ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

La Divina: Η Μαρία πριν γίνει Κάλλας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

La Divina: Η Μαρία πριν γίνει Κάλλας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

“Δεν είμαι άγγελος ούτε υποκρίνομαι ότι είμαι. Αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους μου. Δεν είμαι όμως ούτε διάβολος. Είμαι μια γυναίκα. Είμαι μια επαγγελματίας” έλεγε η μεγαλύτερη ντίβα της όπερας που μιλούσε σπάνια γιατί δεν χρειαζόταν να εξηγήσει τίποτα πέρα από τα λιμπρέτα που την ερωτεύθηκαν. Τιμώντας σαράντα χρόνια από το έτος θανάτου της Μαρία Κάλλας το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ρίχνει φως σε μια γοητευτική, σπάνια πλευρά της La Divina

Η Μαρία Άννα Καλογεροπούλου έκανε την πρώτη δημόσια εμφάνιση της ως μαθήτρια του Εθνικού Ωδείου σε ηλικία 14 ετών και 4 μηνών, στις 11 Απριλίου 1938, στην αίθουσα του Παρνασσού και πάντα προτιμούσε την τέχνη από το ξόδεμα. "Πρώτη μου καριέρα θεωρώ και ονομάζω εκείνη στην Αθήνα, στη διάρκεια του πολέμου" σχολίαζε η ίδια η ντίβα περιγράφοντας τη σημασία της πρώτης καριέρας της στην Ελλάδα σε συνέντευξη της στον Edward Downes, στη Νέα Υόρκη, το 1968.

Αυτή είναι που μου πρόσφερε την πείρα μου, είμαι σίγουρη, γιατί εκεί ασκήθηκα, εκεί απέκτησα τις σκηνικές εμπειρίες μου, εκεί είχα τα πάνω μου και τα κάτω μου. Ώσπου να πάω στην Ιταλία -για τη μεγάλη καριέρα, όπως θα μπορούσα να πω-, είχα ήδη μάθει τόσους ρόλους, (αφού) τραγουδούσα επί οκτώ χρόνια. Βλέπετε, λοιπόν, (γιατί αργότερα) δεν υπήρξαν εκπλήξεις για μένα. Γι' αυτό λέω πως αυτή η πρώτη καριέρα ήταν για μένα απόλυτα απαραίτητη". Αυτά ακριβώς τα ελληνικά χρόνια της Κάλλας είναι αφιερωμένη η συναυλία με τίτλο Η Δεσποινίς Μαρία Καλογεροπούλου στο Μέγαρο Μουσικής ΑΘηνών.

"Η Μαρία Κάλλας υπερασπίστηκε τα έργα που τραγούδησε με άπειρη αγάπη και σεβασμό. Η μοναδική της τέχνη στηρίχθηκε στον τέλειο συνδυασμό ενός τεράστιου μουσικού και θεατρικού ταλέντου, με τη βαθιά γνώση της οπερατικής παράδοσης. Αυτός ο μαγικός συνδυασμός συγκλόνισε τις ψυχές μας και επαναπροσδιόρισε τον λόγο ύπαρξης της όπερας" σημειώνει ο 'Αρης Χριστοφέλλης, ο λυρικός ερμηνευτής και παιδαγωγός του κλασικού τραγουδιού που επιμελήθηκε το πρόγραμμα της συναυλίας "στολίζοντας" το με άριες και τραγούδια που ερμήνευσε η νεαρή Μ. Καλογεροπούλου πριν αναχωρήσει για το εξωτερικό, όπου και πραγματοποίησε την εντυπωσιακή της καριέρα διαπρέποντας στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου.

Σαράντα χρόνια χωρίς την Ντίβα

maria callas january 1959 ΤownCountry

"Eπιλέξαμε αποκλειστικά έργα που η Κάλλας τραγούδησε σε διάφορες εκδηλώσεις (ωδειακές εξετάσεις και ακροάσεις, γιορτές, ρεσιτάλ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) με συνοδεία πιάνου" εξηγεί ο Α. Χριστοφέλλης.

Καθοριστικό κριτήριο στην επιλογή του προγράμματος είναι ότι τα έργα που παρουσιάζονται δεν ξαναεμφανίζονται ποτέ πια στο μεταγενέστερο ρεπερτόριο της. Έτσι, αποκλείστηκαν άριες από όπερες όπως η Νόρμα, η Αΐντα, ο Τροβατόρε κ.ά., οι οποίες άλλωστε μας είναι γνωστές με τη φωνή της από μεταγενέστερες ηχογραφήσεις. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να συμπεριλάβουμε κάποια έργα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά ελλιπή στοιχεία, όπως τραγούδια των Σούμπερτ και Μπραμς χωρίς όμως συγκεκριμένους τίτλους και χωρίς να γνωρίζουμε σε ποια γλώσσα τραγουδήθηκαν" πρόσθεσε.

Στη συναυλία συμμετέχουν τέσσερεις νέες Ελληνίδες σοπράνο με διεθνή καριέρα: η Φανή Αντωνέλου, η Νίνα Κουφοχρήστου, η Μαρία Κωστράκη και η 'Αρτεμις Μπόγρη. Η καθεμιά τους ερμηνεύει τα έργα που αρμόζουν καλύτερα στη δική της φωνή, και όλες μαζί αποτίνουν έναν φόρο τιμής της νέας γενιάς τραγουδιστριών στη μεγάλη ντίβα. Στο πιάνο, ο Θανάσης Αποστολόπουλος.

Μια παλέτα εκδηλώσεων για την μεγάλη Κάλλας

Maria Callas

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Στο πρόγραμμα της συναυλίας, μεγάλες άριες του ρεπερτορίου συνυπάρχουν με λιγότερο γνωστά αποσπάσματα από όπερες καθώς και με τραγούδια ξένων -καμιά φορά και Ελλήνων- συνθετών, ακόμα και με δημοφιλείς 'ελαφρές΄ επιτυχίες της εποχής όπως η πασίγνωστη Παλόμα. Οι επιλογές των κομματιών του προγράμματος και οι εναλλαγές τους αποτελούν σημαντικά τεκμήρια για τη συμβολή της Μαρίας Κάλλας στην εξέλιξη της ιστορίας της όπερας, ενώ αναδεικνύουν όλη τη φωνητική γκάμα και τις ασυνήθιστες δεξιοτεχνικές ικανότητες της ανερχόμενης τότε τραγουδίστριας.

Η εκδήλωση είναι στο στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 40 χρόνια από τον θάνατο της και επιχειρεί να αναδείξει μια σπάνια πλευρά της απόλυτης ντίβας της λυρικής τέχνης.

Η συναυλία πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου (στις 20:30),

Οι επετειακές εκδηλώσεις στο Μέγαρο άρχισαν τον προηγούμενο Δεκέμβριο με το γκαλά όπερας Tutto Verdi και περιλαμβάνουν, τον προσεχή Μάρτιο, την παρουσίαση της όπερας Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Ντονιτσέττι σε συναυλιακή μορφή.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.



ΔΗΜΟΦΙΛΗ