ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πρόσκληση σε Γεύμα από τους Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη

Πρόσκληση σε Γεύμα από τους Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη
Από αριστερά: Θανάσης Δεληγιάννης και Ευθύμης Θέου Anjli Kundi

Περισσότεροι από 300 καλλιτέχνες από 20 χώρες θα δώσουν αφορμή για διάλογο και προβληματισμό αλλά και διέξοδο φυγής από τον ρεαλισμό που μας κυριεύει με καλλιτεχνικά δρώμενα που αξίζουν της προσοχής μας στη Μπιενάλε με γενικό τίτλο “No Food's Land”.

Ένα από αυτά και η θεατρική performance και εικαστική εγκατάσταση “Το Γεύμα” των Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη. Πρόθεση του να δώσει τροφή για σκέψη. Το έργο, μετά την επιτυχημένη πορεία του στην Ελλάδα, επιλέχθηκε για τη Μπιενάλε ως προσπάθεια των καλλιτεχνών να διευρύνουν τον διεθνή διάλογο γύρω από τη σχέση του σύγχρονου θεάτρου με την επιστήμη της αρχαιολογίας.

Το “Γεύμα” ασχολείται με το πολύπλοκο ζήτημα της τροφής και τον ρόλο του γεύματος ως διαχρονικό κοινωνικό φαινόμενο και ως εμπειρία, με αφετηρία τα ευρήματα της αρχαιολογικής έρευνας στη νεολιθική θέση Κουτρουλού Μαγούλα στο Νέο Μοναστήρι Φθιώτιδας. Την ανασκαφή με τα πλούσια ευρήματα -αποκαλύφθηκαν σπίτια από πέτρα και πλίνθους- διενεργούν το Πανεπιστήμιο του Southampton και η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας.

Οι συνδαιτυμόνες, ο ηθοποιός και αρχαιολόγος Ευθύμης Θέου και ο συνθέτης και περφόμερ Θανάσης Δεληγιάννης, συμμετείχαν ενεργά στην ανασκαφή και την τεκμηρίωσή της, συλλέγοντας συστηματικά πληροφοριακό υλικό από τους αρχαιολόγους και τους κατοίκους της περιοχής καταγράφοντας τοπικές συνήθειες που συνδέονται με το φαινόμενο του φαγητού.

Καθισμένοι επί 30 λεπτά σε ένα τραπέζι οι δύο τους, επιδίδονται σε ένα παιχνίδι λόγου με θεματική του την τροφή χρησιμοποιώντας λογοτεχνικά κείμενα, αρχαιολογικές αναφορές, μαρτυρίες, μέχρι και συνταγές. Η ερμηνεία τους, σαν μουσική σύνθεση, κινείται από την πεζή αφήγηση στον ρυθμικό λόγο έως και το τραγούδι. Στο τέλος θα έρθει και η σειρά του φαγητού να μπει στο τραπέζι.

Στο άλλο σκέλος του έργου, στην εικαστική εγκατάσταση, ο θεατής, μέσα από φωτογραφίες, βίντεο, ηχητικά ντοκουμέντα, βιβλία και ημερολόγια, έρχεται σε επαφή με το χώρο και τα ευρήματα της ανασκαφής, με τη διαδικασία δημιουργίας της performance αλλά και την τεκμηρίωσή της. Aπό τη μελέτη του αρχαιολογικού υλικού έως την εθνογραφική έρευνα και τα ημερολογιακά κείμενα των Άγγλων φοιτητών που συμμετείχαν στην ανασκαφή.

“Το Γεύμα” παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2011 στον χώρο της ανασκαφής, παρουσία 200 θεατών της τοπικής κοινότητας. Έναν χρόνο μετά οι επισκέπτες της ανασκαφής διπλασιάστηκαν. Από τον Οκτώβριο 2013 έως τον Μάρτιο 2014, το εικαστικό δρώμενο επιλέχτηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης “Εκ νέου: Μία νέα γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών” σε επιμέλεια Δάφνης Βιτάλη, Δάφνης Δραγώνα και Τίνας Πανδή.

Τελευταία του στάση και μπουκιά, η 17η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Mediterranea, στο Μιλάνο, από τις 22 Οκτωβρίου έως τις 22 Νοεμβρίου.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ