «εμείς δεν είχαμε κινητά. Είναι δύσκολο σήμερα να το φανταστείτε. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με την εξάρτηση από το κινητό. Και λειτουργεί ως μέσο αναπαραγωγής εικόνων που συνιστούν ακραία εκδήλωση bullying».

Ξεκαθάρισε, δε, πως «δεν υπάρχει η λογική πώς θα τιμωρήσουμε τα παιδιά. Είναι μια λογική που σκοπό έχει να καταλάβουμε όλοι ότι υπάρχουν κανόνες. Αν δεν υπάρχουν κανόνες στο τέλος υπερισχύει ο ισχυρός και είναι αυτό που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε.

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε μία δική του εμπειρία, όταν πήγαινε στο σχολείο: «Και μένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο, ήταν αστείο, ήταν χαβαλές τότε και εγώ ως χαβαλέ το αντιμετώπιζα τότε. Δεν τους δίναμε τόση μεγάλη σημασία, με πολύ μεγάλη βεβαιότητα μπορώ να πω ότι υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν, τους τραυμάτισαν, τραύματα που μπορούν να αφήσουν κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα πια».

Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr

Νωρίτερα ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης σε σχετική εκδήλωση στην Θεσσαλονίκη, ανακοίνωσε τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας εξηγώντας μεταξύ άλλων τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί η ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, στην οποία θα καταγγέλλονται περιστατικά βίας στο σχολικό περιβάλλον.

«Μιλάμε για επώνυμες αναφορές» σημείωσε ο υπουργός και ενημέρωσε πως στην πλατφόρμα αυτή «μπορεί να μπει ένας γονέας με τους κωδικούς taxis και τα παιδιά με τους κωδικούς που έχουν στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο».

«Δημιουργείται ένας προσωπικός λογαριασμός, έπειτα ακολουθεί η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου σχετικά με το περιστατικό βίας, το σημαντικότερο σκέλος του οποίου αφορά στην αποτύπωση του είδους της ενδοσχολικής βίας (σωματική, ψυχολογική διαδικτυακή).

Η αναφορά πρόκειται να παρακολουθείται, πόσο γρήγορα διαχειρίζεται από τους αρμόδιους. Τα επίπεδα στα οποία θα γίνεται η διαχείριση ενός περιστατικού είναι πολλαπλά, όπως επανέλαβε ο κ. Πιερρακάκης.

«Το θέμα αναλαμβάνει κατ' αρχήν το σχολείο. Σε δεύτερο βαθμό, ακολουθεί μια τετραμελής ομάδα, η οποία μεταξύ άλλων θα διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό, όπως ψυχολόγους. Σε ένα τρίτο επίπεδο αναλαμβάνει δράση το Υπουργείο Παιδείας με την βοήθεια μιας επιτροπής ειδικών».

Στόχος, όπως τόνισε είναι «να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης». Για τον σκοπό αυτό αναμένεται να ενταχθούν στο πρόγραμμα των σχολείων οι δράσεις ενεργού πολίτη.

«Πρόκειται για οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση, μία ώρα την εβδομάδα για όλο το έτος» Στο πλαίσιο αυτό, ακόμη και οι σχολικές εκδρομές θα υπηρετούν έναν επιμορφωτικό σκοπό» πρόσθεσε.

Στο πλαίσιο μιας νέας κουλτούρας σεβασμού, ενημέρωσε πως από τον Σεπτέμβριο θα ισχύσουν νέοι σχολικοί κανονισμοί λειτουργίας, τους οποίους «οι γονείς θα πρέπει να υπογράψουν για να ξεκινήσει κανονικά το παιδί στο σχολείο».

Διότι όπως εξηγεί ο υπουργός «το προνόμιο πάει μαζί με την υποχρέωση».

Από Σεπτέμβρη ψηφιακά οι απουσίες

Την ίδια ώρα, ο κ. Πιερρακάκης πως οι απουσίες θα ψηφιοποιηθούν από τον Σεπτέμβριο στο myschool. Θα διαμορφωθεί η εφαρμογή e-parents, όπου θα μπορεί κανείς να δει τις απουσίες, τους βαθμούς ενός παιδιού σε μια άμεση ψηφιακή ενημέρωση.

Στο σχέδιο εθνικής στρατηγικής περιλαμβάνεται η αυστηρότερη αντιμετώπιση της παραβατικότητας στο πλαίσιο του σχολείου, αλλαγή στο καθεστώς απουσιών, αλλά και ευθύνες στους γονείς.

Σημαντικό εργαλείο, στην αντιμετώπιση του φαινομένου που γνωρίζει έξαρση είναι μεταξύ άλλων, η λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών για περιστατικά εκφοβισμού στα σχολεία.

Ταυτόχρονα, ξεκαθάρισε πως «η ευελιξία για την διαγραφή απουσιών θα πρέπει να εξαλειφθεί. Θα απαγορευθεί».

Στην ίδια βάση, επαναφέρεται το μέτρο των δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών. Μέχρι και δύο ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, από δύο ημέρες και πάνω θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση.

«Επανέρχεται το εργαλείο της πενθήμερης αποβολής» συμπλήρωσε και τόνισε πως πλέον θα μπορεί να γίνεται πιο εύκολα η αλλαγή τμήματος αλλά και η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος με γνωμάτευση συμβουλίου εκπαίδευσης».

Από την υπογραφή της σχετικής Υπουργικής Απόφασης αναμένεται να ισχύσουν τα εξής μέτρα:

«Αν κάποιος κάνει ζημιά (ηθελημένος βανδαλισμός) θα βεβαιώνεται το κόστος της επισκευής στην οικογένεια».

Βάρος δίνεται επίσης και στην χρήση κινητών τηλεφώνων, γιατί όπως εξήγησε «έχει αποδειχθεί ότι τα βαριά περιστατικά πάνε μαζί. Θα υπάρχουν συνέπειες σε όσους δημοσιεύουν περιστατικά βίας, με τον σύλλογο διδασκόντων να μπορεί να επιβάλει πενθήμερη αποβολή στους θύτες».

Παράλληλα, κατέληξε πως στην περίπτωση διαρροής ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων μαθητών και μαθητριών θα δίνεται η δυνατότητα «ακαριαίας αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ