ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

O χαμός του Senna άλλαξε τη Φόρμουλα 1 και αυτός των Toivonen- Cresto, πριν από 30 χρόνια, τα ράλι

O χαμός του Senna άλλαξε τη Φόρμουλα 1 και αυτός των Toivonen- Cresto, πριν από 30 χρόνια, τα ράλι

Ο Ayrton Senna ήταν μια πολύ μεγάλη προσωπικότητα και λογικά κάθε Πρωτομαγιά μνημονεύεται η επέτειος του θανάτου του στην Ίμολα, που όπως γράψαμε άλλαξε την πορεία της Φόρμουλα 1 και την έκανε πιο ασφαλή.

Τριάντα χρόνια πριν και 8 χρόνια πριν το θάνατο του μεγάλου Βραζιλιάνου, ένα άλλο τραγικό συμβάν ήταν ο λόγος που οι αγώνες ράλι, με τους πολλούς και φανατικούς οπαδούς και στη χώρα μας λόγω του Ακρόπολις, άλλαξαν ριζικά προσανατολισμό. Πρόκειται για το θάνατο του Henri Toivonen, ενός από τους καλύτερους και πιο ελπιδοφόρους οδηγούς της γενιάς του και του συνοδηγού του Sergio Cresto στο Ράλι Κορσικής του 1986.

Η Lancia S4 του Group B που οδηγούσαν οι δύο άντρες βγήκε σε μια στροφή από το δρόμο, κατέληξε σε ένα παρακείμενο λιβάδι και έπιασε αμέσως φωτιά, χωρίς το πλήρωμά της που ήταν ακόμα δεμένο στα μπάκετ του να μπορέσει να κάνει τίποτα απολύτως...

Oι λόγοι του δυστυχήματος παραμένουν ακόμα αδιευκρίνιστοι, καθώς στη μοιραία στροφή δεν υπήρχε καμία ένδειξη για κάτι που ενδεχόμενα πήγε στραβά, με αποτέλεσμα να έχει κυριαρχήσει μια έντονη φημολογία. Η οποία θέλει το ιατρικό επιτελείο της Lancia να είχε χορηγήσει φάρμακα στον κρυωμένο Toivonen που τον επηρέασαν, ή ότι ο Φινλανδός οδηγός πάθαινε στιγμιαία blackout που είχαν σαν αποτέλεσμα να βγει η Lancia S4 από το δρόμο. Φυσικά φήμες κυκλοφόρησαν και για το αυτοκίνητο, όπως ότι στο συγκεκριμένο αγώνα δεν είχε τα προστατευτικά του ρεζερβουάρ καυσίμου της και για αυτό πήρε αμέσως φωτιά.

TOIVONEN CREST0 8

Τα αυτοκίνητα του Group B, σαν τη Lancia S4 των Toivonen- Cresto ήταν υπέρβολικά δυνατά -η συγκεκριμένη λέγεται πως ξεπερνούσε τους 550 ίππους- δύστροπα και όπως αποδείχθηκε επικίνδυνα. Πηγή: Lancia

Ότι και να είχε συμβεί είναι δεδομένο πως δεν θα το μάθουμε ποτέ, ειδικά από τη στιγμή που εκείνα τα χρόνια η τηλεμετρία ήταν ακόμα επιστημονική φαντασία. Το βέβαιο είναι πως τα αυτοκίνητα του Group B, σαν τη Lancia που οδηγούσε ο Toivonen, ήταν κυριολεκτικά θηρία, με έως και 550 ίππους και με δύστροπη οδική συμπεριφορά που δυσκόλευε τους οδηγούς τους. Ενδεικτικά είναι τα λόγια του ίδιου του Φινλανδού για την S4 που παρουσιάστηκε με καθυστέρηση και την οδήγησε για πρώτη φορά στο ράλι RAC: «Υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα, καθώς τραβούσε είτε από τη μια πλευρά, είτε από την άλλη. Επίσης κάθε φορά που έβαζα 4η στην ευθεία εμφάνιζε μια τάση να φύγει από το δρόμο».

Μετά το τραγικό ατύχημα που κόστισε τη ζωή των Toivonen- Cresto η διεθνής ομοσπονδία FISA κατάργησε άμεσα το Group B, βάζοντας οριστικά τέλος σε μια ανούσια κόντρα για το πιο δυνατό και πιο δύσκολο να ελεγχθεί rally car, με τις Audi και Ford να αποσύρονται αμέσως και τις Lancia και Peugeot να συνεχίζουν μέχρι το τέλος της σαιζόν.

Η ομοσπονδία πάντως δεν είχε κάνει το ίδιο όταν ένα χρόνο πριν, στον ίδιο αγώνα, είχε χάσει τη ζωή του ένας άλλος οδηγός, ο Attilio Bettega, όταν η Lancia 037 του είχε προσκρούσει σε δέντρο. Συνοδηγός του Bettega σε δύο προηγούμενους αγώνες εκείνης της σαιζόν ήταν ο Cresto...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ