ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Η Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν γράφει ιστορία με κλεισμένα εισιτήρια ένα χρόνο πριν την πρεμιέρα

«Η Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν γράφει ιστορία με κλεισμένα εισιτήρια ένα χρόνο πριν την πρεμιέρα

Ηθοποιοί της ταινίας Οδύσσεια του Κρίστοφερ Νόλαν

INTIME / ΚΩΤΣΙΑΡΗΣ ΝΙΚΗΤΑΣ

Για πρώτη φορά στην ιστορία του κινηματογράφου, μια ταινία πούλησε εισιτήρια... έναν ολόκληρο χρόνο πριν την πρεμιέρα της. Η νέα δημιουργία του Κρίστοφερ Νόλαν, «Η Οδύσσεια», βασισμένη στο διαχρονικό έπος του Ομήρου, έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες μόνο ως... trailer, όμως αυτό δεν εμπόδισε τους φαν να εξαντλήσουν τα εισιτήρια για τις προβολές σε IMAX 70mm μόλις 24 ώρες μετά τη διάθεσή τους στις 17 Ιουλίου.

Με ένα δυνατό καστ που περιλαμβάνει τους Τομ Χόλαντ, Ζεντάγια, Ματ Ντέιμον, Λουπίτα Νιόνγκο, Αν Χάθαγουεϊ και Ρόμπερτ Πάτινσον, η «Οδύσσεια» φαίνεται να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όλων των ηλικιών – από τους λάτρεις της ελληνικής μυθολογίας μέχρι το νεανικό κοινό του TikTok. Γυρισμένη εξ ολοκλήρου με φιλμ IMAX σε τοποθεσίες της Ελλάδας, της Σικελίας και του Μονακό, η ταινία υπόσχεται ένα ανεπανάληπτο οπτικοακουστικό ταξίδι.

Η στρατηγική της πρόωρης διάθεσης των εισιτηρίων, την οποία υιοθέτησε η Universal Pictures μαζί με τον ίδιο τον Νόλαν και την IMAX, μοιάζει με πείραμα που τελικά απέδωσε. Η επιτυχία αυτή φανερώνει την απήχηση του Νόλαν στο κοινό αλλά και τη δίψα των θεατών για κινηματογραφικές εμπειρίες υψηλής ποιότητας – κυρίως όταν πρόκειται για προβολές 70mm.

Christopher Nolan

Ο σκηνοθέτης Κρίστοφερ Νόλαν

Photo by Jordan Strauss/Invision/AP, File

Ωστόσο, εγείρονται και ερωτήματα. Πόσοι μπορούν πράγματι να απολαύσουν την ταινία στο format που επιθυμεί ο Νόλαν; Στις ΗΠΑ υπάρχουν μόλις 16 κινηματογράφοι με την κατάλληλη υποδομή για IMAX 70mm. Οι τιμές, δε, για αυτές τις προβολές είναι υψηλότερες και η μαύρη αγορά άρχισε ήδη να κινείται, με μεταπωλήσεις να φτάνουν και τα $200 το εισιτήριο.

Ορισμένοι αναλυτές, όπως ο Σαντζάι Σινγκ, ιδρυτής της Nukhu, υποστηρίζουν ότι τέτοιες καμπάνιες ενδείκνυνται στη σημερινή εποχή του αποσπασμένου ενδιαφέροντος και της κυριαρχίας των streaming υπηρεσιών. «Τα στούντιο πρέπει να βρουν δημιουργικούς τρόπους για να τραβήξουν την προσοχή του κοινού», σχολιάζει.

matt-damon-odysseus-christopher-nolan-2025-far-out-magazine-1140x855.jpg

Από την ταινία.

Universal Pictures

Ακόμα και ένθερμοι φαν του Νόλαν παραμένουν σκεπτικοί. «Δεν μπορώ να ξέρω από τώρα πού θα βρίσκομαι του χρόνου για να αγοράσω εισιτήριο», λέει ο Τζακ Κάνινγκχαμ από το Σικάγο, που έχει ταξιδέψει στο παρελθόν για να δει ταινίες του σκηνοθέτη, αλλά αυτή τη φορά χαρακτηρίζει την ενέργεια ως «διαφημιστικό κόλπο».

Παρά τις αντιδράσεις, η εμπορική επιτυχία του εγχειρήματος είναι αναμφισβήτητη. Η «Οδύσσεια» έχει ήδη καταφέρει να επαναφέρει το σινεμά στο προσκήνιο της συζήτησης – πριν καν ολοκληρωθεί. Το αν θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για τη διανομή ταινιών ή αν θα μείνει μια μοναδική περίπτωση «Νόλαν», μένει να φανεί το καλοκαίρι του 2026.