ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δεν είναι photoshop fail, είναι τέχνη. Η Κένταλ Τζένερ ως millennial Μαρίνα Αμπράμοβιτς προκαλεί

"Ο κόσμος δεν χρειαζόταν κάποιον επιπλέον λόγο για να αγαπήσει την Κένταλ Τζένερ αλλά συνέβη". Έτσι χαιρετίζει η ιστοσελίδα artnet το νέο θεματικό τεύχος αφιερωμένο στη σύγχρονη τέχνη του περιοδικού W με ξεναγό την Τζένερ/ Γιόκο Όνο/ Μαρίνα Αμπράμοβιτς ή/και ένα μοντέλο του Υβ Κλάιν.

Σε αυτό η Κένταλ Τζένερ και η Τζίτζι Χαντίντ συμπρωταγωνιστούν με την μικρή αδελφή της Κιμ Καρντάσιαν να έχει τον πρώτο λόγο σε ένα διάλογο πασπαλισμένο με αναφορές στη σύγχρονη τέχνη.

Στο εκπαιδευτικό ταξίδι της στο σύχγρονο εικαστικό τοπίο η Κένταλ Τζένερ κάνει μια γρήγορη αναφορά και αναδρομή στους πέντε καλλιτέχνες, τα έργα των οποίων θα τιμήσει σε πέντε ακόλουθες αναρτήσεις της στο Instagram του περιοδικού που για δέκατη συνεχή χρονιά πειραματίζεται με τον όρο "τέχνη" όταν ας πούμε άλλα περιοδικά μόδας αναρωτιούνται τι είναι "σέξι".

Χιουμοριστικό και ευχάριστο το εισαγωγικό video ξεκαθαρίζει όλα όσα θα ακολουθήσουν. Στη συνέχεια η Κένταλ γίνεται μία από τα ανθρώπινα πινέλα του Υβ Κλάιν στον πειραματισμό του Anthropométrie

μια Γιόκο Όνο στο κλασικό Cut Piece

μια Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο διάλογο της με τον Oυλάι

ή μια γυναικεία εκδοχή στο Passage του Saburo Murakami

"Όταν είσαι μοντέλο, είσαι ένα μανεκέν για τους άλλους ανθρώπους. Θέλω να είμαι η δημιουργός στο δικό μου έργο" λέει και η Τζίτζι Χαντίντ είναι ο συνήγορος της σε αυτό το απροσδόκητο ταξίδι στην performance art που είναι ένα αόριστο είδος ή ένα είδος που ο καθένας το ερμηνεύει διαφορετικά.

Ακολουθώντας το πρότυπο του Κάνιε Ουέστ (ο σύζυγος της αδελφής της, Κιμ Καρντάσιαν επιμένει ότι η ζωή του μια διαρκή performance art) η Κένταλ Τζένερ γίνεται ένα όχημα για την ομάδα Performa που επιμελήθηκε εικαστικά το εγχείρημα. Η RoseLee Goldberg που αφηγείται το ταξίδι στο εισαγωγικό video θέλει να ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι μια ακόμη απόπειρα να πουλήσει την Κένταλ Τζένερ μόνο ως μια διάσημη millennial.

Σε ένα άλλο κεφάλαιο της συνεργασίας ανάμεσα στο επιτελείο του W Magazine και της Τζένερ, τα δύο insta-models υποδύονται τα ανθρωποειδή κατοικίδια. Τα "Placebo Pets" είναι μια δημιουργία των ανερχόμενων εικαστικών καλλιτεχνών Lizzie Fitch και Ryan Trecartin.

"Moυ αρέσει να πίνω νερό και να γυρνάω από εδώ και από εκεί" λέει η παραμορφωμένη σαν από φίλτρο Snapchat Κένταλ Τζένερ. Ένα σούπερ φιλικό, οικόσιτο πλάσμα που κρατάει συντροφιά σε καιρούς ψηφιακούς.

Το νέο πείραμα της Τζένερ με τον εκδοτικό οίκο Conde Nast προκάλεσε σχόλια με κριτικούς της τέχνης να βρίσκουν πολύ εμπορικό κάτι που θα έπρεπε να είναι ριζοσπαστικό. Ωστόσο ας καταλήξουμε με δύο, τρεις παραδοχές. Το εξώφυλλο δεν είναι photoshop fail, όλο αυτό είναι εύκολα και ένα τρολάρισμα, αλλά τι είναι κείναι τέχνη, εισαστική performance, τρολάρισμα και τι όχι είναι μέρος του τι είναι τέχνη -όχι;

Οι αναφορές της Κένταλ Τζένερ στο χώρο της τέχνης

Η μπλε μονοτονία του Υβ Κλάιν

Ήταν βράδυ όταν όλοι σιώπησαν μπροστά στην ανθρωπομετρία στη Galerie International d'Art Contemporain του Παρισιού. Την 9η Μαρτίου του 1960, εκατό άντρες και γυναίκες, ευπρεπείς προσκεκλημένοι του αποκαλούμενου και "νεο-ντανταϊστή" Υβ Κλάιν παρακολούθησαν ένα εικαστικό γεγονός στο χρώμα του, το ΙΚΒ.

Στην εικαστική performance πανέμορφες γυμνές γυναίκες, που είχαν καλύψει το σώμα τους με μπλε μπογιά ήταν τα "ανθρώπινα πινέλα" του καλλιτέχνη όσο η ορχήστρα έπαιζε τη συμφωνία που είχε συνθέσει ο ίδιος, τη "Συμφωνία Μονοτονίας". Ακριβολογούσε, η συμφωνία αποτελούνταν από μια και μοναδική νότα, η οποία παιζόταν για 20 λεπτά για να την ακολουθήσουν 20 λεπτά απόλυτης ησυχίας για περισυλλογή.

Τα έργα του τα αποκάλεσε "Ανθρωπομετρία" καθώς αποτύπωναν το αυθεντικό ανθρώπινο σώμα στις πραγματικές αναλογίες του σε ακόμη ένα πείραμα του με το ΙΚΒ χρώμα που αγαπούσε να απλώνει σε ποικίλες επιφάνειες με κάθε τρόπο. Σε άλλα έργα του, χρησιμοποίησε καμβάδες, δεμένους σε οροφή αυτοκινήτου που κινούταν με 70 χλμ/ώρα κατά την διάρκεια βροχής, ή πίνακες που δημιούργησε με το καψάλισμα κάποιου καμβά με καυστήρα αερίου.

Anthropometries of The Blue Period and Fire Paintings / Yves Klein from issole on Vimeo.

Η βουβή κραυγή της Γιόκο Όνο

Το Τόκιο του 1964 δεν είναι σίγουρο αν ήταν έτοιμο να υποδεχθεί την conceptual artist Γιόκο Όνο. Συνεχίζοντας την εξερεύνηση των ορίων μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού που αναζητά η εικαστική τέχνη της performance, το "Cut Piece" συγκλονίζει, έστω κι αν το βλέπει κανείς σήμερα βιντεοσκοπημένο. Σε αυτό η Όνο κάθεται απαθής και καθιστή πάνω στη σκηνή καθώς άντρες και γυναίκες από το κοινό την πλησιάζουν και κόβουν με ένα ψαλίδι κομμάτια από τα ρούχα της.

Ανέκφραστη αν και από τα μάτια της τρέχουν δάκρυα η Όνο δέχεται ψαλιδιές καθώς το κοινό την "ξεσκίζει", "κλαδεύει", απογυμνώνει μπροστά του. Το "Cut Piece" θεωρείται σήμερα ως ένα γεγονός-θεμέλιο της performance art, λαμβάνοντας την πρώτη θέση στο "ΜοΜΑ's Yoko Ono: One Woman Show 1960-1971".

Αμπράμοβιτς-Ουλάι: ο έρωτας και ο λίβελος

Το 2010 η εικαστική performance "The Art is Present" στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέα Υόρκης, όπου η Μαρίνα Αμπράμοβιτς καθισμένη σε μια καρέκλα περίμενε τους επισκέπτες να κάτσουν απέναντί της και να την κοιτάξουν στα μάτια για ένα λεπτό έκανε πρωτοσέλιδα. Τότε ο Ουλάι εμφανίστηκε απροσδόκητα και κάθισε απέναντί της όταν εκείνη κατέληξε να κλαίει κρατώντας του τα χέρια.

Ο Ουλάι, επί 12 χρόνια σύντροφος και συνεργάτης της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, μεγάλος έρωτας της ιέρειας του performance art μέχρι και το 1998 όταν και χώρισαν, την κοίταξε, εκείνη έκλαψε, μια ακόμη πράξη στον εικαστικό τους διάλογο είχε ολοκληρωθεί.

Σήμερα ο Frank Uwe Laysiepen, γνωστός με το καλλιτεχνικό του όνομα Ουλάι, μηνύει τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς για πνευματικά δικαιώματα, κακή διαχείριση και μη απόδοση ποσοστών από κοινά project που είχε προσυμφωνηθεί. Η Σέρβα καλλιτέχνις και ο Γερμανός πρώην σύντροφός της, είχαν κοινή προσωπική και δημιουργική για πάνω από μια δεκαετία, κατά τη διάρκεια της οποίας δημιούργησαν μια σειρά από δουλειές στις οποίες εξερευνούσαν τη σχέση τους, πριν τον χωρισμό τους το 1988. Οι διαφορές του αναμένεται να συζητηθούν στα δικαστήρια του Άμστερνταμ με τον Ουλάι να κατηγορεί την πρώην συνεργάτη και μούσα του Αμπράμοβιτς για αθέτηση συμφωνίας μεταξύ συνεργατών.

"Δεν είναι απλά μια πρώην συνεργάτις" είπε δήλωσε ο Ουλάι στη Guardian. "Όλο το έργο μας έχει μείνει στην ιστορία. Πλέον βρίσκεται στην ύλη των σχολικών εγχειριδίων. Αλλά έχει εσκεμμένα παρερμηνεύσει κάποια πράγματα ή απλώς έχει αφήσει το όνομά μου απ' έξω".

"[Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς] δεν θέλει να προβεί σε σχόλια, αλλά πρόκειται για λίβελο. Θεωρεί ότι αυτή η μήνυση είναι προσβλητική και αποσκοπεί στην καταστροφή της δημόσιας εικόνας της. Θα είναι πολύ σταθερή στις θέσεις της ενώπιον του δικαστηρίου και θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα και τη φήμη της με κάθε τρόπο" απάντησε η Αμπράμοβιτς μέσω των δικηγόρων της.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης