Υπάρχουν χιλιάδες μουσεία ανά τον κόσμο, τα οποία διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους τόσο στο θέμα των εκθεμάτων όσο και στον τρόπο παρουσίασής τους. Το πρώτο αυστηρά ψηφιακό όμως μουσείο στον πλανήτη ανοίγει μόλις αυτό το μήνα στην Ιαπωνία των πολλών digital μικρών θεών.

Διαβάστε επίσης

Παρότι υπάρχει τεράστια γκάμα στα μουσεία αυτά, όλα τους ακολουθούν ένα βασικό μοντέλο: παρουσιάζουν (συνήθως) άψυχα εκθέματα σε όμορφες προθήκες. 

Ένα νέο μουσείο στην Ιαπωνία υπόσχεται να επαναπροσδιορίσει την έννοια εκθέτοντας και επενδύοντας σε αποκλειστικά ψηφιακά εκθέματα.

Το μουσείο αυτό αποτελεί έμπνευση μίας πειραματικής ομάδας καλλιτεχνών, γνωστοί ως teamLab, οι οποίοι αυτοαποκαλούνται "υπερ-τεχνολογιστές".

Οι teamLab, σε συνεργασία με την κτηματομεσιτική εταιρεία Mori Building, πρόκειται να δημιουργήσουν ένα μουσείο 10.000 τετραγωνικών μέτρων το οποίο θα περιλαμβάνει αποκλειστικά ψηφιακά εκθέματα.

Τα διαδραστικά, ψηφιακά εκθέματα θα καλύπτουν και θα κινούνται σε όλες τις επιφάνειες του μουσείου, συμπεριλαμβανομένων των τοίχων και των πατωμάτων.

"Κάθε μέρα θα αποτελεί μια ξεχωριστή εμπειρία" δήλωσε σε τηλεφωνική συνέντευξη στο CNNi ο Takashi Kudo, διευθυντής επικοινωνιών της teamLab. "Υπάρχουν διαφορετικά μόνιτορ και προτζέκτορες (και) οι άνθρωποι μπορούν να αποτελέσουν μέρος του έργου".

"Δεν έχει σύνορα και ξεπερνά τα όρια" πρόσθεσε. "Όταν δημιουργείς κάτι, υπάρχουν ήδη όρια. Αν το φτιάξεις πάνω σε έναν καμβά, έχει σύνορα. Αν φτιάξεις ένα γλυπτό, δεν μπορείς να το αλλάξεις. Αλλά για την ψηφιακή (τέχνη) μπορείς να την αλλάζεις πάντα γιατί ο ψηφιακός κόσμος δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Θέλουμε να κάνουμε τους ανθρώπους να εισέλθουν πραγματικά στα έργα μας".

Παρότι το μουσείο αυτό είναι πραγματικά πρωτοποριακό, η teamLab πειραματίζεται με τέτοιου είδους τέχνη εδώ και 15 χρόνια.

Το μουσείο, το οποίο θα ανοίξει για το κοινό την επόμενη εβδομάδα, θα αναπτύξει και  εξελίξει κάποια από τα έργα που η ομάδα έχει εκθέσει στο παρελθόν στο Λονδίνο, το Σίδνεϊ και την Κωνσταντινούπολη.

Μια όαση από ψηφία

Το πιο πρόσφατο έκθεμα της teamLab ονομάζεται "Walk, Walk, Walk: Search, Deviate, Reunite".

Παρουσιάστηκε στην Εθνική Γκαλερί της Σιγκαπούρης τον Ιούνιο και ήταν μια metaόαση γεμάτη άνθη κερασιάς και δάση από μπαμπού.

Οι επισκέπτες μπορούσαν να περπατήσουν πάνω σε ένα μονοπάτι, στο οποίο μπορούσαν να συναντήσουν ψηφιακούς πεζούς οι οποίοι άλλαζαν κατεύθυνση και αντιδρούσαν στις κινήσεις των επισκεπτών.

Η ομάδα αποτελείται από καλλιτέχνες που προέρχονται από διαφορετικούς τομείς της τέχνης και πειραματίζεται τόσο σε κλειστούς όσο και σε ανοιχτούς, εξωτερικούς χώρους.

Το έργο "A Forest Where Gods Liv" δημιουργήθηκε σε έναν κήπο της περιόδου Edo και, χρησιμοποιώντας φώτα, προβολές, και ήχους, οι καλλιτέχνες έδωσαν μια νέα πνοή ζωής στο δάσος.

Από την έκθεση δεν έλειπε ένας ψηφιακός καταρράκτης καθώς και χιλιάδες θάμνοι οι οποίοι φωτίζονταν όταν οι επισκέπτες περνούσαν από δίπλα.

Η teamLab κάνει συχνά τέτοιου είδους εκθέσεις, οι οποίες έχουν ως βασικό στόχο το να προβάλλουν και να εξερευνήσουν την σχέση μεταξύ ανθρώπου και φύσης.

Mέσα από τις ρίζες της Ιαπωνίας

Η παραδοσιακή ιαπωνική τέχνη συχνά απεικονίζει σκηνές εμπνευσμένες από την φύση, είτε πρόκειται για πίνακες με φυσικά τοπία είτε για την παραδοσιακή τέχνη διάταξης λουλουδιών, γνωστής και ως ikebana.

Όπως και οι παραδοσιακές αυτές μορφές τέχνης, έτσι και τα νέα εκθέματα που θέλουν να συμπεριλάβουν στο μουσείο οι καλλιτέχνες της teamLab θα προωθήσουν την παραδοσιακή αυτή θεματολογία μέσα από νέα καλλιτεχνικά μέσα.

Ο Kudo, εξηγεί ότι η αναζήτηση  των ορίων μεταξύ ανθρώπου και φύσης δεν είναι εύκολο να διασαφηνισθεί καθώς "στην Ιαπωνία, φύση και άνθρωποι (συνυπάρχουν ως) ένα μέρος της φύσης". 

Παρότι όμως τα έργα της teamLab έχουν πολλά παραδοσιακά στοιχεία, δεν παύουν να είναι ένας επαναστατικός τρόπος προσέγγισης της τέχνης.

Ιδιαίτερα στον χώρο της ψηφιακής τέχνης, η νέα αυτή προσέγγιση πιθανώς εκθέτει τόσο τους κινδύνους όσο και τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής τεχνολογίας.

Από την μία, η ψηφιακή τέχνη μπορεί να "πακεταριστεί" και να πωληθεί πολύ πιο εύκολα- από την άλλη μπορεί με την ίδια ευκολία να αντιγραφεί από άλλους, χωρίς καμία χρέωση.

Η πίστη στο νέο

Οι δυσκολίες αυτές έχουν προκύψει και στο παρελθόν σε παρόμοιες εκθέσεις της teamLab. Όπως εξήγησε σε συνέντευξή του ο Peter Boris, αντιπρόεδρος της Γκαλερί Pace, όπου έχουν φιλοξενηθεί τέσσερις εκθέσεις της, στις εκθέσεις αυτές, "δεν πουλάμε αντικείμενα, αλλά εμπειρία".

Εξήγησε επίσης την δυσκολία του να πουλήσει κανείς τα έργα αυτά ή να χρεώσει εισιτήρια, καθώς η κοστολόγηση μιας εμπειρίας είναι αρκετά διαφορετική από αυτήν ενός αντικειμένου. 

"Το μοντέλο που χρησιμοποιούμε" εξήγησε "μοιάζει περισσότερο με αυτό που χρησιμοποιείται στο χώρο της ψυχαγωγίας, των ταινιών, του θέατρου, της μουσικής. Εδώ το έχουμε χρησιμοποιήσει πουλώντας εισιτήρια".

Παρόλα αυτά, η ομάδα του teamLab δεν θεωρεί ότι τα χαρακτηριστικά αυτά της ιδιότυπης έκθεσης την κάνουν να διαφέρει σημαντικά από άλλες καλλιτεχνικές απόπειρες. 

"Δεν ξέρουμε αν αυτό που φτιάχνουμε είναι τέχνη ή όχι" δήλωσε ο Kudo. "Ίσως αυτό αποφασιστεί σε 100 χρόνια από τώρα. Σίγουρα όμως θέλουμε να δημιουργήσουμε κάτι στο οποίο οι άνθρωποι θα πιστέψουν πραγματικά". 

'Ultra-technologists' to open digital-only museum in Tokyo by Stephy Chung, CNNi


Διαβάστε επίσης

Μυτιλήνη: Αθώος ο διευθυντής μουσείου μετά από τον θάνατο τουρίστριας που έβγαζε selfie

Ένας μικρός οδηγός για όλα τα έργα του Gian Lorenzo Bernini

Παραμένει μουσείο η Αγία Σοφία

FBI: αναζητεί 7.000 ταραντούλες, σαύρες & έντομα αξίας $40.000 που εκλάπησαν από μουσείο