ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τρισδιάστατος εκτυπωτής ξαναφτιάχνει αρχαίο άγαλμα που καταστράφηκε από τον ISIS

Τρισδιάστατος εκτυπωτής ξαναφτιάχνει αρχαίο άγαλμα που καταστράφηκε από τον ISIS
AP Photo/Natasha Livingstone

Το άγαλμα ενός λιονταριού είναι το τελευταίο βήμα στην αποκατάσταση χαμένων αρχαιοτήτων, αλλά και στον αγώνα να διασωθεί ο πολιτισμός από τις καταστροφές που επιφέρει ο πόλεμος.

Το άγαλμα είναι αναπαραγωγή, σε πολύ μικρότερη κλίμακα, ενός τεράστιου πέτρινου αγάλματος, ηλικίας 3.000 ετών, από το Ναό της Ιστάρ, στη Νιμρούντ, στο σημερινό Ιράκ. Το πέτρινο άγαλμα ήταν ένα από τα πολλά αντικείμενα του Μουσείου της Μοσούλης που καταστράφηκαν όταν ο στρατός του Ισλαμικού Κράτους κατέλαβε την πόλη, το 2014. Το αντίγραφο δημιουργήθηκε από φωτογραφίες που είχαν τραβήξει επισκέπτες του Μουσείου της Μοσούλης και κατασκευάστηκε από έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή, ως μέρος του ψηφιακού προγράμματος για τις Τέχνες και τον Πολιτισμό, της Google.

AP 17067366076638

Το Μουσείο της Μοσούλης υπέστη ανυπολόγιστες καταστροφές από τον ISIS @AP Photo/Khalid Mohammed

Το άγαλμα εκτίθεται στο Αυτοκρατορικό Πολεμικό Μουσείο του Λονδίνου, σε μια έκθεση που έχει ως σκοπό να δείξει πώς ο πόλεμος καταστρέφει τον πολιτιστικό ιστό των κοινωνιών, αλλά και να παρουσιάσει τα βήματα που γίνονται για να προστατευθεί.

Ο Τσανς Κόφνορ, ψηφιακός αρχαιολόγος της Google, είπε ότι η έκθεση «αναδεικνύει τις δυνατότητες της τεχνολογίας και για την προστασία των αρχαιοτήτων, αλλά και για να πει την ιστορία τους».

Η έκθεση δείχνει και μια σκοτεινή αλήθεια. Ο πολιτισμός πάντα ήταν ένα από τα θύματα των πολέμων. Τα μουσεία, τα μνημεία και τα έργα Τέχνης, πολύ συχνά γίνονται επίτηδες στόχος των εμπολέμων.

AP 19184478762675

Άλλο ένα άγαλμα, που δημιουργήθηκε με τρισδιάστατο εκτυπωτή, ο Ανώνυμος βασιλιάς του Χαάρ (2015) @AP Photo/Natasha Livingstone

«Η καταστροφή του πολιτισμού είναι μια κατά κάποιον τρόπο αποδεκτή παράπλευρη συνέπεια του πολέμου», λέει η επιμελήτρια του Αυτοκρατορικού Πολεμικού Μουσείου, Πάρις Άγκαρ. «Ένας από τους πολλούς λόγους που καταστρέφει κάποιος τον πολιτισμό είναι και για να στείλει ένα μήνυμα: Είμαστε οι νικητές. Έχουμε δύναμη επάνω σας».

Το πιο σοκαριστικό στοιχείο της έκθεσης είναι τα ίδια τα ντοκουμέντα όσων κατέστρεψαν έργα Τέχνης. Οι λίστες με τα κλεμμένα έργα των Ναζί. Βίντεο των Ταλμπάν να ανατινάζουν τους χιλιετείς Βούδες του Μπαμιγιάν στο Αφγανιστάν. Εικόνες των μαχητών του Ισλαμικού Κράτους να διαλύουν μεθοδικά τα αγάλματα στο Μουσείο της Μοσούλης.

Η έκθεση καλύπτει έναν αιώνα καταστροφών, από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την καταστροφή, από τους Γερμανούς, του Πανεπιστημίου και της βιβλιοθήκης της Λουβέν στο Βέλγιο, μέχρι το βομβαρδισμό της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης του Σαράγιεβο, το 1992, κατά η διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία.

Ο βομβαρδισμός του Καθεδρικού Ναού του Κόβεντρι από τη Λουφτβάφε, δείχνεται παράλληλα με την καταστροφή της εκκλησίας Frauenkirche στη Δρέσδη από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς, το 1945.

AP 040503010312

Ο Καθεδρικός ναός του Κόβεντρι @AP Photo/Sibby Christensen

AP 670313039

Η Frauenkirche στη Δρέσδη, μετά το τέλος του πολέμου και σήμερα @AP Photo/Files, αριστερά/Matthias Rietschel, δεξιά

Και οι δύο ξαναχτίστηκαν αργότερα, με διαφορετικό τρόπο. Στο Κόβεντρι χτίστηκε ένας μοντέρνος Καθεδρικός, δίπλα στα ερείπια του παλιού, ενώ στη Δρέσδη η εκκλησία ξαναχτίστηκε ακριβώς όπως ήταν πριν.

Οι εικόνες της καταστροφής παρουσιάζονται μαζί με τις προσπάθειες που γίνονται για να σωθούν οι αρχαιότητες και τους ανθρώπους που τις κάνουν. Στην έκθεση παρουσιάζονται οι ιστορίες των ανδρών που διέσωσαν έργα Τέχνης στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και του Καλέν αλ Άσαντ, του λόγιου που αφιέρωσε τη ζωή του στη μελέτη των αρχαιοτήτων της Παλμίρας και δολοφονήθηκε από το Ισλαμικό Κράτος το 2015.

Η έκθεση, που ονομάζεται «Culture Under Attack» («ο Πολιτισμός δέχεται επίθεση») θα διαρκέσει ως τις 5 Ιανουαρίου και η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ