ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον: το μανιφέστο των εφτά της Κ-pop στην κορυφή της Ευρώπης

Να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον: το μανιφέστο των εφτά της Κ-pop στην κορυφή της Ευρώπης
CNNi

Είναι νούμερο στο iTunes σε περισσότερες από 65 χώρες, έχουν πάνω από 12 εκατομμύρια συνδρομητές στο YouTube και είναι το πρώτο συγκρότημα K-pop που βρίσκεται στην κορυφή του αμερικανικού chart. Από την Αμερική στη Πολωνία και από την Κίνα στον ΟΗΕ και την Ευρώπη το κορεάτικο συγκρότημα BTS κατακτάει τον κόσμο έχοντας κατακτήσει την κορυφή παντού. Είναι ένας άθλος για τους πιτσιρικάδες από την Ασία που έγραψαν ιστορία ως η πρώτη K-pop μπάντα που μίλησε στον ΟΗΕ για το μανιφέστο μιας ιδανικής νέας γενιάς. 

Στις 6 Οκτωβρίου έγιναν το πρώτο νοτιοκορεατικό συγκρότημα που έδωσε συναυλία σε στάδιο της αμερικανικής ηπείρου, στο Citi Field, γήπεδο μπέιζμπολ, στη Νέα Υόρκη. Σήμερα οι BTS, το συγκρότημα της K-pop (κορεατική ποπ) που κατακτά τον κόσμο.

Είναι εντυπωσιακό το επίτευγμά τους, καθώς ερμηνεύουν τραγούδια των οποίων οι στίχοι είναι κυρίως στα κορεατικά σε ένα κοινό όλων των φυλών.

Οι BTS (Beyond the Scene) ή Bangtan Boys, το επταμελές boy band από τη Νότια Κορέα στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας τους "Love Yourself" ολοκληρώνουν τις εμφανίσεις τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το τελευταίο τους άλμπουμ "Love Yourself: Answer" κυκλοφόρησε τον περασμένο Αύγουστο και κατέκτησε την κορυφή των αμερικανικών charts, με αποτέλεσμα ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας, Μουν Τζε-ιν να τους συγχαρεί στο Twitter για την επιτυχία τους.

Ποιοι είναι οι BTS

Το γκρουπ αποτελείται από εφτά αγόρια (Rap Monster, J-Hope,Jin, Suga, Jimin,V και Jungkook) με τον μεγαλύτερο από όλους να είναι μόλις 24 ετών.

Τα αγόρια έγιναν ένα από τα δημοφιλέστερα συγκροτήματα στον κόσμο από τότε που πρωτοεμφανίστηκαν το 2013. Τον Μάιο, το άλμπουμ τους Love Yourself: Tear έγινε το πρώτο της Κ-ποπ (Korean -pop) που έφτασε στην κορυφή του chart Billboard 200.

Το βίντεο κλιπ του τραγουδιού DNA από το άλμπουμ τους έφτασε τις 20 εκατομμύρια προβολές σε 20 ώρες καταρρίπτοντας τα ρεκόρ της Τέιλορ Σουίφτ, Κέτι Πέρι και Ριάννα .

Νέοι και με δύναμη στα social media οι BTS έχουν καταφέρει και έχουν καταρρίψει πολλά ρεκόρ τόσο στη χώρα τους όσο και παγκοσμίως.

Το Μάιο του 2016 κέρδισαν το βραβείο Social Artist στα Billboard σε μια κατηγορία που βρίσκονταν και οι Justin Bieber, Selena Gomez και Ariana Grande.

Η διάκριση αυτή τους έκανε το πρώτο kpop (korean pop) συγκρότημα που παίρνει βραβείο στα Billboard Music Award.

Στη περιοδεία που έκαναν στην Αμερική κατάφεραν να ξεπουλήσουν όλα τα εισητήρια και να επεκτείνουν έτσι την περιοδεία τους στην Καλιφόρνια και στο Νιου Τζέρσι.

Οι BTS εμφανίζονται στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες το 2019 δύο φορές.

Το συγκρότημα έχει το ρεκόρ για τα περισσότερα engagements (συμμετοχή, δέσμευση) στο Twitter, με κάθε ένα από τα tweets τους να έχει κατά μέσο όρο 330.624 retweets, απαντήσεις, likes ή άλλες αλληλεπιδράσεις.

Τον Αύγουστο του 2018, το τραγούδι της μπάντας "Idol" κατέρριψε επίσης το ρεκόρ για το μουσικό βίντεο με τις περισσότερες online προβολές τις πρώτες 24 ώρες από τη δημοσίευσή του (πάνω από 45 εκατομμύρια προβολές). Στις αρχές Οκτωβρίου το "Idol" είχε ξεπεράσει τα 194 εκατομμύρια προβολές.

Το άλμπουμ τους 'Love Yourself: Tear' έφθασε στην κορυφή των αμερικανικών charts τον Ιούνιο και είναι η πρώτη K-pop μπάντα που το κατάφερε. Το τελευταίο τους άλμπουμ "Love Yourself: Answer" έφθασε επίσης στην κορυφή των αμερικανικών charts και επίσης έσπασαν ρεκόρ με 1,5 εκατ. προ-παραγγελίες.

Οι BTS έχουν καταρρίψει πολλά ρεκόρ. Είναι το πρώτο K-pop συγκρότημα που μίλησε στα Ηνωμένα Έθνη.

Τον Σεπτέμβριο του 2018, ο RM, αρχηγός της μπάντας, μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο ξεπέρασε τις ανασφάλειές τους και παρότρυνε τους νέους να κάνουν το ίδιο.

Μουσική, social media

Σύμφωνα με το BBC, η επιτυχία τους οφείλεται στη μουσική, στην ερμηνεία, στο ίντερνετ και στους θαυμαστές τους.

Οι BTS έχουν μερικούς από τους πιο πιστούς, αφοσιωμένους θαυμαστές, έχουν 16,5 εκατομμύρια ακόλουθους στο Twitter και 13,5 εκατομμύρια στο Instagram.

Γνωστοί ως ARMY, οι θαυμαστές συγκέντρωσαν το απίστευτο νούμερο των 300 εκατομμυρίων ηλεκτρονικών ψήφων για να εξασφαλίσουν ότι η μπάντα θα κερδίσει το βραβείο Billboard.

"Αυτό που τους κάνει να ξεχωρίζουν είναι η χρήση που κάνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Με αυτό τον τρόπο έρχονται πιο κοντά με τους φαν" ανέφερε ο Herman.

Για αρκετούς φαν της Kpop ιδιαίτερα στις ΗΠΑ , το διαδίκτυο αποτελεί το μόνο μέσο με το οποίο μπορούν να παρακολουθούν τα αγαπημένα τους kpop idols.

"Το συγκρότημα αυτό μέσω του Twitter επικοινωνεί με τους φαν και τους ενημερώνει καθημερινά για τις δραστηριότητες ενώ δημοσιεύουν πολλές φωτογραφίες τους" αναφέρει ο Herman.

Ταυτόχρονα με τα επιτυχημένα μουσικά άλμπουμ οι BTS μοιάζουν πιο προσιτοί από άλλους καλλιτέχνες του μουσικού είδους που αποφεύγουν να έχουν άμεση επαφή με τους φανατικούς θαυμαστές τους αν δεν πάρουν άδεια από τη δισκογραφική τους.

Αυτή ακριβώς η σχέση μοιάζει να είναι το μυστικό της επιτυχίας τους στα βραβεία Billboard. Οι φαν τους γνωστοί και ως A.R.M.Y." (Adorable Representative MC's for Youth") ψήφισαν στο Twitter χρησιμοποιώντας το hashtag #BTSBBMAS πάνω από 300 εκατομμύρια φορές.

"Έχει γίνει συνήθεια για εμάς να είμαστε ανοιχτοί και να μοιραζόμαστε πολλές από τις καθημερινές μας στιγμές με τους fan μας" λέει ο Kim Namjoon. "Έχουμε εφτά μέλη οπότε σίγουρα ένας από εμάς θα ανέβασει στο διαδίκτυο κάτι, είναι πλέον μια συνήθεια για εμάς".

Ο ιδρυτής του Allkpop θεωρεί πως αυτός ο τρόπος διαχείρισης της social media επικοινωνίας είναι από τους πιο αποτελεσματικούς για να έρχονται καλλιτέχνες σε επαφή με τη βάση τους, τους οπαδούς τους.

"Πέρα από τη μουσική που παράγουν αν τους γνωρίσει κανείς θα αγαπήσει τις προσωπικότητες τους. Δεν βλέπεις τίποτα δήθεν ή ψεύτικο πάνω τους αλλά μόνο ταπεινότητα" τόνισε ο Han.

"Και οι εφτά είναι πολύ νέοι και ζουν όλοι μαζί" σύμφωνα με όσα δήλωσε ο αρχηγός τους "για περίπου 7 χρόνια και νιώθουν όλοι σαν αδέρφια. Μερικές φoρές τσακωνόμαστε αλλά πάντα γνωρίζουμε πως να λύνουμε τα θέματα μας και να μαθαίνουμε μέσα από τα λάθη μας."

Το φθινόπωρο του 2017, παρακολούθησαν το βίντεο του «DNA» 50 εκατομμύρια φορές στο YouTube μέσα σε ένα μήνα!

Με πολυάριθμες σελίδες, προφίλ και ιστότοπους που έχουν δημιουργηθεί σε όλο τον κόσμο από ακόλουθους που τους λατρεύουν οι θαυμαστές περνούν ώρες για να δημοσιεύουν περιεχόμενο, να στέλνουν μηνύματα και να μοιράζονται την αγάπη τους για τα επτά αγόρια.

Το διαδίκτυο - και ιδίως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία τους.

Ο Suga είπε στον ραδιοφωνικό σταθμό BBC 1: "Νομίζω ότι είμαστε τόσο τυχεροί που γεννηθήκαμε την κατάλληλη στιγμή, χωρίς τα social mediam, δεν θα ήμασταν τόσο επιτυχημένοι".

Το 2018, οι BTS κέρδισαν το βραβείο Billboard Κορυφαίου Καλλιτέχνη στα social media αφήνοντας πίσω τους Τζάστιν Μπίμπερ, Αριάνα Γκράντε και Σελίνα Γκόμεζ.

Νέοι με κοινωνική ατζέντα

Οι BTS κάνουν απλά μουσική που οι άνθρωποι θέλουν να ακούν. Σύμφωνα με το Billboard, το άλμπουμ τους "Love Yourself: Tear" με τραγούδια στα κορεατικά, έγινε "το πρώτο, Νο 1 άλμπουμ σε ξένη γλώσσα εδώ και πάνω από 12 χρόνια".

Τα θέματα των τραγουδιών τους έχουν επίσης παίξει ρόλο στην επιτυχία τους. Πολλά τραγούδια K-pop μιλούν για σχέσεις και αγάπη, οι BTS όμως καλύπτουν τα θέματα που άλλες μπάντες μπορεί να μην προτιμούν, bullying, ψυχική υγεία, ελιτισμός.

Η ερμηνεία τους επίσης έχει κερδίσει τους θαυμαστές. Με τις εντυπωσιακές φιγούρες και τα εξαιρετικά θεαματικά μουσικά βίντεο, έχουν προσελκύσει πιστούς θαυμαστές που ερωτεύονται ακόμα περισσότερο τη μουσική τους.

Για να διατηρούν τις επιδόσεις τους, οι BTS κάνουν πολύωρη εξάσκηση. Για τις πρώτες τους εμφανίσεις δούλευαν 12 έως 15 ώρες την ημέρα για να να είναι άρτιο το αποτέλεσμα.

Μιλώντας στο CNNi ο 23χρονος Kim Namjoon -αρχηγός της μπάντας που απαντά και στο παρατσούκλι Rap Monster- αποκαλύπτει το παρελθόν τους. Ο ίδιος συνυπογράφει πολλά από τα τραγούδια τους (μαζί με τους JHope και Suga), είναι ο μόνος που γνωρίζει την αγγλική γλώσσα και ουσιαστικά αποτελεί τον εκπρόσωπο του συγκροτήματος εκτός Ασίας. "Όταν ξεκινήσαμε κανένας δεν μας είχε προσέξει" προσθέτει.

Οι BTS ή αλλιώς Beyond The Scene το οποίο αναφέρεται στη μίξη των ειδών τραγουδιού που κάνουν (pop, hip-hop, R&B και electronica) έκαναν το ντεμπούτο τους το 2013.

"Οι BTS αψηφούν την μόδα και δημιουργούν κάτι δικό τους" δήλωσε ο Paul Han, συνιδρυτής του Allkpop, της αμερικανικής ιστοσελίδας που παρακολουθεί την επικαιρότητα της Kpop και έχει πάνω από 10 εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως. "Αν ακούσει κανείς τα παλιά τραγούδια τους θα καταλάβει πως δεν προσπαθούν να δημιουργήσουν κάτι εμπορικό αντιθέτως χρησιμοποιούν αυθεντικούς χιπ χοπ ήχους με έξυπνη διαχείριση των λέξεων και στίχους που προκαλούν σκεψη. Τα τραγούδια μας έχουν ως θέμα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι, την αγάπη αλλά και την καθημερινή ζωή".

"Να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον"

Υπάρχει ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο, σύμφωνα με το NME, στη συναυλία του συγκροτήματος στη Νέα Υόρκη το κοινό αποτελούσαν άνθρωποι, όλων των ηλικιών, φύλων και υπόβαθρου.

"Οι γείτονές μας είναι φίλοι μας", είπε ο RM σε κάποια στιγμή της συναυλίας, υπενθυμίζοντας σε όλους να φροντίζουν ο ένας τον άλλον, αναφέρεται στο δημοσίευμα και σημειώνεται:

"Ήταν μία ατμόσφαιρα χωρίς αποκλεισμούς, με ισοτιμία και αγάπη και αποτελεί παράδειγμα για το πώς μπορείς να φτιάξεις έναν καλύτερο κόσμο ακόμη και πέρα από τα τείχη του σταδίου".

Όσα είπαν στον ΟΗΕ

Οι BTS έγιναν η πρώτη μπάντα στην ιστορία της K-pop που μίλησε στα Ηνωμένα Έθνη στις 24 Σεπτεμβρίου όπου και βρέθηκαν στην τελετή έναρξης της παγκόσμιας σύμπραξης της UNICEF Generation Unlimited (Απεριόριστη Γενιά) στην 73η Σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, στη Νέα Υόρκη.

Καθώς οι ηγέτες του κόσμου βρίσκονται στη Νέα Υόρκη για την ετήσια συνάντηση στα Ηνωμένα Έθνη, η μπάντα αξιοποίησε την ευκαιρία για να ενθαρρύνει τους νέους να συμμετέχουν σε παγκόσμιες προσπάθειες κατά των διακρίσεων και της φτώχειας, να βρουν τη φωνή τους και να βοηθήσουν στη διαμόρφωση του μέλλοντος.

Τον περασμένο Νοέμβριο, οι BTS ξεκίνησαν την εκστρατεία «Love Myself» σε συνεργασία με την UNICEF, βασισμένη στην πεποίθησή τους ότι «η αληθινή αγάπη ξεκινάει πρώτα από την αγάπη προς τον εαυτό μας» όπως είπε ο RM στην ομιλία του.

Η εκστρατεία στοχεύει στην ευαισθητοποίηση «ενάντια στη βία σε βάρος παιδιών και εφήβων σε όλο τον κόσμο, με την ελπίδα να γίνει ο κόσμος ένα καλύτερο μέρος μέσα από τη μουσική». Μέχρι τώρα για τους σκοπούς της εκστρατείας έχει συγκεντρωθεί ένα εκατομμύριο δολάρια.

Η παρουσία τους στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ φέτος ήταν σημαντική, δεδομένης της ημερήσιας διάταξης της Συνόδου, η οποία ήταν «η ενίσχυση του διαλόγου με τους νέους για τη συμμετοχή τους στην πρόληψη συγκρούσεων και την οικοδόμηση ειρήνης», σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ΟΗΕ.

Στην ομιλία του, ο RM πλαισιωμένος από τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος V, Suga, Jin, Jungkook, Jimin και J-Hope περιέγραψε τις προσωπικές του μάχες με την πίεση από τους συνομηλίκους του και την έλλειψη αποφασιστικότητας τα χρόνια που ήταν μικρότερος και τον τρόπο με τον οποίο επέμεινε και επέτρεψε τη μουσική να «φωνάξει το πραγματικό του όνομα».

Ξεκίνησε μιλώντας για τα παιδικά του χρόνια στο Ilsan, κοντά στη Σεούλ και παραδέχθηκε ότι καθώς μεγάλωνε, παρέμενε σιωπηλός και έγινε "σαν φάντασμα» - αλλά η μουσική τον βοήθησε.

"Η μουσική σώζει τον κόσμο"

Κοιτούσα ψηλά τον νυχτερινό ουρανό και συλλογιζόμουν... Φανταζόμουν ότι ήμουν υπερήρωας που θα μπορούσε να σώσει τον κόσμο.

Στην εισαγωγή ενός τραγουδιού μας, υπάρχει ένας στίχος που λέει ότι η καρδιά μου σταμάτησε όταν ήμουν ίσως εννέα ή 10. Κοιτάζοντας πίσω, ήταν τότε που άρχισα να ανησυχώ για το τι σκέφτονται οι άλλοι άνθρωποι για μένα και άρχισα να βλέπω τον εαυτό μου μέσα από μάτια τους. Σταμάτησα να κοιτώ τον νυχτερινό ουρανό και να ονειροπολώ. Σύντομα άρχισα να μην ακούω τη φωνή μου, να ακούω τις φωνές των άλλων. Υπήρχε μία μικρή φωνή που είπε: 'Ξύπνα και άκου τον εαυτό σου'.

Ακόμα και μετά την απόφαση να γίνω μέλος των BTS, υπήρξαν πολλά εμπόδια. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να μην το πιστεύουν, αλλά κάποιοι θεωρούσαν ότι δεν είχαμε μέλλον και υπήρξαν φορές που απλά ήθελα να τα παρατήσω" τόνισε ο Κιμ κατά την έναρξη του προγράμματος για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και την ενδυνάμωση των νέων.

Ήμουν πολύ τυχερός που δεν τα παράτησα όλα. Είμαι βέβαιος ότι εγώ, και εμείς, θα συνεχίσουμε να σκοντάφτουμε και να πέφτουμε. Είμαι ένας συνηθισμένος τύπος 24 ετών. Αν υπάρχει κάτι που έχω πετύχει, το κατάφερα μόνο έχοντας τα υπόλοιπα μέλη μου BTS δίπλα μου και λόγω της αγάπης και της υποστήριξης των θαυμαστών μας, των ARMY".

Ο Κιμ μίλησε και για την πορεία του συγκροτήματος προς την επιτυχία, αλλά επικεντρώθηκε στο θέμα της αυτοπεποίθησης.

Έχουμε μάθει να αγαπάμε τον εαυτό μας, γι αυτό σας παροτρύνω να "μιλάτε". Δεν έχει σημασία ποιος είσαι, από πού είσαι, το χρώμα του δέρματός σου, η ταυτότητα φύλου: Μίλα εσύ ο ίδιος. Βρες το όνομά σου και βρες τη φωνή σου" πρόσθεσε.

Η ομιλία των BTS που προβλήθηκε από τον λογαριασμό της UNICEF στο Twitter έγινε viral στα social media με περισσότερα από 148.000 retweets και 254.000 likes.

Δίνοντας ένα παράδειγμα που κανείς δεν μιμείται στην Ελλάδα οι BTS (Beyond the Scene), προωθούν δράσεις κοινωνικού ακτιβισμού, καθώς έχουν γράψει τραγούδια για τον σχολικό εκφοβισμό και την προσέγγισή τους στην ευτυχία και την εκπαίδευση και η εμφάνιση τους στα Ηνωμένα Έθνη είναι ακόμη ένα υπόδειγμα ευαισθητοποίησης για δύσκολους καιρούς.

H πρωτοβουλία Generation Unlimited εντάσσεται στη στρατηγική του ΟΗΕ Νεολαία 2030 και έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι κάθε παιδί ή νέος θα έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση, τη μάθηση, την κατάρτιση ή την απασχόληση έως το 2030.

Η GU ενώνει επιχειρήσεις, κυβερνήσεις, οργανισμούς και νέους ώστε να δημιουργήσουν καινούριους τρόπους αντιμετώπισης τριών προκλήσεων: την πρόσβαση στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την απόκτηση δεξιοτήτων απασχόλησης και την ενδυνάμωση, ιδιαίτερα των κοριτσιών.

Τι είναι η βιομηχανία της Κ-pop

Η K-pop γεννήθηκε για πρώτη φορά στη Νότια Κορέα τη δεκαετία του 1990 ως μείγμα δυτικής και ασιατικής μουσικής.

Συνδυάζει στοιχεία R & B, pop, hip-hop και rap - τόσο στη μουσική όσο και στον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες εμφανίζονται.

Είναι γνωστή για την εξαιρετικά άψογη παραγωγή, τα προχωρημένα και εκπληκτικά μουσικά βίντεο.

Οι στιλιστικές εμφανίσεις και οι σούπερ συγχρονισμένες χορευτικές φιγούρες είναι επίσης πολύ εντυπωσιακές.

Ο Σκούτερ Μπράνουν, μάνατζερ των Τζάστιν Μπίμπερ και Αριάνα Γκράντε εξηγεί στο BBC: "Αυτές οι εντυπωσιακές εικόνες επιτρέπουν στους θαυμαστές που δεν καταλαβαίνουν τη γλώσσα, να καταλαβαίνουν τη μουσική".

Προκειμένου να γίνει ένα επιτυχημένο είδος, η K-pop μουσική έπρεπε να γίνει διεθνής.

Τελικά γνώρισε επιτυχία το 2002, όταν η νεαρή καλλιτέχνης BoA έγινε νούμερο 1 μόνο στην Κορέα, αλλά και στην Ιαπωνία. Αυτό βοήθησε την K-pop να εξαπλωθεί σε όλη την Ασία και, τελικά, στον υπόλοιπο κόσμο.

Τώρα, η βιομηχανία K-pop αξίζει εκατομμύρια δολάρια με μπάντες που κερδίζουν θαυμαστές σε όλο τον κόσμο.

Υπάρχει ακόμη και ένα κυβερνητικό τμήμα για την K-pop στη Νότια Κορέα, το οποίο παρέχει στήριξη στο μουσικό είδος, επειδή πολιτιστικά και οικονομικά αποφέρει τεράστια οφέλη για τη χώρα.

Όταν το Gangnam Style από τον Psy έσπασε κάθε ρεκόρ στο διαδίκτυο το 2012, το είδος είδε τη δημοτικότητά του να αυξάνεται ακόμη περισσότερο.

Αλλά καμία μπάντα ή καλλιτέχνης δεν έφθασε ούτε κοντά στην παγκόσμια δημοτικότητα των BTS.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ