ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο διάσημος Ιταλός βιολιστής που έκανε συμφωνία με τον Διάβολο  

Ένας από τους πρώτους βιρτουόζους που κατηγορήθηκαν ότι έκανε σύμφωνο με τον διάβολο ήταν ο διάσημος Ιταλός συνθέτης και βιολιστής Niccolò Paganini, γνωστός και ως «Ο βιολιστής του Διαβόλου». photo: Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ - Web Gallery of Art:

Πολλοί από εσάς θα γνωρίζετε την ιστορία του Robert Johnson, του κιθαρίστα των μπλουζ που, όπως λέει η ιστορία, συνάντησε τον Διάβολο σε ένα σταυροδρόμι και πούλησε την ψυχή του σε αντάλλαγμα για την εξαιρετική του ικανότητα στην κιθάρα. Μπορεί επίσης να γνωρίζετε ότι αυτό δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Ιστορίες μουσικών που επιλέγουν τη φήμη, το ταλέντο και τη γνώση αντί της αιώνιας σωτηρίας εμφανίζονται ξανά και εκτείνονται πίσω στην πρώιμη σύγχρονη περίοδο. Ένας από τους πρώτους βιρτουόζους που κατηγορήθηκαν ότι έκανε σύμφωνο με τον διάβολο ήταν ο διάσημος Ιταλός συνθέτης και βιολιστής Niccolò Paganini, γνωστός και ως «Ο βιολιστής του Διαβόλου».

Το πολιτιστικό μοτίβο της πώλησης μίας ψυχής στον Διάβολο υπήρχε από τον Χριστιανισμό και αποτυπώνεται στον θρύλο του Φάουστ. Η ιδέα πηγάζει από χριστιανικές ιδέες για τη μαγεία και συνήθως περιλαμβάνει ένα χριστιανό υποκείμενο που ανταλλάσσει την ψυχή στον Διάβολο (μερικές φορές έναν δαίμονα που ονομάζεται Μεφιστοφελής) με αντάλλαγμα τη νιότη, τη γνώση, τον πλούτο ή τη φήμη. Με άλλα λόγια, όλα τα «καλά» πράγματα. Πολλές ιστορίες του Φάουστ έχουν ένα ηθικολογικό τέλος, με τον πρωταγωνιστή να κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για να ξεγελάσει τον Διάβολο μόνο και μόνο για να καταναλωθεί από τις φωτιές της κόλασης.

Η «Εωσφορική» συνάντηση του Paganini προοιωνίστηκε από τον μπαρόκ συνθέτη Giuseppe Tartini, έναν Βενετό που πέθανε δέκα χρόνια πριν από τη γέννηση του Paganini. Το 1713, ο Tartini είδε ένα όνειρο στο οποίο του εμφανίστηκε ο Διάβολος και του υποσχέθηκε ότι θα ήταν στην υπηρεσία του ανά πάσα στιγμή. Για να επισφραγίσει τη συμφωνία, ο Tartini χάρισε στον Διάβολο το βιολί του. O Διάβολος έπαιξε στον συνθέτη ένα σόλο υπερβατικής ομορφιάς και όταν ο Tartini ξύπνησε, άρπαξε αμέσως το βιολί του για να αναδημιουργήσει τη μουσική που μόλις είχε ακούσει. Αυτή η σύνθεση, η «Σονάτα για βιολί σε σολ ελάσσονα», έγινε γνωστή ως «The Devil’s Trill».

Δεκαετίες αργότερα, το παιδί θαύμα πήρε τον «μανδύα» του Tartini. Γεννημένος το 1982 στη Γένοβα, ο Paganini άρχισε να παίζει μαντολίνο σε ηλικία πέντε ετών, βιολί στα επτά του και έκανε το ντεμπούτο του στο κοινό στα 11 του. Τέσσερα χρόνια αργότερα, περιόδευε στις αίθουσες συναυλιών της Ευρώπης. Η Ιταλία είχε ήδη δημιουργήσει πολλούς βιρτουόζους εκείνη την εποχή, αλλά κανένα σαν τον Paganini. Το ταλέντο του θεωρήθηκε ότι ήταν πέρα ​​από τη γήινη σφαίρα και γρήγορα διαδόθηκαν φήμες ότι η μητέρα του είχε πουλήσει την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει σπουδαίος βιολιστής. Σε μια πρώιμη συναυλία στη Βιέννη, για παράδειγμα, ένα μέλος του κοινού ισχυρίστηκε ότι είχε δει τον Διάβολο να βοηθά τον Paganini να παίξει.

Η ικανότητα του Paganini ήταν σίγουρα απαράμιλλη. Ως ένας από τους πρώτους βιολιστές που έπαιξαν ζωντανά χωρίς παρτιτούρες, έπρεπε να απομνημονεύσει απίστευτα πολύπλοκα κομμάτια όπως το «24 Caprices for Solo Violin» από καρδιάς. Πιστεύεται ότι μπορούσε να παίξει 12 νότες το δευτερόλεπτο, κάτι που ότι κατάφερε λόγω του ασυνήθιστου μήκους των δακτύλων του, το οποίο του επέτρεπε να παίζει τρεις οκτάβες στο ένα χέρι. Σήμερα θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε αυτό απλώς ως σύνδρομο Marfan. Τον 19ο αιώνα το ονόμασαν έργο του Διαβόλου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης