ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Έκθεση με 200 «selfimages» φωτογράφων

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Έκθεση με 200 «selfimages» φωτογράφων
Ματσαμάκη Γεωργία - Piece VI- Από τη σειρά «Pieces», 2016 Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Στην αρχή ήταν οι ...ζωγράφοι με τις αυτοπροσωπογραφίες. Μετά ήρθαν οι φωτογράφοι. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν τη δική τους εικόνα εδώ και αιώνες. Έπειτα, όμως προέκυψαν οι selfies. Μια μελέτη των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους σύγχρονοι Έλληνες φωτογράφοι πραγματεύονται το αυτοπορτρέτο συνιστά η έκθεση «selfimages», που εγκαινιάζει την ερχόμενη Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

«Το φαινόμενο είναι παλιό όσο και ο άνθρωπος. Η φωτογραφία το κληρονόμησε απ' τη ζωγραφική και το εξέλιξε προβάλλοντας συναισθήματα, σκέψεις, σχόλια για την ταυτότητα, τα στερεότυπα, τις κοινωνικές και πολιτικές μετεξελίξεις. Οι καλλιτέχνες προσπαθούν πάντα να βρουν το ιδιόλεκτο, προκειμένου να μιλήσουν για τον εαυτό τους. Απ' τον Ιππόλυτο Μπαγιάρ (από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία της φωτογραφίας που έκανε έκθεση αυτοπορτρέτων στα μέσα του 19ου αιώνα) μέχρι σήμερα», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επιμελήτρια της έκθεσης του Φωτογραφικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Νατάσσα Μαρκίδου, επίκουρη καθηγήτρια καλλιτεχνικής φωτογραφίας στο τμήμα φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών μέσων στο ΤΕΙ της Αθήνας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 130 έργα 33 Ελλήνων δημιουργών, που διαρθρώνονται σε πέντε ενότητες: Αυτοβιογραφία, Ταυτότητα, Ρευστότητα, Οικείο και Δημόσιο, Αρχέγονη Μνήμη.

Zissi

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Ζήση Νικολέττα - Θλιμμένη χήρα

«Το σκεπτικό ήταν να προταθεί μια ανάγνωση των εικόνων μέσω πέντε περιοχών διαπραγμάτευσης του δημιουργού με την εικόνα του. Στην "Αυτοβιογραφία" οι φωτογράφοι διαπραγματεύονται με το σύνθετο ζήτημα της αυτοβιογραφίας μέσω της φωτογραφίας, η οποία αναλαμβάνει τον ρόλο ενός διεισδυτικού καθρέφτη. Στην "Ταυτότητα" αντιμετωπίζουν την οντότητά τους ως μοντέλο που διεισδύει σε αναπαραστάσεις για να τις κατανοήσει ή να τις παρωδήσει, μεταμφιέζονται σε κούκλα ή υποδύονται ρόλους υβριδικής περσόνας. Στη "Ρευστότητα" o εαυτός αναπαρίσταται σε διαφορετικούς βαθμούς μεταμόρφωσης. Το σώμα αντιμετωπίζεται συχνά ως πρώτη ύλη σε μια μεταβατική κατάσταση από μια συνθήκη σε μια άλλη ή συγκερασμού καταστάσεων. Στην περιοχή "Οικείο και Δημόσιο" οι φωτογράφοι βρίσκονται σε μια διαδικασία ανάγνωσης του εσωτερικού χώρου ως περιβάλλοντος, όπου ενίοτε συντελείται ένα ιδιότυπο τελετουργικό επικοινωνίας με το παρελθόν. Ο δημόσιος χώρος, αποτελεί επίσης πεδίο εξερεύνησης και αναπόλησης, που επιδρά στο άτομο μέσω της συλλογικής μνήμης και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στην "Αρχέγονη Μνήμη", τέλος, ο εαυτός ωθείται προς τη φύση μέσω μιας προϋπάρχουσας γνώσης, που την αναγνωρίζει ως τόπο καταγωγής και κατάληξης της ύπαρξής του» τονίζει η επιμελήτρια υπογραμμίζοντας:

ec7040a785d06944aytoportreta copy

Ο καλλιτέχνης πιστεύω ότι αναπτύσσει μια πολύ ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στον εαυτό του και την κάμερα. Αυτή την σχέση μας επιτρέπει να παρακολουθήσουμε ως θεατές. Ο επιμελητής από την άλλη πλευρά μελετώντας το αυτοπορτρέτο ανακαλύπτει με πόσο ευφάνταστους τρόπους μπορεί ένας φωτογράφος να παρουσιάσει τον εαυτό του.

Πηγή: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Τα έργα της έκθεσης έρχονται σε διάλογο με την εποχή του μαζικού φαινομένου της selfie, της φωτογραφικής αυτοαναπαράστασης που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα. Στο πλαίσιο αυτού του διαλόγου, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διενήργησε διαγωνισμό selfie μέσω της επίσημης σελίδας του στο Facebook, όπου οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να συμμετέχουν ανεβάζοντας τη δική τους selfie στην ειδική εφαρμογή, καλώντας στη συνέχεια τους διαδικτυακούς τους φίλους να ψηφίσουν. Μετά από τρεις εβδομάδες, περίπου 700 συμμετοχές και περισσότερους από 8.000 χρήστες που ψήφισαν, αναδείχθηκαν οι 100 selfie με τα περισσότερα like, οι οποίες θα παρουσιαστούν στην είσοδο του ΜΦΘ.

3ac42257ab2eac5caytoportreta

Πηγή: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Παράλληλα, το ΜΦΘ δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της έκθεσης selfimages να αυτοφωτογραφίζονται στον εκθεσιακό χώρο και να βλέπουν απευθείας τη selfie τους σε μία ειδική οθόνη προβολής που θα βρίσκεται τοποθετημένη στην υποδοχή του Μουσείου, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο μία διαδραστική σχέση με ένα ή περισσότερα έργα της έκθεσης.

Η έκθεση που εγκαινιάζεται την επόμενη Τρίτη 27 Φεβρουαρίου στις 1930, θα είναι ανοιχτή καθημερινά στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α', 1ος όροφος, Λιμάνι) ως και τις 13 του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.

Οι φωτογράφοι που παίρνουν μέρος στην έκθεση selfimages είναι οι: Anton / Δημοσθένης Αγραφιώτης / Περικλής Αλκίδης / Γιώργος Αναστασάκης / Κωστής Αντωνιάδης / Πάνος Βαρδόπουλος / Αναστασία Βλαχάκη / Θωμάς Γερασόπουλος / Άρις Γεωργίου / Γιώργος Δεπόλλας / Αγγελική Δουβέρη / Νικολέττα Ζήση / Μιχάλης Καλαϊτζάκης / Λίζη Καλλιγά / Χριστίνα Κάλμπαρη / Τάνια Καμίδου / Νατάσσα Καντεμίρη / Πάνος Κοκκινιάς / Γιάννης Κουκουράκης / Λεωνίδας Κουργιαντάκης / Νίκος Κωνσταντινίδης / Βασίλειος Κωνσταντίνου / Ελένη Μαλιγκούρα / Γεωργία Ματσαμάκη / Στέλλα Μουζή / Αχιλλέας Νάσιος / Στέφανος Πάσχος / Αλεξία Πρασσά / Μανώλης Σκούφιας / Κατερίνα Τσακίρη / Δημήτρης Τσουμπλέκας / Αθηνά Χρόνη / Κωνσταντίνος Φούκης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ