ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πόσο χαμηλά είναι τα λειτουργικά έξοδα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Πόσο χαμηλά είναι τα λειτουργικά έξοδα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τη στιγμή που πλέον υπάρχουν και οι επιδοτήσεις που μπορούν να φτάσουν μέχρι και τις 6.000 ευρώ -επιπλέον 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου και 500 ευρώ για την αγορά φορτιστή τύπου wallbox- έχει γίνει σαφώς πιο ελκυστική. Και γίνεται ακόμα περισσότερο αν συνυπολογίσει κανείς και τα ιδιαίτερα χαμηλά λειτουργικά του έξοδα.

Ας θεωρήσουμε ότι μια μέση κατανάλωση ενός ηλεκτρικού μοντέλου που επιδοτείται είναι της τάξης των 15,0 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει πως με την τρέχουσα μέση τιμή των 0,09 ευρώ για την kWh στη χώρα μας το κόστος κίνησης ανά 100 χιλιόμετρα είναι της τάξης των 1,35 ευρώ. Είναι δηλαδή περίπου εφτά φορές πιο χαμηλό από αυτό ενός αντίστοιχου συμβατικού αυτοκινήτου με κινητήρα βενζίνης και μέση κατανάλωση 7,5 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα, όταν η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει υπολογιστεί με 1,40 ευρώ το λίτρο.

Εδώ μια διευκρίνηση είναι απαραίτητη: το κόστος φόρτισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει υπολογιστεί μα βάση τις τιμές του οικιακού ρεύματος. Αν η φόρτιση γίνεται σε δημόσιο φορτιστή και πόσο μάλλον σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC), οι οποίοι υπάρχουν συνήθως στις εθνικές οδικές αρτηρίες, το κόστος είναι σημαντικά πιο μεγάλο. Και στην τελευταία περίπτωση συγκρίσιμο με αυτό της βενζίνης. Αφορά όμως μόνο περιπτώσεις ταξιδιού στις οποίες η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη φόρτιση είναι το κατεξοχήν ζητούμενο.

Από κει και πέρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, ενώ οι ανάγκες συντήρησής τους είναι ιδιαίτερα περιορισμένες, μιας και δεν υπάρχει αλλαγή λαδιών, φίλτρων και μπουζί όπως σε ένα συμβατικό μοντέλο. Οι απαιτούμενοι έλεγχοι αφορούν κυρίως τα φρένα, τον εξωτερικό φωτισμό, τα καλώδια φόρτισης, το φίλτρο γύρης, το ψυκτικό μέσο του κυκλώματος ψύξης της μπαταρίας υψηλής τάσης και τον έλεγχο του συστήματος υψηλής τάσης.

Επίσης ο ηλεκτροκινητήρας είναι σαφώς πιο αξιόπιστος από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με τα παρελκόμενα του, ενώ η μπαταρία χάνει ετησίως περίπου το 2 με 3% της απόδοσής της -περισσότερο αν φορτίζεται πολύ συχνά σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος DC. Οπότε σε βάθος 10ετίας θα διατηρεί το 70 με 80% της απόδοσής της.

Ως εκ τούτου ο χρόνος για τις εργασίες συντήρησης στο συνεργείο είναι περιορισμένος και τα ανταλλακτικά είναι λίγα, με αποτέλεσμα χονδρικά το κόστος ενός σέρβις να είναι δύο με τρεις φορές πιο χαμηλό από αυτό ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Πιο συγκεκριμένα για τα ηλεκτρικά μοντέλα του ομίλου Volkswagen και για μια τετραετία το κόστος συντήρησης ανέρχεται σε 595 ευρώ για το Audi e-tron, σε 340 ευρώ για το VW e-Golf και σε 300 ευρώ τόσο για το VW e-Up! όσο και για το Skoda Citigo e iV.

Το κόστος συντήρησης μιας Mercedes EQC σε βάθος πενταετίας είναι 1.020 ευρώ, ενώ υπάρχουν και 3 διαφορετικά πακέτα συντήρησης που διατίθενται ως πρόσθετος εξοπλισμός, περιλαμβάνουν επέκταση εγγύησης και καλύπτουν το συνολικό κόστος για 6 χρόνια ή 160.000 χλμ. στο Εξουσιοδοτημένο Δίκτυο Mercedes-Benz EQ.

Αντίστοιχα για τα smart EQ το κόστος συντήρησης για 5 έτη φτάνει τα 780 ευρώ, ενώ για τα Nissan Leaf, e-NV200 και e-EVALIA ανέρχεται σε 564 ευρώ με ΦΠΑ.

Για μια 5ετία ή για 100.000 χιλιόμετρα το κόστος συντήρησης για μια BMW i3 είναι 595 ευρώ και για ένα Μini Cooper SE 508 ευρώ, ενώ η μπαταρία έχει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων.

Η συντήρηση του ηλεκτρικού Corsa έχει ως εξής: ένας πρώτος έλεγχος γίνεται στις 12.500 χιλιόμετρα και το κόστος του δεν ξεπερνά τα 25 ευρώ, ενώ στη συνέχεια γίνεται σέρβις κάθε 2 χρόνια ή 25.000 χιλιόμετρα με κόστος 135 ευρώ (με ΦΠΑ) συμπεριλαμβανομένων ανταλλακτικών και εργασίας. Έτσι το ενδεικτικό κόστος για μια πενταετία φτάνει τα 345 ευρώ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ