ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«The Outsider»: Ένα ντοκιμαντέρ κατακρίνει τον τρόπο που η Αμερική επέλεξε να θυμάται την 9/11

«The Outsider»: Ένα ντοκιμαντέρ κατακρίνει τον τρόπο που η Αμερική επέλεξε να θυμάται την 9/11
ΑP Photo

Ένα νέο ντοκιμαντέρ, με θέμα του το Μουσείο της 11ης Σεπτεμβρίου, προκαλεί πολλούς προβληματισμούς για τον τρόπο που η Αμερική επέλεξε να θυμάται τη συγκεκριμένη μέρα.

Το «The Outsider» κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα και καταδεικνύει τα αντικρουόμενα οράματα πίσω από το ορόσημο της Νέας Υόρκης, το οποίο άνοιξε το 2014. Και πίσω απ' αυτά, όλη τη φιλοσοφία πάνω στην οποία στήθηκε η ιστορική μνήμη.

Η ταινία βγήκε στον αέρα μέσω ενός ασυνήθιστου χώρου, του Facebook, το οποίο την προσφέρει στους χρήστες για 3,99 δολάρια. Αργότερα, θα είναι διαθέσιμη σε συγκεκριμένους κινηματογράφους και σε άλλες υπηρεσίες streaming

Βασικός πρωταγωνιστής του ντοκιμαντέρ είναι ο Michael Shulan, πρώην δημιουργικός διευθυντής του Μουσείου, ο οποίος ήρθε συχνά σε σύγκρουση με την Alice Greenwald, την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο.

Οι δυο τους δούλεψαν για αρκετά χρόνια μαζί για την ανάπτυξή του Μουσείου και είχαν θεμελιώδεις διαφορές ως προς τον τρόπο που θα έπρεπε να παρουσιαστεί η ιστορία της 11ης Σεπτεμβρίου.

Ουσιαστικά, ο Shulan θεώρησε ότι το Μουσείο θα έπρεπε να εξετάζει σε μεγαλύτερο βάθος τα όσα οδήγησαν στην επίθεση και τις συνέπειές της, τους πολέμους στο Αφγανιστάν και το Ιράκ και τους περιορισμούς των προσωπικών ελευθεριών στις ΗΠΑ.

«Ο Shulan ήθελε να θέσει τα ερωτήματα. Η Greenwald ήθελε να δώσει τις απαντήσεις», λέει ο αφηγητής Bob Garfield.

Οι κινηματογραφιστές, το ζεύγος Steven Rosenbaum και Pamela Yoder, δεν είναι καθόλου άσχετοι με την 11 Σεπτεμβρίου 2001. Η εταιρεία τους γύριζε μια παράσταση για το Animal Planet στο Μανχάταν εκείνη την ημέρα, αλλά μετά το χτύπημα, έστρεψαν τις κάμερες προς τους πύργους. Ο Ρόζενμπαουμ είπε στα συνεργεία του να κινηματογραφήσουν όσα συνέβαιναν στο δρόμο. Αυτό το υλικό χρησιμοποιήθηκε για την ταινία του 2002, «7 ημέρες τον Σεπτέμβριο».

Το 2008, παραχώρησαν το δικαίωμα στο Μουσείο να χρησιμοποιήσει όσο ήθελε από το υλικό των που 500 ωρών βίντεο που συγκέντρωσαν εκείνη την εβδομάδα. Σε αντάλλαγμα, το Μουσείο τους πρόσφερε πρόσβαση στα παρασκήνια της κατασκευής του με το σκεπτικό ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει μια άλλη ενδιαφέρουσα ταινία.

Ο Rosenbaum είπε ότι επρόκειτο να είναι απλά μια ταινία καταγραφής, καθώς τα δύο πρώτα χρόνια το Μουσείο έδειχνε να πηγαίνει προς την κατεύθυνση που όλοι περίμεναν.

Η διαμάχη για το Μουσείο της 11ης Σεπτεμβρίου

Ο Shulan, ένας άνθρωπος που δεν προέρχεται από τον κόσμο των μουσείων, προσελήφθη για τη δουλειά αφού άνοιξε μια γκαλερί με φωτογραφικό υλικό από την 11η Σεπτεμβρίου. Ήταν ένα αουτσάιντερ. Σύντομα απογοητεύτηκε από τους επαγγελματίες του Μουσείου και, αντίστοιχα, εκείνοι με αυτόν.

Οι σκηνοθέτες του ντοκιμαντέρ πήραν το μέρος του στη διαμάχη και είπαν ότι δεν τους αρέσει αυτό που έχει γίνει το μουσείο. «Είναι εθνικιστικό και το μόνο που βγάζει είναι ένα ένα παράπονο», είπε ο Rosenbaum. «Φεύγοντας, αισθάνεσαι λυπημένος και θυμωμένος και δεν είναι αυτό η δουλειά ενός μουσείου».

Η εκπρόσωπος του μουσείου, Lee Cochran, δήλωσε ότι «The Outsider» βλέπει τα πράγματα μέσα από ένα συγκεκριμένο ιδεολογικό πρίσμα, το οποίο το Ίδρυμα «δεν συμμερίζεται».

@ΑP Photo

«Σε μια εποχή που τόσα πολλά ιδρύματα στις ΗΠΑ υπόκεινται σε ιδεολογικές και κομματικές διαμάχες, το Μνημείο και το Μουσείο πρέπει να παραμείνει ένας ιερός τόπος που επιδιώκει να εκπαιδεύσει και να ενώσει», είπε. «Καταστήσαμε σαφές στους κινηματογραφιστές ότι απογοητευτήκαμε από πολλές αποφάσεις τους, οι οποίες πιστεύουμε ότι είναι ασέβεια προς τα θύματα και τις οικογένειές τους».

Εάν το Μουσείο επικεντρωνόταν στο πώς η 9/11 άλλαξε την Αμερική, αυτό θα το καθιστούσε ξεπερασμένο από την πρώτη μέρα, υποστηρίζουν οι άνθρωποί του.

Οι αξιωματούχοι του Μουσείου είχαν το δικαίωμα να δουν την ταινία πριν βγει στη δημοσιότητα και να κάνουν τις παρατηρήσεις τους, κυρίως για θέματα ασφάλειας. Πράγματι, την είδαν το Μάιο. Λίγες εβδομάδες αργότερα, ο δικηγόρος του Μουσείου έστειλε στους κινηματογραφιστές μια μεγάλη λίστα με ενστάσεις.

Οι περισσότερες αγνοήθηκαν και κάποιες είναι εντελώς ασήμαντες: Οι αξιωματούχοι ισχυρίστηκαν, για παράδειγμα, ότι μια σκηνή από το κατάστημα δώρων του μουσείου ήταν δυσφημιστική για έναν υπάλληλο, ο οποίος κάνει το απροσδόκητο και εντελώς άσχετο σχόλιο «τα φρούτα είναι πολύ πιο υγιεινά από τους λουκουμάδες».

@ΑP Photo

Θέλησαν επίσης να εξαιρεθεί από το ντοκιμαντέρ μια σκηνή στην οποία μια γυναίκα μιλάει στο τηλέφωνο και εκείνη τη στιγμή καταλαβαίνει ότι πρόκειται να πεθάνει. Αλλά και οι σκηνές στις οποίες κάποιοι άνθρωποι φαίνονται να πέφτουν από τα παράθυρα για να μην καούν ζωντανοί.

Το Μουσείο είχε αρνηθεί να περιλάβει αυτές τις σκηνές στα δικά του εκθέματα. Οι κινηματογραφιστές απάντησαν ότι γι αυτόν ακριβώς το λόγο τις συμπεριέλαβαν, για να τονίσουν τις δύσκολες αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν όταν φτιαχνόταν το Μουσείο.

Αφού γνωστοποίησαν τις αντιρρήσεις τους, οι άνθρωποι του Μουσείου δεν έκαναν καμία προσπάθεια να σταματήσουν τη διανομή της ταινίας.

Μια πολύ δύσκολη συγκυρία για το Μουσείο

Πέρα από το ίδιο το ντοκιμαντέρ, οι Rosenbaum και Yoder δήλωσαν ότι ανησυχούν για τον τρόπο με τον οποίο το Μουσείο διαχειρίζεται το υλικό που του έδωσαν. Το μουσείο απάντησε ότι έχει το δικαίωμα να διαχειριστεί το υλικό με στόχο να είναι όσο πιο ακριβής γίνεται η απεικόνιση των γεγονότων.

Η χρονική στιγμή που η ταινία βγαίνει στη δηοσιότητα είναι πολύ δύσκολη για το μουσείο, το οποίο είχε μεγάλη πτώση της προσέλευσης κοινού λόγω της πανδημίας και αναγκάστηκε να μειώσει τις ώρες που είναι ανοιχτό.

@ΑP Photo

Η επιλογή του Facebook για την πρώτη διανομή της ταινίας είναι μια νέα προσέγγιση και κάτι εντελώς πειραματικό. Οι ίδιοι οι κινηματογραφιστές είπαν ότι δεν έχουν ιδέα αν είναι αποτελεσματικός ο τρόπος που το Facebook προωθεί το «The Outsider». «Μπορεί να έχει εκατομμύρια θεατές ή μόνο 35», είπε ο Rosenbaum. «Είναι αδύνατο να το γνωρίζουμε και είναι ενοχλητικό».

Η ταινία θα βγει σε συγκεκριμένους κινηματογράφους, στη συνέχεια στο iTunes, το Amazon και το Google Play.

Με πληροφορίες από Associated Press

ΔΗΜΟΦΙΛΗ