ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πώς φτιάχνεται η μουσική;» Τρία εργαστήρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης δίνoυν απαντήσεις

«Πώς φτιάχνεται η μουσική;» Τρία εργαστήρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης δίνoυν απαντήσεις

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ανοίγει νέους δρόμους στο πεδίο της δημιουργικής έκφρασης, προτείνει εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και προσκαλεί το ευρύ κοινό να γνωρίσει τα συστατικά υλικά του κόσμου των ήχων.

Θέλοντας να καταδείξει το «Πώς φτιάχνεται η μουσική», ο μεγαλύτερος πολιτιστικός οργανισμός της Βόρειας Ελλάδας αναλαμβάνει για πρώτη φορά ενεργό ρόλο στον τομέα της συμμετοχικής διδασκαλίας και διοργανώνει νέο κύκλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που απευθύνονται σε όλους, ανεξαρτήτως εάν έχουν ή όχι γνώσεις μουσικών οργάνων ή θεωρίας της μουσικής.

Ήχοι από ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες, γυάλινα μπουκάλια και πλαστικά κουτάλια. Δονήσεις από τα σπλάγχνα ενός ανοικτού πιάνου. Παρτιτούρες χωρίς νότες, αλλά γραμμένες με εικόνες. Σύντομες λέξεις από σιωπή και ζωηροί διάλογοι με ξυλόφωνα, μεταλλόφωνα και πιατίνια. Όλα τα παραπάνω, οδηγοί σε ένα ταξίδι ψυχαγωγίας.

Με κίνητρο τον αυθορμητισμό

F02 Big Bang Danai Stefanou Dialeimma gal2

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν σχεδιαστεί με βάση την αντίληψη ότι η μουσική δημιουργία είναι πρωτίστως άσκηση στην ελευθερία. Αντικείμενό τους είναι ο αυτοσχεδιασμός, η ομαδική σύνθεση, ο πειραματισμός, η ενορχήστρωση και η διασκευή μουσικού υλικού.

Παρακινούμενοι από τον αυθορμητισμό και τη διάθεση για ψυχαγωγία, οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ήχους και μουσικά όργανα, να δημιουργήσουν νέες μουσικές ιδέες, να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους και να παραγάγουν τη δική τους, πρωτότυπη μουσική. Με τον τρόπο αυτόν καλούνται να προσδιορίσουν εκ νέου τη σημασία της μουσικής πράξης και το περιεχόμενο της μουσικής γνώσης, να προτάξουν την ατομική επινόηση και να αναπτύξουν συλλογικότητες.

Σε ποιους απευθύνεται

Ο κύκλος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων δομείται σε τρία διαφορετικά εργαστήρια, τα οποία διαχωρίζονται με κριτήριο την ηλικία και απευθύνονται σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες.

Τα εργαστήρια θα διαρκέσουν τρεις μήνες, από τις αρχές Οκτωβρίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου, και θα φιλοξενηθούν στο νέο κτήριο (Μ2) του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Οι αιτήσεις εγγραφής αρχίζουν αύριο, Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου, και θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, ενώ ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων είναι περιορισμένος.

Επιστημονικός σύμβουλος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, μουσικοπαιδαγωγός και αναπληρωτής καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

«Στόχος μας είναι η αφύπνιση»

«Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην πορεία μετάβασης προς έναν δημόσιο και ανοιχτό θεσμό μύησης των πολιτών στη σύγχρονη πολιτιστική δραστηριότητα, αναδεικνύει και προτάσσει το ζήτημα της μουσικής εκπαίδευσης», σημειώνει ο Νικήτας Μυλόπουλος, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΜΜΘ.

«Έτσι, παράλληλα με το αναβαθμισμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμά του και τις δράσεις κοινωνικής και πολιτικής παρέμβασης που έχει ήδη δρομολογήσει, το Μέγαρο Μουσικής προτείνει τώρα έναν νέο κύκλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ο οποίος συνδυάζει την επιστημονική καινοτομία και τον πειραματισμό με το κύρος και την αξιοπιστία του πολιτιστικού οργανισμού. Στόχος είναι η αφύπνιση των μουσικών και ακροαστικών ικανοτήτων των πολιτών και η διαμόρφωση ενεργών, συνειδητών πολιτικών υποκειμένων» προσθέτει.

F08

Εξάλλου, η Δάφνη Τραγάκη, εθνομουσικολόγος και μέλος του Δ.Σ. του ΟΜΜΘ τονίζει ότι «η μουσική εκπαίδευση δεν είναι ένα προνόμιο λίγων και χαρισματικών παιδιών, αλλά μία δημιουργική διαδικασία που διαμορφώνει πολίτες και συλλογικότητες» και διευκρινίζει ότι σ΄ αυτήν ακριβώς την πεποίθηση θεμελιώνεται ο νέος κύκλος εκπαιδευτικών προγραμμάτων που εγκαινιάζει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Πρόκειται για μία πρόταση εκδημοκρατισμένης μουσικής εκπαίδευσης, η οποία πιστεύουμε ότι γίνεται επιτακτική σε μία εποχή που αμφισβητούνται θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα και δημοκρατικές αξίες. Με τα εργαστήρια αυτά δίνουμε προβάδισμα στην κατανόηση της μουσικής ως χώρου κοινωνικότητας, δημιουργικής επινόησης, πειραματισμού και φαντασίας» συμπληρώνει.

Περισσότερες πληροφορίες αλλά και τα αναλυτικά προγράμματα στην ιστοσελίδα του ΜΜΘ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ