Η γυναίκα που κοίταξε τον πόλεμο στα μάτια: Η ασυμβίβαστη Lee Miller στο Tate Britain
H Lee Miller.
Wikipedia CommonsΑπό μοντέλο της Vogue και μούσα του Man Ray, σε μία από τις πιο θαρραλέες φωτορεπόρτερ του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – η ζωή και το έργο της Lee Miller ξαναζωντανεύουν σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
Η Lee Miller δεν αρκέστηκε ποτέ να είναι απλώς ένα πρόσωπο μπροστά στον φακό. Από εξώφυλλο της Vogue στα 20 της, μεταμορφώθηκε σε μία από τις πιο ριζοσπαστικές φωτογράφους του 20ού αιώνα – μια γυναίκα που ταξίδεψε από τα λαμπερά στούντιο της Νέας Υόρκης και το σουρεαλιστικό Παρίσι, μέχρι τα ερείπια της εμπόλεμης Ευρώπης. Το Tate Britain τιμά τώρα αυτή την εκρηκτική διαδρομή με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση, που αποκαλύπτει τόσο την καλλιτεχνική της τόλμη όσο και την ανθρώπινη ευαισθησία της.
Από τη μόδα στη φωτιά
Η Miller μαθήτευσε δίπλα στον Man Ray, με τον οποίο ανέπτυξε τη διάσημη τεχνική της “solarisation” – φωτογραφίες με απόκοσμα, σχεδόν ονειρικά περιγράμματα. Όμως δεν έμεινε σκιά κανενός. «Προτιμώ να βγάζω φωτογραφίες παρά να είμαι μία από αυτές», συνήθιζε να λέει με ειρωνεία. Το 1942, στράφηκε στον πολεμικό φωτορεπορτάζ για τη Vogue, αποφασισμένη να καταγράψει την αλήθεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με δική της ματιά.
Οι φωτογραφίες της από το απελευθερωμένο Παρίσι, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Νταχάου και του Μπούχενβαλντ, ή ακόμη και η εμβληματική λήψη της να λούζεται στη μπανιέρα του ίδιου του Χίτλερ, είναι σκληρές και αληθινές — αλλά πάντα ανθρώπινες. Η Miller δεν κατέγραφε μόνο τη φρίκη· κατέγραφε το τίμημα του ανθρώπου.
Μια ζωή χωρίς φόβο
«Ατρόμητη, ποιητική, σουρεαλιστική», είναι τα τρία λόγια με τα οποία η επιμελήτρια της έκθεσης, Hilary Floe, περιγράφει τη δουλειά της. «Η Lee δεν απέφευγε τη βία ή την απώλεια – τις κοιτούσε κατάματα και τις μετέτρεπε σε τέχνη».
Η έκθεση στο Tate Britain παρουσιάζει από φωτογραφίες μόδας και πειραματικά πορτρέτα, μέχρι συγκλονιστικές σκηνές από τη μεταπολεμική Ευρώπη. Στην ίδια ενότητα εκτίθενται και οι πιο σπάνιες λήψεις της: γυναίκες με μάσκες φωτιάς στο Λονδίνο του Μπλίτζ, Μία σιωπηλή γραφομηχανή Remington μέσα σε χαλάσματα – εικόνες που μοιάζουν να ανήκουν ταυτόχρονα στο παρόν και στο όνειρο.
Η γυναίκα πίσω από τον φακό
Πίσω από τη δημόσια εικόνα, η Miller κουβαλούσε βαθιά τραύματα. Ο γιος της, Antony Penrose, αποκάλυψε μετά τον θάνατό της ότι υπέφερε σιωπηλά από μετατραυματικό στρες, αποτέλεσμα τόσο της παιδικής κακοποίησης που είχε υποστεί όσο και των φρικαλεοτήτων που είχε δει στον πόλεμο. Παρ’ όλα αυτά, δεν άφησε ποτέ τον πόνο να την ορίσει.
«Δεν ήθελε να θεωρείται θύμα», λέει ο Penrose. «Αλλά είχε μια απίστευτη ενσυναίσθηση προς όσους είχαν κακοποιηθεί ή επιζήσει από τραύματα. Αυτό την έκανε τόσο διαφορετική: φωτογράφιζε με συμπόνια, όχι με απόσταση.»
Κληρονομιά μιας ανήσυχης ψυχής
Μετά τον πόλεμο, η Miller αποσύρθηκε στο Farleys House του East Sussex με τον σύζυγό της, τον καλλιτέχνη Roland Penrose. Μόνο μετά τον θάνατό της, το 1977, αποκαλύφθηκαν τα χιλιάδες αρνητικά και γράμματά της – ένας ολόκληρος θησαυρός που αποκάλυψε το εύρος και το βάθος της δημιουργίας της.
Σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, οι φωτογραφίες της παραμένουν ανησυχητικά επίκαιρες. Σε έναν κόσμο όπου οι συγκρούσεις και ο εθνικισμός ξαναφουντώνουν, η Miller εξακολουθεί να μας καλεί να «δούμε» – όχι απλώς να κοιτάξουμε.
Όπως είχε πει η ίδια:
«Η δουλειά μου ήταν να περπατήσω σ’ ένα κλαδί και να το κόψω πίσω μου. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να προχωράς μπροστά.»
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Πέθανε ο Τζορτζ Χάρντι, ο τελευταίος εν ζωή πιλότος δίωξης που πολέμησε στην Ευρώπη στον Β’ ΠΠ
Παγκόσμιο εμπόριο: Μετά την άνοδο έρχεται απότομη επιβράδυνση - Οι προβλέψεις του WTO
Συντάξεις κύριες και επικουρικές Ιανουαρίου: Πότε θα καταβληθούν
05:00
Στα 18,5 λεπτά ανά kWh η μέση τιμή σε πράσινα τιμολόγια τον Δεκέμβριο - Δείτε τις τιμές των παρόχων
04:00
IRIS: Υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις - Διευκρινίσεις για τα όρια συναλλαγών
03:00
Έως πότε υποβάλλεται η τροποποιητική δήλωση για την επιστροφή ενοικίου
02:00