ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Στα 62 χρόνια Φόρμουλα 1 οι άνδρες οδηγοί είναι 822 και οι γυναίκες μόλις 5

Στα 62 χρόνια Φόρμουλα 1 οι άνδρες οδηγοί είναι 822 και οι γυναίκες μόλις 5

Υπάρχει περίπτωση να δούμε στο άμεσο μέλλον μια γυναίκα οδηγό στη Φόρμουλα 1; Από εμπορικής άποψης είναι βέβαιο πως ο σχυρός άνδρας της Φόρμουλα 1 ο Bernie Ecclestone, θα ήθελε σίγουρα μια ή και περισσότερες γυναίκες οδηγούς στη Φόρμουλα 1. Κατά προτίμηση και κούκλες για να τονώσει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για το κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ του κόσμου.

Από την άλλη ο ίδιος ο Bernie σταμάτησε μια καμπάνια προκειμένου να προσελκύσει περισσότερες γυναίκες στη Φόρμουλα 1, ενώ σε συνέντευξή του στο Καναδικό τηλεοπτικό δίκτυο TSN δήλωσε πως «ακόμα και να υπήρχαν ικανές (γυναίκες οδηγοί) δεν θα τις έπαιρνει κανείς στα σοβαρά, οπότε δεν θα είχαν ποτέ ανταγωνιστικό αυτοκίνητο» ξεσηκώνοντας θύέλλα αντιδράσεων.

Το θέμα είναι πως όχι μόνο η τρέχουσα πραγματικότητα αλλά και η ιστορία του σπορ δικαιώνουν τον Ecclestone: από τις 6 συνολικά γυναίκες οδηγούς που έχουν μέχρι στιγμής μετάσχει σε αγωνιστικά Σαββατοκύριακα -προκριματικά και αγώνας- μόνο δύο έχουν καταφέρει να προκριθούν και μόνο μια να πάρει και βαθμούς. Μάλιστα πρόκειται για τις δύο πρώτες κυρίες που βρέθηκαν πίσω από το τιμόνι ενός μονοθεσίου, αμφότερες Ιταλίδες: η πρωτοπόρος Maria Teresa de Filippis, που απεβίωσε πρόσφατα σε ηλικία 89 ετών και η Lela Lombardi.

Η de Filippis προκρίθηκε το 1958 στο Βελγικό Γκραν Πρι με μια ιδιωτική Maserati, όπου και τερμάτισε 10η, ενώ στο δεύτερο αγώνα που προκρίθηκε, στη Μόντζα δεν μπόρεσε να τερματίσει, λόγω προβλημάτων του κινητήρα του αυτοκινήτου της, που σαφώς δεν συγκαταλεγόταν στα καλύτερα του αγώνα. Η de Filippis αποσύρθηκε το 1959 σοκαρισμένη από το θάνατο του φίλου της Jean Behra, σε αγώνα στο Βερολίνο, ενώ στη συνέχεια πέρασαν 15 ολόκληρα χρόνια μέχρι να παρουσιαστεί και πάλι μια γυναίκα στη γραμμή εκκίνησης.

SUZIE WOLFF 3

Η Suzie Wolff, οδηγός εξέλιξης της Williams από το 2012, μετείχε συνολικά σε 3 ελεύθερες δοκιμές Γκραν Πρι, ενώ πλέον έχει αποσυρθεί. Πηγή: Williams

Ήταν η Lela Lombardi που εμφανίστηκε το 1974, παρέμεινε έως το 1976, μετείχε συνολικά σε 12 Γκραν Πρι, τρέχοντας μια φορά με μια ιδιωτική Brabham, 11 φορές με ένα μονοθέσιο της March και 1 με μια Williams. Η Lombardi τερμάτισε 6η στο Ισπανικό Γκραν Πρι του 1975 και μέχρι τώρα παραμένει η μόνη γυναίκα πιλότος που έχει βαθμολογηθεί.

Στη συνέχεια, το 1976 η βρετανίδα Ολυμπιονίκης του σκι, η Divina Galina (τι όνομα και αυτό!) μετείχε χωρίς επιτυχία στα προκριματικά του Βρετανικού Γκραν Πρι με μια Surtees TS1,ενώ το 1978, με μια Hesketh 308Ε δεν μπόρεσε να προκριθεί στους δύο πρώτους αγώνες της χρονιάς και αποχώρησε.

Ακολούθησαν η Νοτιοαφρικανή Desire Wilson με μια εμφάνιση στο Brands Hatch το 1980, με μια απηρχαιωμένη Williams FW07 και χωρίς πρόκριση και το 1992 η επίσης Ιταλίδα Giovanna Amati που ήταν ήδη γνωστή από την υπόθεση απαγωγής της και την καταβολή λύτρων από την (εύπορη) οικογένειά της. Η Amati μετείχε σε 3 Γκραν Πρι (Νότιας Αφρικής, Μεξικό, Βραζιλία) με την Brabham δεν μπόρεσε να προκριθεί σε κανένα και αντικαταστάθηκε από τον μετέπειτα παγκόσμιο πρωταθλητή Damon Hill.

Μεσολάβησαν 22 χρόνια μέχρι μια άλλη γυναίκα η Σκωτσέζα Suzie Wolff να δώσεi το παρόν στα (ελεύθερα) δοκιμαστικά του Βρετανικού Γκραν Πρι, κάτι που επαναλήφθηκε και στο Γερμανικό. Η Wolff, ήταν από το 2012 οδηγός εξέλιξης της ομάδας της Williams -σχεδόν ταυτόχρονα ήταν στη Marussia η άτυχη και αδικοχαμένη Maria de Villota- ταυτόχρονα είναι και σύζυγος του επικεφαλής της ομάδας της Mercedes στην F1 Toto Wolff, συνέχισε και τη σαιζόν 2015, πάλι με δύο παρουσίες σε ελεύθερα δοκιμαστικά και στο τέλος της χρονιάς ανακοίνωσε και το τέλος της καριέρας της.

CARMEN JORDA 11

H Carmen Jorda ήταν το 2015 οδηγός εξέλιξης στη Lotus και μετά την εξαγορά της τελευταίας από τη Renault συνεχίζει και στη γαλλική ομάδα. Είναι μάλλον απίθανο να τη δούμε σε επίσημο αγώνα ή στα προκριματικά του. Πηγή: Lotus

Αφήνοντας ως μόνη γυναίκα- οδηγό την Carmen Jorda, η οποία είναι από το 2015 δοκιμαστής στην Lotus, ενώ μετά την εξαγορά της τελευταίας από τη Renault συνεχίζει και φέτος στη Γαλλική ομάδα.

Η Ισπανίδα εκτός από γρήγορη είναι και όμορφη, γεγονός που ενδεχομένως θα κάλυπτε τον Bernie Ecclestone αλλά είναι μάλλον απίθανο να τη δούμε σε Γκραν Πρι και μάλλον, όμως εξλίσσονται τα πράγματα θα περάσουν ακόμα αρκετά χρόνια μέχρι να πάρει εκκίνηση γυναίκα πιλότος.

Η Φόρμουλα 1 πάντως είναι ανδροκρατούμενη και από πλευράς στελεχών στις ομάδες με εξαιρέσεις, την Monisha Kaltenborn, δικηγόρος, Αυστριακή με καταγωγή από την Ινδία, κάτοχος του 1/3 των μετοχών της Sauber και επικεφαλής της και την Claire Williams, κόρη του ιδιοκτήτη της ομώνυμης ομάδας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ