ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τέχνη 1821: Ανάλυση του πίνακα «Ο χορός του Ζαλόγγου», Claude Pinet

Ο χορός του Ζαλόγγου, ή Οι Σουλιώτισσες, Claude Pinet (1765-1811), Ελαιογραφία, 69 x 90 εκ., Αθήνα, μουσείο Μπενάκη

Ο ζωγράφος Claude Pinet αποτυπώνει ένα επεισόδιο από την τραγική ιστορία των Σουλιωτών, των οικογενειών που είχαν αποκλειστεί στον Ζάλογγο και αντιστάθηκαν στον Αλί Πασά τον Δεκέμβριο του 1803, πέφτοντας με τα παιδιά τους στον γκρεμό. Ο πίνακας επικεντρώνεται στην σκηνή απελπισίας των γυναικών που γνωρίζουν πως ο θάνατος και η θυσία τους είναι μονόδρομος.

Μέσα από τις διηγήσεις περιηγητών, το επεισόδιο αυτό αποκτά μυθικές διαστάσεις στο πλαίσιο του φιλελληνισμού στη Γαλλία, με χαρακτηριστική την τραγικότητα που του προσδίδει ο Ary Scheffer στον πίνακά του Les femmes souliotes (Λούβρο, 1827). Στη Γαλλία ειδικότερα, η ιστορία των γυναικών του Ζαλόγγου γίνεται διάσημη μέσα από τις αφηγήσεις των Pouqueville, de Villemain και Lamartine.

Ο Claude Pinet προσδίδει στο έργο του έναν θρησκευτικό αλλά και θεατρικό χαρακτήρα για τη σκηνή αυτή, με την κεντρική ηρωίδα να κρατά ένα βρέφος έτοιμη να το θυσιάσει, ενώ το μαντήλι που την περιβάλλει παραπέμπει σε υστεροβυζαντινές απεικονίσεις της Παναγίας.

Το έργο είναι εκλεκτικού χαρακτήρα, αφού συνδυάζει τόσο λαογραφικά και ηθογραφικά στοιχεία λαϊκής ζωγραφικής, όσο και χειρισμό ορισμένων φιγούρων ή ενδυμάτων (τα βρέφη όπως η μορφή cupid) από την ευρωπαϊκή ζωγραφική.

Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης

Δείτε εδώ το μεγάλο αφιέρωμα του CNN Greece στην επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης