Το έργο «Salvator Mundi» -Σωτήρας του κόσμου-, το οποίο αποδίδεται στον Λεονάρντο ντα Βίντσι και είναι ο πιο ακριβός πίνακας όλων των εποχών, ενώ το 2017 πωλήθηκε σε δημοπρασία στην τιμή - ρεκόρ των 450 εκατομμυρίων δολαρίων, δεν θα συμπεριληφθεί τελικά στη μεγάλη αφιερωματική έκθεση για τα 500 χρόνια από το θάνατο του καλλιτέχνη, στο Λούβρο το ερχόμενο φθινόπωρο.

Η διαμάχη μεταξύ ιστορικών Τέχνης και κυρίως εμπειρογνωμόνων μαίνεται, με κάποιους να αποδίδουν το έργο στον Ντα Βίντσι και άλλους να δηλώνουν βέβαιοι ότι δεν πρόκειται για έργο του κορυφαίου της Αναγέννησης. Οι επιμελητές του Λούβρου, όμως, εκτιμούν ότι δεν μπορούν να αποδώσουν το έργο αποκλειστικά και μόνο στον Ντα Βίντσι

Ο Μάρτιν Κεμπ, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στην Οξφόρδη και ένας εκ των κορυφαίων ειδικών στο έργο του Ντα Βίντσι, ο οποίος επιμένει ότι πρόκειται για «χαμένο έργο του Δασκάλου». .Άλλοι ειδικοί, παραμένουν επιφυλακτικοί και ορισμένοι απορρίπτουν κατηγορηματικά την πιθανότητα ότι πρόκειται για έργο του Ντα Βίντσι. 

Ο πίνακας, που απεικονίζει τον Ιησού με το δεξί χέρι σε σχήμα ευλογίας και το αριστερό να κρατά μία σφαίρα, είχε πωληθεί το 1958 έναντι 50 λιρών σε δημοπρασία στο Λονδίνο, καθώς αποδιδόταν σε ζωγράφο της σχολής Ντα Βίντσι και όχι στον ίδιο τον μεγαλοφυή καλλιτέχνη. Το 2005 τον αγόρασαν δύο Αμερικανοί έμποροι έργων τέχνης. Ο πίνακας ήταν σε κακή κατάσταση, αλλά μετά από εργασίες αποκατάστασης, οι ειδικοί θεώρησαν ότι πρόκειται για χαμένο πίνακα του Ντα Βίντσι, γι αυτό και το έργο παρουσιάστηκε σε έκθεση στη National Gallery το 2011. 

Το 2013 τον αγόρασε ο «βασιλιάς» των εμπόρων έργων τέχνης Ιβ Μπουβιέ για 80 εκατομμύρια και το ίδιος έτος, τον πούλησε προς 127,5 εκατομμύρια δολάρια στο Ρώσο δισεκατομμυριούχο Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, ο οποίος τελικά τον έβγαλε στο σφυρί μέσω του οίκου Christie’s το 2017 και όπως τελικά, έγινε γνωστό, ο νέος ιδιοκτήτης είναι ο πρίγκιπας διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, ο οποίος πλήρωσε το ποσό ρεκόρ των 450 εκατομμυρίων δολαρίων για να τον αποκτήσει. 

AP 17320036460610

AP Photo/Julie Jacobson

Ο πρίγκιπας συμφώνησε ότι ο πίνακας θα παρουσιαζόταν στο κοινό σε μεγάλη έκθεση που θα διοργάνωνε το Λούβρο του Άμπου Ντάμπι τον περασμένο Σεπτέμβριο -το οποίο συνεργάζεται με το Λούβρο στο Παρίσι- ωστόσο, η προγραμματισμένη παρουσίαση ακυρώθηκε χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις. Από τότε «ο χαμένος Λεονάρντο» είναι άφαντος, ενώ κατά τις εκτιμήσεις του ιστορικού Τέχνης, Μπεν Λούις, συγγραφέα του βιβλίου «The Last Leonardo», το έργο βρίσκεται σε αποθήκη υψηλής ασφαλείας στην Ελβετία

Επικαλούμενος πηγές μέσα από το Λούβρο, ο Λούις λέει ότι δεν είναι και πολλοί οι επιμελητές του Μουσείου που πιστεύουν ότι πρόκειται για γνήσιο Ντα Βίντσι και ότι, εάν παρουσίαζαν τον «Salvator Mundi» σε έκθεση θα έπρεπε να τον παρουσιάσουν ως ‘workshop’, ως μελέτη πάνω στον Ντα Βίντσι.

Εκτός των άλλων, εάν ο πίνακας παρουσιαζόταν στο Λούβρο ως «Leonardo workshop», η αξία του στο χρηματιστήριο της τέχνης θα έπεφτε κατακόρυφα και αυτό, μάλλον το γνωρίζει ο νέος ιδιοκτήτης του. 

Διαβάστε επίσης
Δες τον κόσμο μέσα από το φακό του CNN Greece. Ακολούθησέ μας στο Instagram!