ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η εντυπωσιακή και απίστευτα γρήγορη Lamborghini Miura είναι το πρώτο super car της ιστορίας

Η εντυπωσιακή και απίστευτα γρήγορη Lamborghini Miura είναι το πρώτο super car της ιστορίας

H Miura, που φέτος συμπληρώνει μισό αιώνα παρουσίας, μπορεί να μην είναι η πρώτη Lamborghini που έρχεται στο νου, προηγούνται οι Countach και Aventador για να περιοριστούμε στις top, αλλά είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο σημαντική. Ο ένας λόγος είναι ότι δεν λείπει από καμία λίστα των διαχρονικά πιο όμορφων αυτοκινήτων που έχουν πατήσει στους δρόμους αυτού του κόσμου και ο δεύτερος ότι πρόκειται για το μοντέλο που ουσιαστικά πριν από μισό αιώνα δημιούργησε τον όρο super car. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η έκθεση της Γενεύης το 1966 πρέπει να ήταν εφιαλτική για τους ανθρώπους της Ferrari. Κι αυτό γιατί κοντά στο δικό τους περίπτερο υπήρχε ένα αυτοκίνητο που έκλεβε την παράσταση, που το πρόσεχαν όλοι. Οι απλοί επισκέπτες γιατί ήταν -και εξακολουθεί να είναι- πανέμορφο, οι πιο μυημένοι γιατί πέρα από την εντυπωσιακή εμφάνιση διαπίστωναν πως έφερνε τη νέα εποχή στα σπορ μοντέλα.

Το ενδιαφέρον είναι πως τη Miura την είχε παρουσιάσει στη Γενεύη η Lamborghini, μια εταιρεία που μετρούσε μόλις 3 χρόνια ζωής και που είχε προκύψει από ένα καπρίτσιο. Από ένα πείσμα του επιτυχημένου κατασκευαστή τρακτέρ Ferruccio Lamborghini, τον οποίο ειρωνεύτηκε ο Enzo Ferrari και αποφάσισε να φτιάξει τα δικά του σπορ αυτοκίνητα. Και αν το πρώτο του μοντέλο, η 350 GT, ήταν ένα σχετικά συντηρητικό Gran Turismο, σαν αυτά που άρεσαν στον ιδρυτή της μάρκας, η Miura ήταν το κάτι άλλο, το επαναστατικό. Ο διάσημος σχεδιαστής της Marcello Gandini, που τότε εργαζόταν στη Bertone, τη θεωρεί κορυφαίο του δημιούργημα -έχει σχεδιάσει και την space για την εποχή της Countach που τη διαδέχθηκε- ενώ εξίσου εμπνευσμένοι ήταν και οι μηχανικοί που την εξέλιξαν -κρυφά από το αφεντικό τους που όπως είπαμε δεν πίστευε στα καθαρόαιμα σπορ μοντέλα- και τοποθέτησαν τον κινητήρα στο κέντρο. Και όχι όποιον και όποιον κινητήρα, αλλά τον V12 των 3.929 κυβικών που κινούσε την 350 GT, τοποθετημένο εγκάρσια.

LAMBORGHINI MIURA 3 copy

Το σχέδιο του Marcello Gandini είναι διαχρονικά όμορφο. Πηγή: Lamborghini

Τα 350 άλογα που απέδιδε στην πρώτη εκδοχή της πρώτης super Lamborghini, αυτή με τον εσωτερικό κωδικό P400, μπορούσαν να της εξασφαλίσουν επιδόσεις που την τοποθετούσαν απευθείας στην κορυφή παγκοσμίως. Το 0-100 σε 6,7 δεύτερα και η τελική των 280 χλμ./ ώρα συνέβαλαν με τη σειρά τους στη δημιουργία του μύθου Miura, που από το 1966 έως το 1969 βρήκε 275 αγοραστές, οι οποίοι για να την αποκτήσουν είχαν καταβάλει το ποσό των 20.000 δολαρίων, που σήμερα αντιστοιχούν σε σχεδόν 146.000.

Το επόμενο βήμα ήταν η Miura S, που είχε περισσότερα στοιχεία πολυτέλειας, όπως ηλεκτρικά παράθυρα και με επιπλέον χρέωση σύστημα κλιματισμού, καθώς και μια νέα κονσόλα με αεροπορικού τύπου διακόπτες. Μάλιστα διακόπτες υπήρχαν και στην οροφή, ενώ παράλληλα ο V12 ανέβηκε στους 370 ίππους για να φτάσει τους 385 στην τελευταία και πιο γνωστή έκδοση της Miura, την SV, που ξεχώριζε από τα πιο φαρδιά πίσω φτερά της, προκειμένου να χωρέσουν οι μεγαλύτεροι τροχοί της.

Παράλληλα υπήρχε και μια αγωνιστική έκδοση η Miura Jota, που αποτέλεσε τη βάση για την SV/J που κατασκευάστηκε μόλις 6 φορές, ενώ μια και μοναδική ήταν η Miura Roadster.

LAMBORGHINI MIURA 5

O τοποθετημένος στο κέντρο V12 απέδιδε μέχρι και 385 άλογα στη Miura SV. Πηγή: Lamborghini

Η Lamborghini Miura, το πρώτο όπως είπαμε super car, ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στο τότε jet set και στον καλλιτεχνικό χώρο. Τη μια από τις συνολικά 6 SV/J την είχει αποκτήσει ο τότε Σάχης της Περσίας, ενώ Miura S είχαν στην κατοχή τους οι Frank Sinatra και Miles Davis, ο οποίος είχε και ένα ατύχημα μαζί της, στο οποίο έσπασε και τους δύο του αστραγάλους. Κάτοχος Miura S και μάλιστα μιας από τις μόλις 7 δεξιοτίμονες που είχαν κατασκευαστεί ήταν και ο Rod Stewart. Ο Mr. Baby Jane την είχε αποκτήσει το 1972 και στον εξοπλισμό της περιελαμβανόταν και ραδιοκασετόφωνο της Philips με δυνατότητα εγγραφής, οπότε μπορεί να εμπνεύστηκε και κανένα τραγούδι οδηγώντας την... Ίσως το Do ya think I ‘m sexy, μιας και η Miura είναι πράγματι από τα πιο sexy υπερ-αυτοκινήτα που έχουν κατασκευστεί ποτέ.

Κάπου την ίδια περίοδο ο Αριστοτέλης Ωνάσης χάριζε μια γκρίζα Miura S στον αγαπημένο του τραγουδιστή, οδηγό αγώνων και λάτρη των γρήγορων αυτοκινήτων Σταμάτη Κόκοτα. H συγκεκριμένη Miura ακινητοποιήθηκε λόγω βλάβης τη δεκαετία του ΄70, ο κινητήρας της στάλθηκε στη Lamborghini για επισκευή, ενώ το υπόλοιπο αυτοκίνητο ξεχάστηκε στο γκαράζ του Χίλτον. Την «ανακάλυψαν» εκ νέου κατά την ανακαίνισή του ξενοδοχείου εν όψει των Ολυμπιακών του 2004, βρέθηκε και ο κινητήρας της που όλα αυτά τα χρόνια είχε παραμείνει ως έκθεμα στο μουσείο της Lamborghini και το σπάνιο αυτοκίνητο βρήκε, παρά τη συνολικά κακή του κατάσταση, νέο ιδιοκτήτη πριν μερικά χρόνια έναντι 320.000 ευρώ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ