ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Τα «Εκατό Χρόνια Μοναξιάς» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες γίνονται τηλεοπτική σειρά

Τα «Εκατό Χρόνια Μοναξιάς» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες γίνονται τηλεοπτική σειρά
AP

Η τηλεοπτική πλατφόρμα Netflix κατόρθωσε αυτό που δεκάδες κινηματογραφικοί παραγωγοί δεν είχαν κάνει για μισό αιώνα: Να αγοράσει τα δικαιώματα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Εκατό Χρόνια Μοναξιάς" του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, ο οποίος όσο ζούσε αμφέβαλε ότι η ιστορία αυτή μπορεί να αναπλασθεί σε σενάριο για ταινία.

Όμως σήμερα οι καιροί έχουν αλλάξει και οι δύο γιοι του συγγραφέα Ροδρίγο και Γκονσάλο Γκαρσία, δέχθηκαν να μεταφέρει το Netflix το διάσημο μυθιστόρημα σε επεισόδια μιας τηλεοπτικής σειράς.

Η σειρά θα γυρισθεί στα ισπανικά, σύμφωνα με τη θέληση του Νομπελίστα συγγραφέα, που συμπίπτει όμως και με τη βούληση της πλατφόρμας, η οποία με δεδομένο την επιτυχία που είχαν οι σειρές Narcos και η βραβευμένη με Όσκαρ ταινία Roma, θέλει να προτείνει στο κοινό άλλη μία παραγωγή της στα ισπανικά.

Η Netflix διαβεβαιώνει πως οι ηθοποιοί, που θα ενσαρκώσουν τους ήρωες του κλασσικού αυτού μυθιστορήματος στην οθόνη, θα είναι αποκλειστικά ταλαντούχοι Λατινοαμερικάνοι και τα γυρίσματα θα γίνουν στην Κολομβία. "Γνωρίζουμε πως θα είναι μαγικό και πολύ σημαντικό για την Κολομβία και τη Λατινική Αμερική, όμως το μυθιστόρημα είναι παγκόσμιο", εξηγεί στους New York Times ο αντιπρόεδρος παραγωγών στα Ισπανικά του Netflix Φρανσίσκο Ράμος.

Οι Ροδρίγο και Γκονσάλο Γκαρσία θα είναι εκτελεστικοί παραγωγοί, ένας τομέας που ο πρώτος γνωρίζει πολύ καλά, αφού έχει γυρίσει πάνω από δέκα ταινίες, μεταξύ αυτών "Όσα θα της έλεγα μόνο κοιτάζοντάς την"- Cosas que diría con tan solo mirarla(1999), το βιβλικό δράμα "Τελευταίες ημέρες στην Αίγυπτο" -Últimos días en el desierto (2015) και "Άλμπερτ Νομπς"- Albert Nobbs μία προσαρμογή του έργου του Τζον Μπάνβιλ.

Το "Εκατό χρόνια μοναξιάς" θα είναι η δέκατη τηλεοπτική παραγωγή του, μετά τη σκηνοθεσία σε επεισόδια των "Σοπράνος", "Δυο μέτρα κάτω από τη γη", "The Affair", "Carnivale" και "Blue", μία διαδικτυακή σειρά του 2012-14 στην οποία ήταν επίσης ήταν παραγωγός.

Η αγορά των δικαιωμάτων αναμένεται να εκτοξεύσει ακόμα περισσότερο τη φήμη του κλασσικού βιβλίου, που εκδόθηκε το 1967 κι έκτοτε έχει πουλήσει πάνω από 50 εκατ. αντίτυπα κι έχει μεταφρασθεί σε 46 γλώσσες.

Η μεγάλη επιτυχία του βιβλίου χάρισε μάλιστα το 1982 στον Μάρκες, το Νόμπελ Λογοτεχνίας και σήμανε τη μεγάλη "έκρηξη" της Λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας στο διεθνές στερέωμα.

Σήμερα, η ιστορία της οικογένειας Μπουενδία, απογόνων του ιδρυτή του λαού του Μακόνδο, εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αναγνώσματα στον κόσμο και αποτελεί υποχρεωτικό ανάγνωσμα σε πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα του κόσμου.

Η φήμη του βιβλίου θα αποτελεί προστιθέμενη αξία στα δικαιώματα τηλεοπτικής προσαρμογής του για το Netflix. Οι προηγούμενες μεταφορές έργων του Μάρκες στη μεγάλη οθόνη δεν άφησαν κάποιο ισχυρό αποτύπωμα. Εκτός από τη μέτρια επιτυχία του "Ο συνταγματάρχης δεν περιμένει γράμμα από κανέναν" του Αρτούρο Ριπστέιν το 1999, ιστορία που επίσης εξελίσσεται στο Μακόνδο, οι υπόλοιπες προσπάθειες δεν υπήρξαν επιτυχείς. Ούτε "Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου" με τους Ρούπερτ Έβερετ και Λουτσία Μποζέ το 1987, ούτε "Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας" του Μάικλ Νιούελ του 2007, με τον Χαβιέρ Μπαρδέμ.

Καμία κινηματογραφική μεταφορά δεν κατόρθωσε να πείσει τον ίδιο τον Μάρκες, ούτε ν’ αποδώσει το ιδιαίτερο ύφος γραφής του, την καθημερινή μαγεία που υπαινίσσεται χωρίς να την περιγράφει.

Ακόμα κι ο ίδιος ο Μάρκες, φανατικός λάτρης του σινεμά και κριτικός κινηματογράφου της εφημερίδας El Espectador της Μπογκοτά, δεν μπορούσε να φαντασθεί πώς θα μπορούσε να προσαρμοσθεί το μυθιστόρημά του σε κινηματογραφικό φιλμ.

"Θα ήταν μια πολυδάπανη παραγωγή, με αστέρες όπως ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, στο ρόλο του Αουρελιάνο Μπουενδία και η Σοφία Λόρεν σε αυτόν της Ούρσουλα και αυτό θα τη μετέτρεπε σε εντελώς άλλο πράγμα", είχε σχολιάσει ο ίδιος το 1989 στους New York Times. Όπως πίστευε, εάν ο αναγνώστης με το νου του έχει πλάσει μία εικόνα για τους ήρωες όπως τη θέλει αυτός και την έχει φαντασθεί, τότε η ταινία θα του την καταστρέψει.

Ο γιος του Ροδρίγο έχει κληρονομήσει τη λατρεία του πατέρα του για τον κινηματογράφο, όμως για πολύ καιρό διαβεβαίωνε πως δεν επρόκειτο να σκηνοθετήσει έργα του πατέρα του (βέβαια στην αντίστοιχη συνέντευξή του στην El Pais το 2008 δεν είχε αναφέρει το "Εκατό Χρόνια Μοναξιάς"). Τότε σχολίαζε πως το Χόλιγουντ τον είχε συμπεριλάβει μαζί με τους Αλφόνσο Κουαρόν και Γκιγιέρμο ντελ Τόρο στους πρωτοπόρους της "ισπανόφωνης επανάστασης του Χόλιγουντ".

Στα χρόνια των Narcos, Roma και Pinocho η ισπανόφωνη επανάσταση έχει πάντως ήδη συντελεστεί. Όχι όμως στο Χόλιγουντ, αλλά στο Netflix.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ