ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Γιατί η στέψη των Beyonce & Jay-Z στο Λούβρο προκαλεί;

Γιατί η στέψη των Beyonce & Jay-Z στο Λούβρο προκαλεί;

Το αυτοκρατορικό ζευγάρι της μουσικής βιομηχανίας, οι Beyonce και ο σύζυγος και μέντορας της Jay-Z έδωσαν στο φανατικό κοινό τους τη νύχτα της 16ης Ιουνίου δύο δώρα. Από τη μία οι Κάρτερ "παρέδωσαν" το πολυαναμενόμενο, κοινό album τους "Everything is love" και από την άλλη δημοσιοποίησαν ένα video έξι λεπτών που αποθεώνει την αφροαμερικανική αλλά και τη λευκή κουλτούρα μέσα στο εμβληματικό μουσείο του Παρισιού, το Λούβρο.

Σε αυτό οι ισχυροί της μουσικής σκηνής που περιοδεύουν μαζί ανά τον κόσμο θέλησαν να είναι ένα κομμάτι με τα αριστουργήματα τέχνης. Λογικό για ένα δίδυμο καλλιτεχνών, ίσως το πιο ισχυρό στον κόσμο που μετράνε πωλήσεις 140 εκατομμυρίων album (εκείνη) και περιουσία τους εκτιμάται σε περισσότερα από 800 εκατομμύρια ευρώ (εκείνος).

Οι Κάρτερ επέλεξαν το Λούβρο και τους θησαυρούς του για ένα αυστηρά πολιτικό clip που μιλάει για τον άεναο διάλογο ανάμεσα στη λευκή και τη μαύρη κουλτούρα.

Στο clip οι Beoynce & o Jay-Z γίνονται μαζί με τους μαύρους χορευτές του ένα ψηφιδωτό της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα γυρίσματα έγιναν στις 31 Μαΐου και 1 Ιουνίου, με απόλυτη διακριτικότητα μεταξύ 22:30 και 6:30 το πρωί. Το αποτέλεσμα για πολλά media είναι "εκπληκτικό". Η ομορφιά των έργων συνδυάζεται με εκείνη των χορογραφιών του πολυβραβευμένου χορογράφου από το Βέλγιο, Σιντί Λαρμπί Τσερκαουί.

Στο clip του "Apeshit", μια λέξη που στη αργκό των ΗΠΑ σημαίνει είτε "θυμωμένος" είτε "άγρια ενθουσιασμένος" οι τραγουδιστές ποζάρουν μπροστά από τα αριστουργήματα του Λούβρου, -τη Μόνα Λίζα, τη Νίκη της Σαμοθράκης ή την Αφροδίτη του Μήλου.

bey

Συχνά, η κάμερα κάνει ζουμ σε μαύρους χαρακτήρες που εμφανίζονται σε πίνακες του μουσείου καταθέτοντας έτσι το μανιφέστο των δύο καλλιτεχνών που έχουν ψηλά στην ατζέντα τους τη δικαίωση της μαύρης κουλτούρας.

"Είναι ένα πολιτικό κλιπ" σχολίασε ο Gert Van Overloop που είναι στο team του χορογράφου Sidi Larbi Cherkaoui. "Όλοι οι χορευτές είναι μαύροι, τα περισσότερα από τα έργα του Λούβρου φαίνονται κάτω από αυτό το πρίσμα. Δεν είναι ένα κλιπ εναντίον της λευκής παρακαταθήκης πολιτισμού αλλά ένα κλιπ που επιβεβαιώνει την εξίσου σημαντική με τη λευκή, αφροαμερικανική κουλτούρα" σχολίασε στη Le Parisien.

Στο κομμάτι η Beyoncé επαναλαμβάνει: "Δεν μπορώ να πιστέψω ότι το κάναμε", "Δεν μπορώ να πιστέψω ότι καταφέραμε να το κάνουμε" και "Είμαστε ευγνώμονες γι 'αυτό".

"Υπόδειγμα εκμετάλλευσης"

Ωστόσο οι αντιδράσεις δεν άργησαν για το clip που φέρνει τη Μπιγιονσέ μπροστά από τη Νίκη της Σαμοθράκης, το αρχαιοελληνικό γλυπτό που δεσπόζει στο Λούβρο.

Για τους New York Times "το clip επιβεβαιώνει τη νίκη δύο αφροαμερικανών outsiders στην ελίτ του κόσμου" όμως άλλα έντυπα, κυρίως στη Γαλλία αμφισβητούν κατά πόσο το μουσείο έπρεπε να κάνει μια τέτοια παραχώρηση στους Κάρτερ.

Ένα (μικρό) κομμάτι του τύπου αμφισβητεί την αισθητική του "Apeshit" ως ένα "υπόδειγμα εκμετάλλευσης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς". Σε απάντηση σε όσους δήλωσαν ενοχλημένοι γιατί το Λούβρο παραχωρήθηκε στους Κάρτερ και έκλεισε την πρόσβαση στο κοινό η διοίκηση του μουσείου διευκρίνισε ότι τα γυρίσματα έγιναν σε ώρες που το Λούβρο δεν δέχεται κόσμο ενώ αιτιολόγησε τη σχέση του με τους Κάρτερ.

"Οι Beyonce και ο Jay Z έχουν επισκεφθεί το Λούβρο τέσσερις φορές μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας επίσκεψής τους τον Μάιο, μας πρότειναν αυτή την ιδέα. Οι προθεσμίες ήταν πολύ σύντομες, αλλά μας έπεισαν γρήγορα, επειδή η περίληψη για το video έδειξε μια πραγματική αφοσίωση στο μουσείο και τα έργα του" αναφέρει η διοίκηση.

Το Λούβρο δεν έχει δώσει διευκρινίσεις για το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας.

The Carters Apeshit Img 1

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ





ΔΗΜΟΦΙΛΗ