ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η Ευρώπη εξετάζει μια νέα, εισαγωγική κατηγορία ηλεκτρικών μοντέλων

Η Ευρώπη εξετάζει μια νέα, εισαγωγική κατηγορία ηλεκτρικών μοντέλων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται πως μελετά μια νέα, αυτόνομη κατηγορία μικρών ηλεκτρικών μοντέλων, τα λεγόμενα «E-cars», με σαφή στόχο τον περιορισμό του κόστους και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας απέναντι στην ολοένα αυξανόμενη πίεση από την Κίνα.

Η φιλοσοφία της πρότασης βασίζεται στην απλοποίηση. Τα E-cars θα είναι πιο μικρά σε διαστάσεις, πιο ελαφριά και με περιορισμένο τεχνολογικό εξοπλισμό σε σχέση με τα σημερινά ηλεκτρικά μοντέλα της ευρωπαϊκής αγοράς. Ο σκοπός είναι να καλύψουν αποκλειστικά τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης, εκεί όπου το κόστος και η ευκολία χρήσης παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η Κομισιόν εξετάζει τη χαλάρωση ορισμένων τεχνικών και κανονιστικών απαιτήσεων που σήμερα επιβαρύνουν το τελικό κόστος παραγωγής. Σε αυτό το πλαίσιο, συστήματα όπως η ανίχνευση κόπωσης οδηγού ή άλλες τεχνολογίες που έχουν σχεδιαστεί κυρίως για μεγάλα ταξίδια, ενδέχεται να πάψουν να θεωρούνται υποχρεωτικά για αυτή τη νέα κατηγορία οχημάτων πόλης.

Εφόσον η πρόταση εγκριθεί, οι κατασκευαστές εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος των μικρών ηλεκτρικών κατά 10% έως 20%. Σε πρακτικό επίπεδο, αυτό ανοίγει τον δρόμο για μοντέλα με τιμές εκκίνησης από 15.000 έως 20.000 ευρώ, χωρίς επιδοτήσεις, ένα επίπεδο τιμής που μέχρι σήμερα θεωρείται σχεδόν απλησίαστο για τα ευρωπαϊκά EV.

Ενδιαφέρον έχει και το ότι στη νέα κατηγορία θα μπορούσαν να ενταχθούν ακόμη και ορισμένα ιαπωνικά kei cars, με ελάχιστες ή και μηδενικές τροποποιήσεις. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα διευκόλυνε τις εξαγωγές προς την Ευρώπη, προσθέτοντας έναν ακόμη παράγοντα πίεσης στην ήδη ευαίσθητη ισορροπία της αγοράς.

Οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που θα μπορούσαν να ωφεληθούν άμεσα είναι αυτοί των Stellantis, Renault και Volkswagen που διαθέτουν ήδη μικρά ηλεκτρικά ή έχουν ανακοινώσει αντίστοιχα σχέδια για τα επόμενα χρόνια, γεγονός που τους επιτρέπει να προσαρμοστούν ταχύτερα σε ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο.

Το μεγάλο ερωτηματικό αφορά το χρονοδιάγραμμα. Μετά τη δημοσιοποίηση του αρχικού σχεδίου, η πρόταση θα πρέπει να περάσει από τη συνήθη, πολύπλοκη ευρωπαϊκή διαδικασία των διαβουλεύσεων και των εγκρίσεων.

Οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υλοποίηση σε βάθος λίγων ετών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις από κράτη-μέλη ή φορείς που εκφράζουν ανησυχίες για την ασφάλεια και τα πρότυπα των οχημάτων.