Πριν από τέσσερις δεκαετίες, μια ακτινογραφία αποκάλυψε έναν γυμνό ερωτιδέα στο πάνω μέρος ενός εκ των διασημότερων έργων του Γιοχάνες Βερμέερ. Τότε, οι ερευνητές αποφάσισαν να μην πειράξουν τη στρώση μπογιάς που τον κάλυπτε, θεωρώντας ότι αποτελούσε παρέμβαση του ίδιου του καλλιτέχνη.

Όπως όμως συνειδητοποίησαν πρόσφατα οι έκπληκτοι συντηρητές της Πινακοθήκης των Παλαιών Δασκάλων της Δρέσδης, ο πίνακας μέσα στον πίνακα είχε παραμείνει ορατός για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, πριν τον εξαφανίσει ένα άγνωστο χέρι, μετά το θάνατο του δημιουργού του.

Πλέον, το «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοικτό παράθυρο» εκτίθεται κατά το ήμισυ αποκατεστημένο στην αρχική του μορφή, με το πρόσωπο και τον άνω κορμό του ερωτιδέα να διακρίνονται στο βάθος. Έτσι, οι συχνοί επισκέπτες της γκαλερί θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την «καινούργια» ελαιογραφία, η οποία αποτελεί ένα από τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της συλλογής. Μετά τις 16 Ιουνίου το έργο θα επιστρέψει στα εργαστήρια συντήρησης προκειμένου να ολοκληρωθεί η αφαίρεση της νεότερης στρώσης μπογιάς και ο θεός του έρωτα να αποκαλυφθεί σε όλο του το μεγαλείο.

AP 19127400583427

AP Photo/Jens Meyer

Ο Βερμέερ συνήθιζε να μνημονεύει άλλα έργα τέχνης μέσα στους πίνακές του, χρησιμοποιώντας τα για να προσφέρει συμπληρωματικές πληροφορίες και σχόλια στον θεατή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο ερωτιδέας είναι η μόνη ένδειξη «που υποδηλώνει μια ερωτική ιστορία», δήλωσε η συντηρήτρια Uta Neidhardt μιλώντας στην εφημερίδα The Art Newspaper. «Πάνω από το αυθεντικό βερνίκι του ερωτιδέα υπήρχε μια στρώση σκόνης, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο πίνακας είχε παραμείνει στην αρχική του μορφή για δεκαετίες».

Φιλοτεχνημένο γύρω στο 1657, το «Κορίτσι» ανήκει στις συλλογές της πόλης της Δρέσδης από το 1742 και αποτελεί ένα από τα μόλις 35 έργα στον κόσμο που αποδίδονται με βεβαιότητα στον Ολλανδό ζωγράφο. Καθώς ο πίνακας με τον ερωτιδέα έχει απαθανατιστεί σε ένα ακόμη έργο του, οι μελετητές πιθανολογούν ότι αποτελούσε έργο από την προσωπική του συλλογή. 

Διαβάστε επίσης