ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Δείτε πως εξελίχθηκαν τα φώτα των αυτοκινήτων μέσα σε έναν αιώνα

Δείτε πως εξελίχθηκαν τα φώτα των αυτοκινήτων μέσα σε έναν αιώνα

Όταν γίνεται λόγος για την τεχνολογία των αυτοκινήτων ένας από τους τομείς που δεν πηγαίνει καθόλου ο νους είναι αυτός των φωτιστικών σωμάτων γενικά και των προβολέων ειδικά.

Παρόλο που μένουν ουσιαστικά στην αφάνεια παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ασφάλειά μας, ενώ μέσα στα τελευταία 100 χρόνια οι συνθήκες φωτισμού έχουν αλλάξει ριζικά. Κι αυτό γιατί από το απόλυτο σκοτάδι έχουμε περάσει στις κατευθυνόμενες δέσμες και τον επιλεκτικό φωτισμό, με αποτέλεσμα να αντιλαμβανόμαστε καταστάσεις, εμπόδια καθώς και άλλα μέλη της κυκλοφορίας που μέχρι πρότινος ήταν πρακτικά αδύνατο να εντοπιστούν.

Και μιας και εδώ η ρήση που θέλει τη μια εικόνα να ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις βρίσκει καθολική ισχύ η Ford έδωσε στη δημοσιότητα τις φωτογραφίες που μπορείτε να δείτε, με χρονολογική σειρά. Με τη βοήθειά τους μπορεί να αντιληφθεί κανείς την αργή αλλά ουσιαστική εξέλιξη των συνθηκών φωτισμού και τη σταδιακή βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας οδηγών, πεζών, ποδηλατών κ.λπ.

Τα πρώτα αυτοκίνητα, που θύμιζαν πιο πολύ άμαξες χωρίς άλογα, διέθεταν λάμπες ασετυλίνης, τις οποίες άναβε ο οδηγός προκειμένου όχι να βλέπει ο ίδιος αλλά το όχημα του να γίνεται αντιληπτό από τους πεζούς και τα άλλα οχήματα. Κι αν αυτό ήταν μια λύση που ήταν αποδεκτή μιας και οι ταχύτητες των αυτοκινήτων ήταν εξαιρετικά χαμηλές, όσο αυτά γίνονταν πιο γρήγορα τόσο πιο επιτακτική γινόταν η ανάγκη για καλύτερα φώτα.

Οι πρώτες προσπάθειες για ηλεκτρικά φώτα ήταν μάλλον αποτυχημένες, καθώς οι λάμπες αφενός ήταν πολύ χαμηλής έντασης και αφετέρου καίγονταν πολύ γρήγορα. Η πρώτη εταιρεία που τις υιοθέτησε ήταν η Cadillac το 1912, ενώ 12 χρόνια αργότερα, το 1924, εμφανίστηκε το σύστημα με τη μεσαία και τη μεγάλη σκάλα, για κοντινές και πιο μακρινές αποστάσεις αντίστοιχα.

Model T 1908 tile

Η εξέλιξη της απόδοσης των προβολέων των αυτοκινήτων μέσα σε 100 χρόνια είναι πράγματι εντυπωσιακή. Πηγή: Ford

Η πραγματικά σημαντική εξέλιξη όμως ήταν η λάμπα αλογόνου το 1962, τεχνολογία που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα, αν και με αργούς ρυθμούς υιοθετούνται συστήματα όπως οι προβολείς Xenon και τελευταία τα LED. Τα οποία έχουν τρεις φορές μεγαλύτερη ικανότητα φωτισμού, διαρκούν περισσότερο και καταναλώνουν λιγότερο.

Όσο για το μέλλον, εξελίσσονται πολλά νέα συστήματα «νυχτερινής όρασης» θα επιτρέπουν στους οδηγούς να «βλέπουν» πολύ πάνω από τις δυνατότητες του ανθρώπινου ματιού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ