ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μπιενάλε Αθήνας: επέλαση εκατό αντιστασιακών της τέχνης μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου

Μπιενάλε Αθήνας: επέλαση εκατό αντιστασιακών της τέχνης μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου

Τι σημαίνει εναντίωση σήμερα; τι σημαίνει να είσαι ΑΝΤΙ; Τι ταυτότητες διαμορφώνει; Είναι έννοιες στις οποίες θα επιχειρήσει να εμβαθύνει η 6η Μπιενάλε της Αθήνας από τις 26 Οκτωβρίου, υπό τον τίτλο ANTI, εστιάζοντας σε φαινόμενα κανονικοποίησης της αντίθεσης και της μη-συμμόρφωσης, από την πολιτική μέχρι τη διαδικτυακή κουλτούρα, από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι το Netflix, από τον Σλάβοϊ Ζίζεκ μέχρι τη Ριάνα.

Έργα από 100 καλλιτεχνικά σχήματα (από τα οποία 23 ελληνικά) και καινούργιες παραγωγές, φιλοξενούνται σε χώρους εγκαταλειμένους και ανενεργούς στο κέντρο της πόλης που ταυτίστηκε την τελευταία δεακετία με την κρίση και την κοινωνική αναταραχή.

«Να επαναδιατυπώσει τους χώρους της καθημερινής μας ζωής, εντός και εκτός της ψηφιακής μας εποχής, γιατί η εναντίωση γίνεται συστατικό στοιχείο του εαυτού μας» λένε οι τρεις επιμελητές της για το λαβύρινθο λαβύρινθο ιδεών και σκέψεων που από σήμερα μας καλεί να παραδοθούμε χωρίς αντιστάσεις σε ένα πλούσιο εικαστικό σύμπαν που απλώνεται ως ιστός πλέον στην πόλη. Σε τέσσερα εμβληματικά κτίρια της Σταδίου ανοίγει αύριο στο κοινό η, αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh, σε μια διοργάνωση "ΑΝΤΙ", όπως είναι και ο τίτλος της έκτης έκδοσης της.

Στο άλλοτε λαμπρό ξενοδοχείο ΕΣΠΕΡΙΑ ΠΑΛΑΣ(Σταδίου 22), στο ιστορικό κτίριο ΤΤΤ- πρώην ΟΤΕ της Σταδίου 15, στη Μπενάκειο Βιβλιοθήκη της Βουλής (δίπλα από την Παλαιά Βουλή) και στο κτίριο του πρώην ΤΣΜΕΔΕ( Κολοκοτρώνη 4).

Με έμφαση στην ψηφιακή τεχνολογία και με το ερώτημα να αντιστέκεται κανείς ή να μην αντιστέκεται στον προβολέα η 6η Μπιενάλε θέλει να αναστοχαστεί την άφιξη της νέας εποχής μετά από μια δεκαετία κοινωνικής και οικονομικής κρίσης.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Δεκεμβρίου, με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 καλλιτεχνών. Μετά το Μπάγκειον, το Χρηματιστήριο, τη Διπλάρειο Σχολή, η Μπιενάλε της Αθήνας θα αξιοποιήσει ακόμα έναν κεντρικό κτίριο -ορόσημο, το πρώην κτίριο του ΟΤΕ στην οδό Σταδίου (πλατεία Παλαιάς Βουλής).

ΑΝΤΙ παντού

bie42

«Το ΑΝΤΙ είναι παντού. Ένας πυλώνας του είναι η επιστροφή της αντιδραστικής σκέψης, της αντίδρασης στο προσκήνιο της πολιτικής ζωής. Φιγούρες όπως ο Στιβ Μπάνον, ο Αλεξάντερ Ντούγκιν, αλλά και διαδικτυακοί και κινηματικοί πυλώνες τις εναλλακτικής ακροδεξιάς βρίσκονται πιο κοντά από ποτέ σε θέσεις εξουσίας, ασκούν ιδεολογική ηγεμονία. Απέναντι στις τάσεις αυτές δεν έχουμε να αντιπροτείνουμε τον ορθό λόγο, τον διαφωτισμό, την αλήθεια. Μπορούμε μόνο να επισκεφτούμε τις διαφορετικές μορφές του ΑΝΤΙ, να τις μεγεθύνουμε, να τις πολλαπλασιάσουμε, δημιουργώντας ένα καθαρτήριο χωρίς κάθαρση. Αυτό θα είναι η έκθεση» έλεγε στη συνέντευξη Τύπου στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου ο Κωστής Σταφυλάκης για την έκτη Μπιενάλε.

Για την επιμελήτρια Στέφανι Χέσλερ (Stefanie Hessler ) σκοπός της Μπιενάλε είναι «να δημιουργήσουμε ένα screenshot, ένα παρατηρητήριο αυτής της συγκεκριμένης χρονικής στιγμής της Αθήνας. Σ' αυτή την έκθεση οι ίδιοι οι καλλιτέχνες δημιουργούν ένα αρκετά πυκνό χώρο χρησιμοποιώντας διάφορους «μηχανισμούς» οι οποίοι μπορούν να έχουν τη μορφή μιας εκκλησίας, ενός spa, ενός γυμναστηρίου, ενός γραφείου εταιρείας... Είναι οι «χώροι» που επηρεάζουν τη σύγχρονη ζωή».

Η κρίση άλλαξε άλλωστε τη φύση της Μπιενάλε σύμφωνα με τον εικαστικό και επιμελητή της, Poka-Yio. Έσπασε τη «φούσκα των ανθρώπων του πολιτισμού» με στοχό να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο κοινό, και κυριώς να προκαλέσει και να προσκαλέσει τους νέους να παρακολουθούν τις εξελίξεις στη σύγχρονη τέχνη.

Στον πρώτο όροφο του ξενοδοχείου ΕΣΠΕΡΙΑ, όπου νωρίτερα σήμερα παραχωρήθηκε συνέντευξη Τύπου, δεσπόζει ένα τεράστιο ρινγκ του μποξ, που δίνει και τον τόνο στο «Αντι-» της διοργάνωσης.

Ο καλιτέχνης Iepe Rubingh, το κατασκεύασε προκειμένου να φιλοξενήσει αγώνες «Chessboxing», ένα υβριδικό άθλημα, που συνδυάζει σκάκι και μποξ, το οποίο ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τα κόμικς του Enki Bilal.

To ΕΣΠΕΡΙΑ όπως και το κτίριο του πρώην ΤΣΜΕΔΕ- παραχωρήθηκαν από το υπουργείο Εργασίας για τις εκθεσειακές ανάγκες της έκθεσης.

mpienalezak

«Η Μπιενάλε εστιάζει στην καρδιά της τραυματισμένης πόλης και στο κτιριακό της δυναμικό το οποίο αξιοποιούμε με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης» χαιρέτησε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, νωρίτερα σήμερα στη συνέντευξη Τύπου .

«Στους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου Εργασίας» όπως επισήμανε «ανήκουν 70 κενά ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας τα οποία ενεργοποιούμε κι έχουμε απλοποιήσει το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να μπορούν να φιλοξενούν βραχυχρόνια καλλιτεχνικά εγχειρήματα. Είναι μια πρωτοβουλία που ξεκινήσαμε πριν από ενάμιση χρόνο, και επεκτείνουμε το πρόγραμμα σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Ελευσίνα, όπου συμβάλλουμε στην υπόθεση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021».

bie13

Στη γεμάτη από Έλληνες και κυρίως ξένους δημοσιογράφους (συνολικά έχουν διαπιστευτεί να παρακολουθήσουν την Μπιενάλε 700 δημοσιογράφοι, επιμελητές και επαγγελματίες της τέχνης) το παρών έδωσε επίσης η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, μαζί με την αντιπεριφερειάρχη σε θέματα πολιτισμού, Εύη Αποστολάκη.

Η περιφέρεια Αττικής στηρίζει την 6η Μπιενάλε της Αθήνας αλλά και την επόμενη έκδοσή της με το ποσό του 1 εκ. ευρώ. «Χαίρομαι για το θέμα που πραγματεύεται η φετινή Μπιενάλε επειδή πιστεύω ότι το ΑΝΤΙ περικλείει και την αντίθεση και την αντίδραση που χρειαζόμαστε, περιέχει τον διάλογο για να μεταστραφεί το πνιγηρό περιβάλλον και να ενδυναμώσει η κοινωνική συνοχή» είπε η Δούρου.

Στο πνεύμα εξωστρέφειας στο οποίο κινείται η Βιβλιοθήκη της Βουλής, αλλά και στην ιστορία του κτιρίου της οδού Ανθίμου Γαζή 2, όπου έχουν αρχίσει οι εργασίες ανακαίνισης και όπου στεγάζονταν η Μπενάκειος Βιβλιοθήκη, αναφέρθηκε η Έλλη Δρούλια, διευθύντρια της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων.

Στην διοργάνωση συμμετέχει επίσης το Ίδρυμα Ωνάση.

«Προσδοκούμε οι Μπιενάλε, όπως και τα φεστιβάλ στον κινηματογράφο, να αποτελέσουν κόμβους μιας νέας ανεξάρτητης πολιτικής για τον πολιτισμό, μακριά από πατερναλισμούς και αποκλεισμούς. Προσδοκούμε από την τέχνη να μας κάνει να δούμε τα πράγματα, και τον εαυτό μας ανάμεσά τους, διαφορετικά, εκτός πλαισίου, από οπτικές γωνίες που δεν είχαμε σκεφτεί πριν. Και να μας καλεί να δούμε την ίδια την τέχνη και τις σχέσεις μας μαζί της με τον τρόπο αυτό» αναφέρει σε σημείωμα της η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά καλωσορίζει την 6η Μπιενάλε της Αθήνας.

«Προσδοκούμε να μας δείξει η Μπιενάλε της Αθήνας τη σχέση της με την πόλη. Έχει αναπτύξει οργανικούς δεσμούς μαζί της, ανήκει στα δρώμενά της, ή απλώς φιλοξενείται σ' ένα χώρο της, όπως θα φιλοξενούνταν σε έναν οποιοδήποτε χώρο; Προσδοκούμε τέλος η Μπιενάλε να ανανεώσει το πολιτισμικό κεφάλαιο της χώρας, να στοχαστεί στο χτες και στο σήμερα, να μην είναι μια κλειστή ετεροτοπία, αλλά να ξαναφέρει την ουτοπία ως ανοιχτή δυνατότητα».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ