Την εποχή του σκανδάλου και της ηχηρής κατάρρευσης της γαλακτοβιομηχανίας Parmalat, ο ιδιοκτήτης της, o ο Ιταλός μεγιστάνας Καλίστο Τάντσι, έλεγε με έμφαση: «Στο σπίτι μου δεν υπάρχουν κελάρια με πολύτιμους πίνακες». Έλεγε τη μισή αλήθεια...

Η αστυνομία ανακάλυψε τελικά ένα θησαυρό από 19 πίνακες, που ο Τάντσι πράγματι δεν έκρυβε στο σπίτι του, αλλά στα σπίτια τριών έμπιστών του —δύο στην γενέτειρά του την Πάρμα κι ενός άλλου σε κοντινή πόλη. Κι ακολούθησαν κι άλλα. Σήμερα, Μία δεκαετία αργότερα, ο «θησαυρός του Τάντσι», αποτελούμενος από πίνακες, σχέδια, χαρακτικά και γλυπτά, βγαίνει σε δημοπρασία. Στη συλλογή του Τάντσι περιλαμβάνονται δημιουργίες διάσημων καλλιτεχνών, όπως οι Μονέ, Βαν Γκογκ, Πικάσο, Μιρό, Μαγκρίτ, Μοντριάν, Τουλούζ-Λοτρέκ, Πικαμπιά και Τζάκομο Μπάλα. Όλα τούτα τα χρόνια φυλασσόταν σε εγκαταστάσεις της ιταλικής δικαιοσύνης στην Πάρμα και τελικά δόθηκαν στον οίκο Παντολφίνι της Φλωρεντίας για να δημοπρατηθούν.

Προκειμένου να πωληθούν, τα έργα της συλλογής Τάντσι χωρίσθηκαν σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη αφορά έργα τοπικού χαρακτήρα, της Πάρμας και της περιφέρειας της Εμίλια –Ρομάνα, και η δεύτερη περιλαμβάνει έργα διεθνούς ενδιαφέροντος.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αφορά τη δημοπράτηση στις 29 Οκτωβρίου στο Ελβετικό Κέντρο του Μιλάνου των 55 έργων από τους πιο διάσημους δημιουργούς, που αναμένεται να αποφέρουν έσοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ —καθώς η αρχική αξία τους υπολογίζεται μεταξύ 6 και 8 εκατομμυρίων ευρώ.

AP 09120519751

@AP Photo/Marco Vasini

Ανάμεσα στα έργα ξεχωρίζει ο πίνακας του Τζάκομο Μπάλα «Παράθυρο του Ντίσελντορφ», που φιλοτέχνησε ο διάσημος φουτουριστής ζωγράφος το 1912, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στη γερμανική πόλη.

Ξεχωριστή θέση έχουν επίσης και τα δύο έργα του Βαν Γκογκ, το σχέδιο «Ιτιά» (Pollard Willow, του 1881-82) και ο πίνακας «Νεκρή Φύση» (1885). Επίσης δύο έργα του Βασίλι Καντίνσκι «Dunn und flecking souple» και «Sestre-Abends». Το πρώτο φιλοτεχνήθηκε το 1931 και το δεύτερο το 1905. Το δεύτερο ο Καντίνσκι το ζωγράφισε στην Ιταλία, όταν μετά από ένα ταξίδι του στην Τυνησία, έμεινε για λίγο στην Λιγουρία.

Σύμφωνα με τον φλωρεντινό οίκο δημοπρασίας, το γεγονός αυτό θα είναι «το μεγαλύτερο των τελευταίων 50 χρόνων, καθώς δεν υπάρχει κάποιο άλλο που να συγκρίνεται μαζί του».

AP 081117037655

Ο Καλίστο Τάντσι, στη δίκη του για απάτη, μετά την κατάρρευση της Ιταλικής γαλακτοβιομηχανίας. (@AP Photo/Marco Vasini)

Σύμφωνα με τον ίδιο οίκο, ο κατάλογος «είναι ένας πυρήνας έργων που στην Ιταλία δεν είναι συνηθισμένος, γιατί περιλαμβάνει έργα διεθνούς εμβέλειας συλλέκτη, που δεν καταγράφεται πουθενά αλλού στη χώρα».

Ήδη υπάρχει διεθνές ενδιαφέρον για την απόκτηση των σημαντικών αυτών έργων. Ο οίκος Παντολφίνι προβλέπει πως τα σημαντικότερα από αυτά θα αποκτηθούν από διεθνείς συλλέκτες, καθώς –χωρίς να αποκλείονται και οι Ιταλοί συλλέκτες—«αυτές οι δημιουργίες προορίζονται περισσότερο στην ευρύτερη ευρωπαϊκή κουλτούρα, ανήκουν περισσότερο στην διεθνή ευρωπαϊκή αγορά τέχνης, και λίγα από τα έργα έχουν ενδιαφέρον για τους Ιταλούς συλλέκτες».

Το ίδιο το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού έχει ενδιαφερθεί για τη δημοπρασία, ιδίως για τα έργα που χαρακτηρίζονται ως «εθνικού ενδιαφέροντος» και θα μπορούσαν να κοσμήσουν ένα μουσείο της χώρας. Μάλιστα, τρία από τα έργα έχουν χαρακτηρισθεί εθνικός θησαυρός και σε αντίστοιχο αίτημα του Παντολφίνι, η αρμόδια ιταλική επιτροπή έργων είχε αρνηθεί να ταξιδεύσουν στο εξωτερικό: Το έργο του Μπάλα «Παράθυρο του Ντίσελντορφ», το «Κοτέτσι» του Φρανσίς Πικαμπιά και το «Γυναίκα με Σκύλο» του Βιτόριο Ματέο Κόρκος. Τα τρία αυτά έργα θα μπορέσουν να τα «χτυπήσουν» μόνον Ιταλοί συλλέκτες, μουσεία και γκαλερί.

 

Διαβάστε επίσης