ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μια ιστορική καμπή, καθώς από το 2035 θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση διάθεσης νέων μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η απόφαση αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο της στρατηγικής για μηδενικές εκπομπές, προκαλεί ήδη έντονες αναταράξεις στον κλάδο, με τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές να αναζητούν τρόπους προσαρμογής και επιβίωσης. 

Ο Holger Klein, CEO της ZF Friedrichshafen, μιας από τις σημαντικότερες εταιρείες προμηθευτών εξαρτημάτων, προειδοποιεί πως η ζήτηση για συμβατικά αυτοκίνητα δεν θα σβήσει ομαλά. Αντίθετα, αναμένεται να κορυφωθεί στα έτη 2033-2034, καθώς πολλοί καταναλωτές θα σπεύσουν να αποκτήσουν το «τελευταίο τους θερμικό αυτοκίνητο» πριν το οριστικό τέλος.

Μετά το 2035, η μετάβαση θα είναι απότομη, με μείωση των πωλήσεων, πιέσεις στις ισολογισμούς και ανάγκη για δραστικές αναδιαρθρώσεις.

Η ZF έχει ήδη δώσει το στίγμα της νέας εποχής. Από τις αρχές του 2024 προχώρησε σε περικοπή 11.200 θέσεων εργασίας, ενώ επιπλέον 4.700 εργαζόμενοι αποχώρησαν μερικώς ή πλήρως μέσω συνταξιοδότησης. Παράλληλα, η εταιρεία εξετάζει την απόσχιση του τομέα ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης, σε συνέχεια της αυτονόμησης του κλάδου παθητικής ασφάλειας, ο οποίος πλέον λειτουργεί αυτόνομα ως ZF Lifetec.

Ταυτόχρονα οι αλλαγές στη διοίκηση της εταιρείας στοχεύουν στην επιτάχυνση Η της εστίασης στην ηλεκτροκίνηση και τις νέες τεχνολογίες, σε μια αγορά που παραμένει διχασμένη. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξάνονται, αλλά η πλήρης υιοθέτησή τους δεν έχει ακόμη επιτευχθεί, με πολλούς καταναλωτές να διατηρούν επιφυλάξεις ως προς την τιμή, την αυτονομία και τις υποδομές φόρτισης.

Παρά τις δυσκολίες, ο Klein υποστηρίζει ότι η μετάβαση είναι αναπόφευκτη αν η ευρωπαϊκή βιομηχανία θέλει να παραμείνει ανταγωνιστική διεθνώς, απέναντι σε αμερικανικούς και κυρίως κινεζικούς ομίλους που κινούνται ταχύτερα στην ηλεκτροκίνηση. Η πολιτική βούληση από τις Βρυξέλλες είναι ξεκάθαρη. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε πως θα υπάρξει επανεξέταση των στόχων, όμως χωρίς να αφήνει περιθώρια αναβολής ή ακύρωσης του σχεδίου για μηδενικές εκπομπές από το 2035.

Η εικόνα που διαμορφώνεται είναι αυτή μιας βίαιης αλλά αναγκαίας προσαρμογής. Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης καλείται να προετοιμαστεί για την επόμενη εποχή, επενδύοντας σε νέα προϊόντα, τεχνολογίες και επιχειρηματικά μοντέλα.

Για τους καταναλωτές, η δεκαετία που έρχεται θα αποτελέσει το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας άλλης, όπου το παραδοσιακό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μετατραπεί σε αναμνήσεις του παρελθόντος, ενώ η ηλεκτροκίνηση θα αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.