ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Βυζαντινισμοί στα Μπολσόι

Βυζαντινισμοί στα Μπολσόι
HBO

Το έγκλημα και τα πάθη στα παρασκήνια των εμβληματικών μπαλέτων φέρνει στο φως το ντοκιμαντέρ του ΗΒΟ “Bolshoi Babylon” που προβλήθηκε στις ΗΠΑ εχθές .

Στο επίκεντρο της ταινίας ο Ρώσος καλλιτεχνικός διευθυντής μπαλέτων, Σεργκέι Φιλίν, ο άντρας που τη νύχτα της 17ης Ιανουαρίου 2013 δέχθηκε επίθεση από μασκοφόρο δράστη με οξύ, ένα συμβάν που τον άφησε τυφλό από το ένα μάτι. Αυτουργός όπως αποκαλύφθηκε ο σολίστ των Μπολσόι Πάβελ Ντμιτριτσένκο που συνελήφθη και καταδικάστηκε σε έξι χρόνια φυλάκισης. Είχε προσχεδιάσει την επίθεση με άλλο συνάδελφο του αν και το σχέδιο τους να καθαιρέσουν τον Φίλιν δεν πέτυχε. Το θύμα παρέμεινε καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι τον Ιούλιο του 2015, όταν και έληξε η σύμβασή του.

Η δυσάρεστη, άσχημη πλευρά του μπαλέτου έρχεται στο φως μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που είναι ο Μαύρος Κύκνος μιας καθόλου fiction πραγματικότητας. Ο σωματικός πόνος, οι χαμηλοί μικροί, οι ημερομηνίες λήξεις, τα πάθη και τα μίση είναι η θεματική του "Bolshoi Babylon" που σύμφωνα με δημοσιεύματα της Αμερικής δεν αναδεικνύει τον Φιλίν ως μάρτυρα. Αντίθετα, φλερτάρει με την αντικειμενικότητα αφού σύμφωνα με πολλούς χορευτές που μιλάνε μπροστά και πίσω από την κάμερα του Μαρκ Φραντσέτι ο Φιλίν ήταν ένας άντρας σκληρός, ένας άντρας που βρισκόταν συνεχώς σε αντιμαχία με τον γενικό διευθυντή των Μπολσόι Βλαντιμίρ Ούριν. Μόνο ένας από τους δύο θα μπορούσε να κάνει κουμάντο σε αυτή τη λίμνη των κύκνων.

“Δεν κάναμε την ταινία για να δικαιώσουμε κάποιον” λέει ο δημιουργός που πάλευε για μήνες για να πείσει τον Φιλίν να θυμηθεί ξανά τη μέρα που σημάδεψε το πρόσωπο και τη φήμη του. “Ήταν όμως η πιο αποκαλυπτική και ανοιχτή συνέντευξη που είχε δώσει ποτέ” πρόσθεσε.

Για τον Φιλίν τα Μπολσόι ήταν ένα “ναρκοπέδιο”, ένας χώρος που δεν εκτίμησε εύκολα τη δουλειά του ως καλλιτεχνικό διευθυντή. Για τους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ δεν είναι μια προσπάθεια σπίλωσης μιας αιθέριας τέχνης. Το “Bolshoi Babylon” θέλει να αναδείξει τη μοναδικότητα του ιστορικότερου θεάτρου της Μόσχας και των ζωών που ισορροπούν ή κατακρημνίζονται επάνω στη σκηνή του. Μετά το πέρας της προβολής ακόμη θα αναρωτιόμαστε εάν οι αστικοί μύθοι που μιλάνε για εκείνον που πέταξε μια ψόφια γάτα στη σκηνή την ώρα της παράστασης ή για το θρυμματισμένο γυαλί μέσα στις πουέντ είναι αλήθειες ή ψέμα.

Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες τη νέα χρονιά.

Διαβάστε και αυτά

«Lifting» στα Μπολσόι μετά την επίθεση με οξύ

Φωτογραφίζοντας την ποίηση του χορού

ΔΗΜΟΦΙΛΗ