Εγκαινιάστηκε με κάθε επισημότητα η εμβληματική έκθεση "Ζογγολόπουλος-Χουλιαράς: Μεσσάνα" στην αρχαία Μεσσήνη γεφυρώνοντας το παρελθόν με το σήμερα σε έναν χώρο που προκαλεί δέος.

Διαβάστε επίσης

Σε αυτή ο επισκέπτης γίνεται μάρτυρας μιας "τολμηρής συνύπαρξης" έργων τέχνης μοντέρνας γλυπτικής με το μνημειακό σύνολο της αρχαίας Μεσσήνης σε ένα δωρικό ταξίδι μέσα στο χωροχρόνο έως το τέλος Σεπτεμβρίου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, επαναπροσδιορίζοντας το τοπίο, τη δομή, τον ρόλο και τη σημασία κάθε επιμέρους μνηνείου (Κρήνη Αρσινόης, αρχαία Αγορά, Ασκληπιείο, Στάδιο, Παλαίστρα κ.ά.).

Η προαναγγελθείσα έκθεση "Ζογγολόπουλος-Χουλιαράς: Μεσσάνα" στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, με τα 22 γλυπτά από μέταλλο του Γιώργου Ζογγολόπουλου και του Γιώργου Χουλιαρά, (από 11 έργα για κάθε γλύπτη) εγκαινιάστηκε το Σάββατο 14/7παρόντος του υφυπουργού Πολιτισμού Κώστα Στρατή ο οποίος υπογράμμισε ότι η έκθεση πραγματώνει το όραμα για την "κοινωνικοποίηση" της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και για τη "σύνδεσή της με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, μια σύνδεση αμοιβαία επωφελή" όπως την χαρακτήρισε και την οποία στηρίζει απόλυτα το υπουργείο Πολιτισμού.

Όσο για το ανασκαφικό έργο της αρχαίας πόλης που με πάθος και γνώση έχει αναδείξει ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης ο Στρατής είπε: "Έχοντας να επισκεφτώ την αρχαία Μεσσήνη σχεδόν 20 χρόνια, δηλώνω εντυπωσιασμένος από το έργο που έχει συντελεστεί. Ευχαριστούμε λοιπόν την Εταιρία Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών, τον καθηγητή Πέτρο Θέμελη και όσους έχουν εργαστεί μαζί του εδώ. Ας θυμηθούμε και τον Αναστάσιο Ορλάνδο που πρώτος έβαλε το λιθαράκι και του παρέδωσε τη σκυτάλη".

Τα είκοσι δύο μεγάλης κλίμακας έργα εξωτερικού χώρου, ανθεκτικά ως προς το υλικό τους (μέταλλο) και "δωρικά" ως προς τη σύλληψη και την εκτέλεσή τους, με αναφορές μυθολογικές και ιστορικές -συμβατές με τον χώρο- αλλά και συμβολισμό διαχρονικό ως προς τις παναθρώπινες αναζητήσεις, επιλέγησαν από τον 'Αγγελο Μωρέτη, αρχιτέκτονα και διευθυντή του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου, τον ομότιμο καθηγητή της ΑΣΚΤ Γιώργο Χουλιαρά και την επιμελήτρια της έκθεσης Ίριδα Κρητικού.

Επελέγησαν προκειμένου να τοποθετηθούν στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, να τον αφουγκραστούν ιστορικά και αισθητικά και να συνομιλήσουν μαζί του, επαναπροσδιορίζοντας το τοπίο, τη δομή και τους άξονες των αρχαίων κτισμάτων αλλά και την ίδια την ιδέα, τον συμβολισμό και τη σημασία του δημοσίου χώρου έτσι όπως εκείνος γινόταν αντιληπτός και είχε αποδοθεί πολλούς αιώνες νωρίτερα στους πολίτες και τους επισκέπτες της Αρχαίας Μεσσήνης, τους δημόσιους χώρους της οποίας λάμπρυναν ιστορικά με την παρουσία τους σημαντικά και πολυπληθή αρχαία γλυπτά: "το ιερό του Ασκληπιού με τις μεγαλειώδεις συνθέσεις του φημισμένου Μεσσήνιου γλύπτη Δαμοφώντα, λειτουργούσε ως ένα ανοιχτό μουσείο, αλλά και όλα τα δημόσια οικοδομήματα, οι στοές, το θέατρα, το στάδια, η αγορά, ακόμη και τα λουτρά στέγαζαν πίνακες ζωγραφικής και εκατοντάδες αγάλματα, μαρμάρινα και ορειχάλκινα".

Όπως εξάλλου σημειώνει ο Πέτρος Θέμελης "η αρχαία Μεσσήνη, πέρα από τις ποικίλες μορφές, υποστάσεις και λειτουργίες της, αποτελεί μια τρισδιάστατη δημιουργία που συνομιλεί με το φυσικό περιβάλλον και το παγκόσμιο κοινό που την επισκέπτεται, συγκροτείται σταδιακά από τα διάσπαρτα μέλη της, ζει μια δεύτερη ζωή στο παρόν που προοιωνίζεται αιώνια... Τα μνημεία της Αρχαίας Μεσσήνης εμφανίζονται με νέα, εξελισσόμενη διαρκώς μορφή, στεγάζουν και πλαισιώνονται από δημιουργίες, δρώμενα και τέχνεργα υψηλής αισθητικής, αναλαμβάνοντας σημαντικό παιδευτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό ρόλο και αντιστοιχίζοντας νοητά τη δουλειά του εικαστικού καλλιτέχνη με τη δουλειά του αρχαιολόγου, που είναι η μελέτη της διαδικασίας με την οποία οι κοινωνίες των ανθρώπων, δια μέσου των αιώνων, συνέλαβαν τον υλικό κόσμο και βίωσαν μεταμορφώσεις στην εξέλιξή τους ως σήμερα, προτείνουν ένα αισιόδοξο νέο βήμα στην υπόσταση, την περιήγηση και την οργανική κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου".

Διάρκεια έκθεσης έως 30/9/2018


Διαβάστε επίσης

Εθνική Βιβλιοθήκη: φέρνει τον Λόγο στο ΚΠΙΣΝ με τον λυρισμό ενός ποιητή

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: ο αλλόκοτος θηλασμός του Ρούμπενς σε 15 εκδοχές για βραβείο

ΔΝΤ: Μείωση 26% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ των Ελλήνων στα χρόνια της κρίσης

Ο Θοδωρής Αμπαζής για την Ήρα του, ένα δώρο ζωής σε παγκόσμια πρώτη στη Δήλο