ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

H Mercedes κινείται ολοταχώς προς ένα βιώσιμο μέλλον

H Mercedes κινείται ολοταχώς προς ένα βιώσιμο μέλλον

H παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη ξεκινήσει τη μετάβασή της σε μια νέα εποχή, αυτή της ηλεκτροκινητικότητας με την Mercedes-Benz να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή ως ένας κατασκευαστής που σε κάθε νέα πρόκληση πρωτοπορεί και διανοίγει νέους ορίζοντες. Αυτή τη φορά απώτερος στόχος είναι η επίτευξη του στρατηγικού πλάνου «Ambition 2039», το οποίο προβλέπει την κινητικότητα με ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών CO2 τηρώντας την δέσμευση της μάρκας απέναντι στην κλιματική αλλαγή και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Η Mercedes-Benz θα προμηθεύεται ηλεκτρισμό χωρίς CO2 από ηλιακή, αιολική και υδροηλεκτρική ενέργεια από το 2022 και μετά. Ήδη η εταιρεία έχει προχωρήσει σε νέες συνεργασίες για την προμήθεια πράσινη ηλεκτρικής ενέργειας απαλλαγμένη από το CO2 καθώς προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), όπως είναι η ηλιακή, η αιολική και η υδροηλεκτρική. Χαρακτηριστικό είναι πως το 2018 η Mercedes-Benz ήταν ο πρώτος μεγάλος βιομηχανικός πελάτης στη Γερμανία που εξασφάλισε τη μακροπρόθεσμη συνεχή λειτουργία έξι αιολικών πάρκων στη χώρα μετά το τέλος της επιδότησης σχετικά με τις ΑΠΕ.

Πλέον, οι πρώτες παραγωγικές μονάδες της Mercedes-Benz λειτουργούν με ενέργεια δίχως CO2 και από το 2022 και έπειτα σε ολόκληρο τον κόσμο θα προμηθεύονται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Για την υλοποίηση παραγωγής ουδέτερου CO2, η εταιρεία βασίζεται όχι μόνο στη χρήση πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στη συνεχή αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και στην εφαρμογή μιας βιώσιμης αντισταθμιστικής παραγωγικότητας.

Η Mercedes προβλέπει μέχρι το 2030 πάνω από το 50% των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων θα αντιστοιχούν σε plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Με αυτή την αναλογία να αυξάνεται συνεχώς η Mercedes-Benz θα πλησιάζει όλο και πιο κοντά στον στρατηγικό της στόχο «Ambition 2039». Ένα ορόσημο για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς η μάρκα θα έχει επιτύχει μέχρι έναν πλήρως διασυνδεδεμένο και ανθρακικά ουδέτερο στόλο οχημάτων, 11 χρόνια πιο νωρίς σε σχέση με ότι προβλέπει η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Mercedes-Benz είναι ο πρώτος κατασκευαστής οχημάτων που διενεργεί συστηματικά το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό έλεγχο από το 2005. Η διαδικασία βασίζεται στο διεθνές πρότυπο ISO 14040 και το αποτέλεσμα ελέγχεται και εξωτερικά από τον οργανισμό TÜV Süd με μια πολύπλοκη διαδικασία, για απόλυτη διαφάνεια. Ειδικότερα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η μάρκα έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο οικολογικό ισοζύγιο, στο οποίο εξετάζονται λεπτομερώς οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος. Δηλαδή από την προμήθεια των πρώτων υλών, την παραγωγή και τη χρήση του (για κάλυψη 200.000 χιλιομέτρων) έως και την ανακύκλωσή του.

Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να αντισταθμίζουν σε βάθος χρόνου τις υψηλότερες εκπομπές CO2 που προκύπτουν κατά την παραγωγή τους μέσα από την κίνησή μηδενικών ρύπων και την λειτουργία τους από πηγές ενέργειας φιλικές προς το περιβάλλον. Όταν καταναλώνουν ενέργεια αποκλειστικά από ΑΠΕ εκπέμπουν έως και 70% λιγότερο CO₂ κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους, συγκριτικά με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ως προς τη συντήρηση φυσικών πόρων, η χρήση αποδοτικών υλικών, όπως ανακυκλωμένα πλαστικά και φιάλες PET ή ανανεώσιμες πρώτες ύλες στην κατασκευή οχημάτων, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Επιπρόσθετα, η Mercedes-Benz εξελίσσει νέες τεχνολογίες ανακύκλωσης, προκειμένου να διασφαλίσει τις μελλοντικές ανάγκες σε πρώτες ύλες για την ηλεκτροκίνηση. Αναφορικά με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, στο επίκεντρο βρίσκεται η ανακύκλωση των χρησιμοποιημένων πρώτων υλών, όπως λίθιο, νικέλιο, λευκόχρυσος, κοβάλτιο και σπάνιες γαίες, η οποία ξεκινά ήδη από τον σχεδιασμό των εξαρτημάτων. Για τη διαδικασία ανακύκλωσης της μπαταρίας, η Mercedes-Benz έχει ορίσει τέσσερα στάδια και έχει αναπτύξει τις αντίστοιχες διαδικασίες: ReUse (μακροπρόθεσμη επαναχρησιμοποίηση της μπαταρίας, π.χ. για σταθερούς συσσωρευτές ενέργειας), RePair (εργασίες επισκευής στη μπαταρία), ReManufacturing (αποσυναρμολόγηση και ανακατασκευή της μπαταρίας), καθώς και ReMat (ανακύκλωση και ανάκτηση των συστατικών της μπαταρίας).

Οι περισσότεροι από τους σταθμούς παραγωγής πράσινης ενέργειας βρίσκονται στη Γερμανία και κοντά στις γραμμές παραγωγής της Mercedes-Benz. Σε αυτούς περιλαμβάνονται μέρος ενός ηλιακού πάρκου με μέγεθος 60 γηπέδων ποδοσφαίρου κοντά στην πόλη Ingolstadt και 24 αιολικά πάρκα με συνολικά πάνω από 200 ανεμογεννήτριες. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από αυτούς τους σταθμούς παραγωγής είναι περίπου ισοδύναμη με την ποσότητα που καταναλώνουν 65.000 νοικοκυριά ετησίως. Το ισοζύγιο συμπληρώνεται από ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται σε υδροηλεκτρικούς σταθμούς.

Στη Γερμανία, η προμήθεια «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας δεν αφορά μόνο τις μονάδες παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά και για όλες τις εγκαταστάσεις της Daimler. Κάτι που σημαίνει πως περιλαμβάνει τα εργοστάσια παραγωγής ελαφρών επαγγελματικών, φορτηγών και λεωφορείων, καθώς και τα κεντρικά γραφεία και τις εγκαταστάσεις της διοίκησης. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία συμβάλλει σημαντικά στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη Γερμανία και στην ενεργειακή μετάβαση.

Αντίστοιχα, η Daimler Trucks & Buses προετοιμάζει και αυτή την πορεία της για «πράσινη» παραγωγή αφού όλα της τα ευρωπαϊκά εργοστάσιά θα έχουν ουδέτερη παραγωγή CO2 και ανθρακικά ουδέτερη παροχή ενέργειας από το 2022. Η Daimler Trucks Βορείου Αμερικής έχει τον ίδιο στόχο έως το 2025, ενώ στην ίδια πορεία θα μπουν και όλα τα άλλα εργοστάσια της Daimler Trucks & Buses παγκοσμίως.

Η Mercedes-Benz αντιπροσώπευε ανέκαθεν την καινοτομία θέτοντας τα δεδομένα για ένα βιώσιμο αύριο με στόχο την δημιουργία ενός στόλου προηγμένων τεχνολογικά αυτοκινήτων που θα έχουν ουδέτερο αποτύπωμα CO2.