ΜΟΔΑ

Black Friday: η καταναλωτική φρενίτιδα κοστίζει στο περιβάλλον

Με αφορμή τη γιορτή των προσφορών, την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday) η Greenpeace προειδοποιεί να μην γίνεται υπερκατανάλωση ρούχων για τις “σοβαρές περιβαλλοντικές της επιπτώσεις”.

Η fast fashion παράγει απορρίμματα, ρύπανση, αέρια θερμοκηπίου και δεν μπορεί, σε αυτό το στάδιο, να επιλυθεί με την ανακύκλωση αναφέρει η ΜΚΟ που ενώνει τις φωνές της με σχεδιαστές μόδας αλλά και αλυσίδες ρούχων που παλεύουν για μια Πράσινη Μόδα.

“Τα ρούχα είναι από τα είδη που πωλούνται περισσότερο στη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής, των εκπτώσεων που διοργανώνονται στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την ημέρα των Ευχαριστιών και σήμερα έχουν επεκταθεί και σε πολλές άλλες χώρες” υποστηρίζει η Greenpeace.

“Είναι δύσκολο να αντισταθείς στην ευκαιρία, αλλά η fast-fashion σημαίνει πως καταναλώνουμε και πετάμε ρούχα πιο γρήγορα από αυτό που μπορεί να αντέξει ο πλανήτης” υπογραμμίζει η Κίρστεν Μπρόντε, επικεφαλής της εκστρατείας Detox my Fashion που συνεχίζει να διεξάγει η ΜΚΟ από το 2011.

Η παγκόσμια παραγωγή ρούχων έχει διπλασιαστεί τα τελευταία 15 χρόνια. Παράλληλα ένας άνθρωπος αγοράζει 60% περισσότερα ρούχα απ΄ ό,τι πριν από 15 χρόνια και αντικαθιστά τα ρούχα του δύο φορές συχνότερα από το παρελθόν” σύμφωνα με μια έρευνα της McKinsey την οποία επικαλείται η Greenpeace.

“Τα εμπορικά σήματα έχουν πολλαπλασιάσει τον αριθμό των συλλογών τους, ενώ από τη Βραζιλία μέχρι την Ινδία και τη Βρετανία οι τιμές στο ρουχισμό έχουν αυξηθεί λιγότερο σε σχέση με άλλα καταναλωτικά αγαθά, τροφοδοτώντας τη φρενίτιδα. Το 2014, για πρώτη φορά στην ιστορία της mainstream μόδας, ο αριθμός των κομματιών που παρήχθησαν μέσα σε ένα έτος ξεπέρασε τα 100 δισεκατομμύρια” σύμφωνα με την ίδια έρευνα.

Έκπτωση στις τιμές, πρόστιμο στο περιβάλλον;

Η Greenpeace προειδοποιεί για τις πολλές οικολογικές επιπτώσεις της“ταχυφαγίας” του στιλ. Χημική ρύπανση από τα εργοστάσια ή τα μικροβιοκτόνα στα βαμβακοχώραφα, εντατική χρήση νερού και πηγών ενέργειας που προκαλούν υπερθέρμανση.

“Η ραγδαία αύξηση των συνθετικών ρούχων είναι ιδιαιτέρως προβληματική” σημειώνει σε έκθεση της. “Kυρίως του πολυεστέρα που εκπέμπει περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα απ΄ό,τι το βαμβάκι, αποσυντίθεται δυσκολότερα και μπορεί να περιλαμβάνει μικροΐνες από πλαστικό, δηλητήριο για τους ωκεανούς”.

“Tα εμπορικά σήματα πρέπει να ξανασκεφθούν το εμπορικό μοντέλο της μιας χρήσης που έχουν υιοθετήσει και να παράγουν ρούχα μεγαλύτερης διάρκειας” προσθέτει η ΜΚΟ . “Ως καταναλωτές, έχουμε πάντα τη δυνατότητα να αναρωτηθούμε. Έχουμε πραγματικά ανάγκη και άλλα ρούχα με ημερομηνία λήξης” αναφέρει η Μπρόντε.

Slow fashion

Στον αντίποδα της μόδας που είναι φρενήρης, η slow fashion προσπαθεί να βάλει φρένο στην υπερβολή και την ταχύτητα που έχει εκτροχιάσει τη βιομηχανία της μόδας. Μόλις τα τελευταία 20 χρόνια, η παραγωγή ενδυμάτων στις ΗΠΑ έχει χάσει το 80% του κύκλου εργασιών της.

Από το 1965, όταν το 95% των ρούχων έφεραν ετικέτα “Made in USA”, το 2015 μόλις ένα 2% παράγεται στη χώρα ωστόσο τις χαμένες θέσεις εργασίας έχουν “αναπληρώσει” οι κερδισμένες ταμειακές μηχανές των καταστημάτων που διαθέτουν ρούχα σε φτηνές τιμές.

Τη στιγμή που η fast fashion παλεύει να καθαρίσει το όνομα της από σκάνδαλα (ρούχα που κατασκευάζονται από εργάτες με τους χαμηλότερους μισθούς στον πλανήτη, από μικρά παιδιά που γίνονται θύματα εκμετάλλευσης σε χώρες με ανύπαρκτη εργατική νομοθεσία) η πράσινη μόδα που υπερασπίζονται σχεδιαστές και αλυσίδες ρουχισμού αλλά και η slow fashion ίσως κάνει τη Μαύρη Παρασκευή μια γιορτή της μόδας που έχει ήθος και διάρκεια.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης